ثروت بَرانِ صدقه دِه!
ثروت بَرانِ صدقه دِه!

هرچند هر از گاهی هم از روی ناآگاهی، صدقه‌­ای می‌­دهند که نام آن را مسئولیت اجتماعی می­‌گذارند غافل از اینکه این شرکت‌­ها و صنایع بزرگ ثروت بَر اگر به مسئولیت اجتماعی خود عمل می­‌کردند امروز خوزستان به جای نماد فقر و محرومیت، استانی توسه‌­یافته با سطحی بالا از رفاه بود.

مرتضی آژند؛ کاوش اخبار: خوزستان رتبه دوم تولید ناخالص ملی را در اخیتار دارد و به گفته استاندار ۴۰ تا ۵۰ درصد تامین منابع بودجه­ عمومی دولت را تامین می‌­کند. استانی که از گوشه­ گوشه­‌ی آن در حال استخراج ثروت هستند و بیرونی‌­ها آن را مترادف با ثروت و یک گنج می­‌ببیند اما ساکنانش از این ثروتی که می­‌برند تنها زیان دیده‌­اند و فقر و آلودگی.

هرچند هر از گاهی هم از روی ناآگاهی، صدقه‌­ای می‌­دهند که نام آن را مسئولیت اجتماعی می­‌گذارند غافل از اینکه این شرکت‌­ها و صنایع بزرگ ثروت بَر اگر به مسئولیت اجتماعی خود عمل می­‌کردند امروز خوزستان به جای نماد فقر و محرومیت، استانی توسه‌­یافته با سطحی بالا از رفاه بود.

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یا مسئولیت اجتماعی سازمانی که در خوزستان معنای توزیع چند بسته لوازم التحریر یا ساخت یک مدرسه و یا اهدای بسته‌های معیشتی را به خود گرفته، مفهومی است در دنیای مدیریت که می‌گوید سازمان‌ها در مقابل جامعه‌ای که در آن فعالیت می­‌کنند مسئول هستند چرا که از منابع انسانی، طبیعی و اقتصادی آن جامعه استفاده می‌کنند. مقصود مسئولیت اجتماعی این است که فعالیت سازمانی حداقل نباید زیانی به جامعه‌ه­ای که در آن فعالیت می­‌کند برساند و در صورت آسیب رساندن، سازمان ملزم به جبران آن است.

آلوده نکردن محیط، تبعیض قائل نشدن در استخدام و فراهم کردن فرصت کار برای بیکاران، انجام ندادن کارهای غیراخلاقی، مشارکت مثبت در زندگی افراد و بطور خلاصه احساس مسئولیت به جامعه و محیطی که در آن فعالیت می­‌کنند وظایفی هستند که متفکرین مسئولیت اجتماعی سازمان­‌ها برای آن برشمردند و گفته‌­اند که سازمان­‌ها تنها نباید به فکر کسب سود بیشتر باشند بلکه باید منفعت اجتماعی را نیز مدنظر قرار دهند.

شاخص‌­هایی که در خوزستان نه تنها عملیاتی نشده بلکه برعکس آنها نیز عمل می‌­شود و بجای سود و منفعت اجتماعی تنها زیان این صنایع بزرگ برای مردم محلی مانده است. آلودگی و خطرات آن برای سلامتی یکی از زیان‌­های این صنایع بزرگ برای خوزستان بوده که دامن شهرهای صنعتی استان را گرفته و حتی در مقطعی بر اساس داده‌­های سازمان بهداشت جهانی، اهواز آلوده­‌ترین شهر جهان بوده است.

بیش از یک سوم شهرستان­‌های خوزستان محروم و دومین استان بیکار در کشور است و نرخ بیکاری در این استان ۵ درصد از میانگین کشوری بالاتر است که این خود نشان می­‌دهد این شرکت­‌ها و سازمان­‌ها در زمینه اشتغال‌زایی، تبعیض قائل نشدن در استخدام و استفاده از نیروهای محلی نیز موفق عمل نکرده­‌اند و حتی با تبعیض و احداث منطقه‌­های سکونت لاکچری در دل مناطق محروم برای کارکنان خود ( برای نمونه شهرستان ماهشهر)، بر آتش خشم و نفرت مردم دمیده‌­اند و آنها را سرخورده نیز کرده‌­اند.

خوزستان همچنین دومین استان کشور از لحاظ مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌­ای ( در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰۰ کشته) است که بخشی از این آمار به صنعتی بودن استان ربط پیدا می‌کند. بر اساس گزارش‌­ها وجود ثروت‌های فراوان نظیر منابع نفت و گاز، پتروشیمی ها، بنادر، وجود مرز‌های زمینی برای صادرات و جابجایی کالا‌ها و مسافران و … خوزستان را به یکی از پرترافیک‌ترین استان‌های کشور به ویژه در زمینه تردد خودرو‌های سنگین و باربری تبدیل کرده اما علیرغم این امکانات و شرایط ویژه، استانی فقیر به لحاظ زیرساختی