۳۰ تا ۶۰ هزار سرباز روس از کریمه وارد اوکراین شدند / اوکراین: روسیه امروز به کی‌یف حمله می‌کند؛ روز سختی خواهد بود / وزیر خارجه فرانسه: پوتین بداند که ناتو سلاح اتمی دارد
۳۰ تا ۶۰ هزار سرباز روس از کریمه وارد اوکراین شدند / اوکراین: روسیه امروز به کی‌یف حمله می‌کند؛ روز سختی خواهد بود / وزیر خارجه فرانسه: پوتین بداند که ناتو سلاح اتمی دارد

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند،‌ ولادیمیر پوتین رئيس جمهوری روسیه فرمان حمله نظامی در اوکراین را صادر کرد. تنش بین روسیه و اوکراین به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد. دو کشور توافق صلح امضا کردند اما از دو ماه پیش روسیه بیش از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی در مرز اوکراین مستقر کرده بود.

انتخاب: بامداد پنجشنبه ۵ اسفند،‌ ولادیمیر پوتین رئيس جمهوری روسیه فرمان حمله نظامی در اوکراین را صادر کرد.

بنا به اعلام مقامات اوکراین «دهها نفر» در ساعات اولیه آغاز تهاجم روسیه به اوکراین کشته شدند.

تنش بین روسیه و اوکراین به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد. دو کشور توافق صلح امضا کردند اما از دو ماه پیش روسیه بیش از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی در مرز اوکراین مستقر کرده بود.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

وزیر دفاع انگلیس: روسیه به دنبال حمله به تمام اوکراین است / مسکو نتوانست در روز اول حمله به اهدافش برسد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۱۰:۵۹

بن والاس وزیر دفاع انگلیس میگوید که ارتش روسیه موفق نشد یک روزه اوکراین را بگیرد.

براساس گزارش المیادین، وی در ادامه تاکید کرد که ما معتقدیم که روسیه قصد دارد به همه اوکراین حمله کند.

بن والاس در ادامه با بیان اینکه ارتش روسیه در روز اول حمله به اوکراین متحمل هزینه ها زیاده شده است گفت: روسیه در روز اول حمله به اوکراین نتوانسته به اهدافش برسد.

اوکراین: امروز سخت‌ترین روز خواهد بود، روسیه امروز به کی‌یف حمله می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۱۰:۴۶

«آنتون هراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین گفت: امروز سخت‌ترین روز خواهد بود، روسیه امروز به کی‌یف حمله می‌کند.

وی افزود:  مدافعان کی‌یف با موشک‌های ضد تانک که از متحدان بین‌المللی دریافت کرده‌اند، آماده هستند.

کاخ سفید: موجودی سه بانک روسیه با دارایی ۷۰ میلیارد دلار را مسدود می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۱۰:۴۵

دالیپ سینگ معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور اقتصادی روز جمعه گفت ایالت متحده در ادامه فشار بر روسیه بعد از حمله به اوکراین، موجودی ۳ بانک دیگر را با کل دارایی ۷۰ میلیارد دلار مسدود خواهد کرد. پیشتر مدیران برخی بانک‌های روسیه تحریم شده بودند.

سینگ همچنین با اشاره به وضعیت متزلزل اقتصادی روسیه گفت که در ساعت‌های گذشته روبل ارزش بیشتری از دست داد و سهام روسیه سقوط کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه «همه گزینه‌ها روی میز است» احتمال جداسازی روسیه از سیستم جهانی سوئیفت را رد نکرد. سینگ گفت تحریم‌های مالی تنها بخش کوچکی از پاسخ ما به تهاجم روسیه است.

پوتین پنجشنبه فرمان حمله به اوکراین را صادر کرد. جو بایدن در واکنش جو بایدن در پاسخ به تهاجم روسیه به اوکراین گفت پوتین تجاوزگر است، او این جنگ را انتخاب کرده و متحمل هزینه‌های آن خواهد شد.

نفت‌کش‌ها به نفت روسیه پشت کردند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۱۰:۳۷

مالکان نفت‌کش‌ها به دلیل نگرانی از این که محموله آتی آنها هدف تحریمهای احتمالی غرب به تلافی حمله نظامی روسیه به اوکراین قرار بگیرد، تمایلی به عرضه کشتیهای خود برای بارگیری نفت روسیه ندارند.

چندین کارگزار کشتی و مالک نفتکش به بلومبرگ گفتند از عرضه کشتیهای خود برای بارگیری نفت روسیه اجتناب می کنند.

دو سوم از صادرات نفت روسیه دریابرد بوده و از بنادر واقع در دریای سیاه و دریای بالتیک انجام می گیرد.

ارتش اوکراین:  موفق شدیم نیروهای روسی را در شمال کشور عقب برانیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۱۰:۱۵

ارتش اوکراین می گوید موفق شدیم نیروهای روسی را در نزدیکی شهر چرنیهیف در شمال کشور عقب برانیم و آنها را مجبور به عقب نشینی کنیم.

روسیه: فرصت مذاکره با اوکراین هنوز وجود دارد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۱۰:۰۶

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که به عقیده مقامات مسکو، با وجود قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با فدراسیون روسیه، هنوز هیچ فرصتی برای تماس با کی‌یف از بین نرفته و این مسئله امکان پذیر است

شنیده‌شدن صدای دست‌کم ۳ انفجار دیگر در کی‌یف / زلنسکی: در اوکراین می‌مانم
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۱۰:۰۴

در دومین روز آغاز درگیری‌ها در اوکراین، «سی‌ان‌ان» گزارش داد بامداد امروز صدای دست‌کم ۳ انفجار دیگر در کی‌یف، پایتخت اوکراین، شنیده شده است.

رئیس‌جمهور اوکراین هم گفته که در اوکراین می‌مانم و دیر یا زود گفت‌وگو با روسیه درباره توقف درگیری‌ها آغاز می‌شود.

زلنسکی: گفت‌وگوی روسیه-اوکراین دیر یا زود آغاز می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۰۹:۵۹

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک سخنرانی ویدوئویی به دو زبان روسی و اوکراینی خطاب به شهروندان کشورش گفت: دیر یا زود روسیه با ما گفت‌وگو خواهد داشت و به ما می‌گوید که چطور خصومت را پایان دهیم و این تهاجم را متوقف کنیم. هر قدر که گفت‌وگوها زودتر آغاز شود، ضرر روسیه کمتر خواهد بود.

زلنسکی در این سخنرانی خواستار آتش‌بس از سوی روسیه شد.

درگیری شدید ارتش اوکراین با نیروهای روسی
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۰۹:۵۵

بر اساس اطلاعات ستاد کل اوکراین، ارتش در حال حاضر به شدت با نیروهای روسی در منطقه شمال غربی کی‌یف درگیر است.

درگیری در فرودگاه مهم استراتژیک هاستومل نیز جریان دارد و نیروهای اوکراینی در آنجا مواضع خود را حفظ کردند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، نیروهای روسی همچنین به فرودگاه شهر ریونه در غرب این کشور حمله کردند.‎

درگیری و حملات از نقاط دیگر مانند شهر سومی در شمال شرق اوکراین نیز گزارش شده است.

وزارت دفاع اوکراین همچنین از شلیک موشک به منطقه Zaporizhia در جنوب اوکراین در صبح روز جمعه خبر داد.

وزیر خارجه انگلیس: به روسیه هشدار داده بودیم که حمله به اوکراین به شدیدترین تحریم‌هایی که به حال اعمال کرده‌ایم منجر خواهد شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۰۹:۵۰

وزیر خارجه انگلیس گفت:به روسیه هشدار داده بودیم که هرگونه حمله به اوکراین به شدیدترین تحریم‌هایی که به حال اعمال کرده‌ایم منجر خواهد شد و به این هشدار صادقانه عمل کردیم.

برخی از رهبران سابق اروپا از عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های برجسته روسی استعفا دادند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۰۹:۴۸

نیویورک تایمز نوشت: مقامات پیشین دولت های اروپایی در اعتراض به تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، هیئت مدیره برخی از شرکت های برجسته روسی را ترک کردند.

صدراعظم سابق اتریش و نخست وزیران سابق ایتالیا و فنلاند از جمله مقاماتی بودند که روز پنجشنبه در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین از سمت خود در هیئت مدیره شرکت های برجسته روسی استعفا دادند.

گرهارد شرودر صدراعظم اسبق آلمان، که از دوستان پوتین و چهره ای آشنا در هیئت مدیره برخی از شرکت های برجسته روسی از جمله Rosneft، غول نفتی روسیه است نیز در حساب کاربری خود در لینکدین، خواستار پایان جنگ شد.

البته شرودر بر خلاف دیگر مقامات سابق اروپایی از عضویت در هیئت مدیره شرکت های روسی استعفا نداده است. وی رئیس کمیته سهامداران نورد استریم 2 است، شرکتی که مالک خط لوله جدید گاز روسیه به آلمان است و برلین این هفته اعلام کرد آن را متوقف خواهد کرد. او همچنین برای عضویت در هیئت مدیره گازپروم، غول گازی روسیه که شرکت مادر نورد استریم 2 است، دعوت شده است.

رئیس جمهور لهستان: هواپیماهای بدون سرنشین روسی برخی ساختمان های کی یف را بمباران کرده اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۰۹:۲۰

رئیس جمهور لهستان گفت:  رئیس جمهور اوکراین به من گفت که هواپیماهای بدون سرنشین روسی برخی ساختمان های کی یف را بمباران کرده اند.

 شهرداری کی یف: مردم در آستانه حملات هوایی روسیه پناه بگیرند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۰۹:۱۹

الجزیره نوشت:  شهرداری کی یف از ساکنان پایتخت اوکراین خواست تا در آستانه حملات هوایی روسیه پناه بگیرند.

روسیه تأیید کرد: نیرو‌های زمینی از کریمه وارد اوکراین شده‌اند / اوکراین: شمار این نیرو‌ها ۳۰ تا ۶۰ هزار سرباز است
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۰۹:۰۱

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای زمینی این کشور از کریمه وارد اوکراین شدند. ارتش اوکراین شمار این نیروها را ۳۰ تا ۶۰ هزار سرباز روسی اعلام کرد.

به گزارش  شبکه خبری اسکای، مسکو تایید کرد که نیروهایش از راه زمینی به اوکراین وارد شدند.

ارتش اوکراین اعلام کرد که ۳۰ تا ۶۰ هزار نیروی نظامی روسیه در خاک این کشور حضور دارند و مسکو قصد دارد یک راه ارتباطی زمینی به سوی شبه‌جزیره کریمه (در جنوب شرقی اوکراین) ایجاد کند.

نیروهای مسلح اوکراین همچنین گفته‌اند روسیه قصد دارد کی‌یف (پایتخت اوکراین) را مسدود کند.

ارتش اوکراین می‌گوید روسیه می‌خواهد در ساحل جنوب شرقی اوکراین یک راه ارتباطی زمینی به سوی شبه‌جزیره کریمه ایجاد کند؛ شبه‌جزیره‌ای که مسکو در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود الحاق کرد.

زلنسکی: ۱۳۷ اوکراینی کشته شدند / ما را در برابر روسیه تنها گذاشتند / هدفِ اولِ مسکو، من هستم
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۰۸:۵۳

رئیس جمهوری اوکراین ضمن تاکید بر این که کشورش در برابر روسیه تنها مانده، آمار تلفات اولین روز عملیات نظامی این کشور را بیش از ۵۰۰ کشته و زخمی اعلام کرد و از ورود گروه های خرابکار به شهر کی‌یف خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهوری اوکراین بامداد امروز (جمعه) با انتشار یک پیام ویدئویی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیسبوک، تاکید کرد که نیروهای ارتش موفق شدند تقریبا از همه خاک کشورش در برابر عملیات نظامی روسیه محافظت کنند.

زلنسکی ضمن تاکید بر این که نیروهای ارتش اوکراین توانستند فرودگاه بین المللی «هوستومیل» در نزدیکی شهر کی‌یف، را از نیروهای روسیه بازپس بگیرند، خاطر نشان ساخت که این مسئله به پایتخت کشورش امنیت می بخشد.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین اعلام کرد که بر اساس اطلاعات اولیه، در نخستین روز از عملیات نظامی روسیه در خاک کشورش، ۱۳۷ شهروند نظامی و غیر نظامی اوکراینی جان خود را از از دست دادند و ۳۱۶ تن دیگر نیز زخمی شدند.

زلنسکی ضمن اعلام این که اطلاعاتی دریافت کرده مبنی بر این که دشمن، وی را هدف نخست خود و خانواده اش را نیز هدف دوم در نظر گرفته، تاکید کرد دشمن می خواهد اوکراین را با حذف شخص رئیس جمهوری، از نظر سیاسی نابود کند با این وجود وی همچنان بر سر کار خود قرار دارد و در شهر کی‌یف به سر می برد.

رئیس جمهوری اوکراین ضمن تاکید بر این که برخی گروه های خرابکار دشمن وارد شهر کی‌یف شده اند، از پایتخت نشینان درخواست کرد که مراقب باشند و مقررات منع آمد و شد را رعایت کنند.

زلنسکی همچنین تاکید کرد که اوکراین در برابر روسیه تنها مانده جایی که با وجود قدردانی از کشورهایی که در عمل پشتیبانی محسوسی از کشورش داشتند و به حرف بسنده نکردند، اظهار داشت: با این حال ما در دفاع از کشورمان تنها گذاشته شدیم.

رئیس جمهوری اوکراین در این باره افزود: چه کسی حاضر است در کنار ما بجنگد؟ کسی را نمی بینم؛ چه کسی حاضر است به اوکراین برای پیوستن به ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) تضمین دهد؟ همه می ترسند.

زلنسکی ضمن اشاره به دریافت اظهاراتی از مسکو مبنی بر آمادگی روسیه برای گفت و گو، عنوان کرد: می خواهند در مورد وضعیت بی طرف اوکراین صحبت کنند؛ به همه شرکا می گویم که اکنون سرنوشت کشور ما در حال تغییر است؛ از آنها می پرسم آیا شما با ما هستید؟ آنها پاسخ می دهند که با ما هستند با این حال آماده نیستند که ما را به ناتو ملحق سازند.

رئیس جمهوری اوکراین ضمن تاکید بر این که رهبران هر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا می ترسند، تصریح کرد: همه آنها می ترسند در حالی که ما نمی ترسیم و از صحبت درباره وضعیت بی طرف با روسیه ابایی نداریم؛ با این حال کدام تضمین های امنیتی به ما داده خواهد شد؟ چه کسی آن را تضمین خواهد کرد؟

زلنسکی با بیان این که لازم است درباره «پایان اشغال مداوم» اوکراین صحبت شود، خاطر نشان ساخت: با این حال سرنوشت کشورمان اکنون به طور کامل به ارتش و نیروهای امنیتی ما بستگی دارد.

یادآور می شود که روسیه بامداد پنج شنبه یک عملیات نظامی را در خاک اوکراین آغاز کرد که واکنش خشمگین چندین کشور جهان و درخواست هایی برای تشدید تحریم های علیه مسکو را را به دنبال داشته است.

وزیر خارجه اوکراین: ما توانستیم نازی ها را شکست دهیم؛ این دشمن را نیز شکست خواهیم داد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۰۸:۳۲

وزیر خارجه اوکراین گفت: کی یف از زمان حمله نازی ها در سال 1941 شاهد چنین حملات موشکی وحشتناکی نبوده است.

وی افزود: ما توانستیم نازی ها را شکست دهیم و این دشمن را نیز شکست خواهیم داد

سه انفجار در کی یف / اوکراین می گوید یک جنگنده روسی را ساقط کردیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۰۸:۲۴

مقام ارشد وزارت کشور اوکراین میگویند که این کشور یک جنگنده روسی را بر فراز آسمان اوکراین ساقط کرده است.

به گزارش روزنامه گاردین، آنتون گراشنکو مشاور وزیر کشور اوکراین گفت که نیروی هوایی اوکراین یک جنگنده روسی را ساقط کرده و این جنگنده در منطقه دارنیتسکی افتاده است.

این مقام اوکراینی همچنین روز جمعه تصاویری از یک ساختمان ۹ طبقه منتشر کرده که در حال سوختن است.

همچنین خبرنگار روزنامه گاردین تصاویری از یک انفجار بزرگ در شهر کی یف پایتخت اوکراین را هم رسانی کرده است. به گفته وی، این انفجار بین ایستگاه های متروی پوزنجاکی و خارکف صورت گرفت.

این روزنامه انگلیسی همچنین به نقل از روزنامه نگاران حاضر در اوکراین گزارش داده که انفجارهای بلندی در ساعات اولیه روز جمعه به گوش رسیده است.

فرماندهی عملیات اوکراین اعلام کرد که سامانه های دفاع هوایی این کشور در حال حمله به جنگنده و پهپادهای روسیه است.

الکساندر شربا سفیر اوکراین در اتریش اعلام کرد که وی صدای دو انفجار سنگین را در حدود ساعت ۴ و ۲۵ دقیقه صبح (به وقت محلی) شنیده است.

شبکه خبری سی ان ان هم گزارش داد که صدای دو انفجار بزرگ در مرکز کی یف به گوش رسیده و یک انفجار سوم در فاصله ای دورتر رخ داده است.

همچنین خبرگزاری فرانسه از شنیدن انفجارهای شدید در مرکز کی یف خبر داد.

سی ان ان: نیروهای روسیه در حدود 32 کیلومتری کی یف هستند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۰۸:۱۶

سی ان ان: مقامات آمریکایی اعلام کرده اند نیروهای روسیه در حدود 32 کیلومتری کی یف هستند.

این مقامات تأیید کرده‌اند که نیروهای روسیه از روسیه و بلاروس با هدف محاصره کی یف به سمت کی یف حرکت می‌کنند.

نیروهای روس وارد خاک اوکراین شدند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۰۸:۱۳

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای زمینی روسیه از کریمه وارد خاک اوکراین شده‌اند.

این نخستین بار است مسکو تایید می‌کند نیروهای زمینی‌اش وارد اوکراین شده و در حال پیشروی به سمت شهر‌ کرسون در غرب کریمه هستند.

کرسون در کنار یک منبع بزرگ ذخیره آب آشامیدنی واقع شده است.

اوکراین در سال ۲۰۱۷ با ساخت یک سد و در واکنش به اشغال کریمه از سوی روسیه، جریان انتقال آب را بسته بود.

ایگور کوناشنکف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت با ورود نیروهای روسیه، انتقال آب از این منبع به کریمه از سر گرفته شده است.

وزیر خارجه فرانسه: پوتین بداند که ناتو سلاح اتمی دارد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۰۸:۰۷

«ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه: خفه کردن روسیه از نظر اقتصادی و مالی در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود.

رئیس‌جمهور روسیه وقتی در مورد استفاده از سلاح اتمی تهدید می‌کند، باید درک کند که ناتو نیز یک ائتلاف نظامی هسته‌ای است.

اوکراین خواستار کمک‌های بشردوستانه و مالی و همچنین تجهیزات نظامی است که غرب فراهم کرده و خواهد کرد./فارس

مکرون خطاب به پوتین: خود را در معرض “تحریم‌های گسترده” قرار داده‌ای / فوری عملیات نظامی در اوکراین را متوقف سازید
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ – ۰۸:۰۵

الیزه و کرملین دقایقی پیش از گفت و گوی تلفنی سران روسیه و فرانسه درباره جنگ در اوکراین خبر دادند.

خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه ریاست جمهوری فرانسه نوشت که امانوئل مکرون پس از مشورت با ولودومیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، از ولادیمیر پوتین خواست تا فوری عملیات نظامی در اوکراین را متوقف سازد.

الیزه خبر داد که مکرون پیش از شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا به پوتین گفت که خود را در معرض “تحریم های گسترده” قرار داده است.

به گفته کرملین، این تماس تلفنی به درخواست مکرون انجام شد؛ پوتین به طور مفصل دلایل روسیه در مورد اقداماتش در اوکراین را توضیح داد و طرفین توافق کردند که کماکان در ارتباط باشند.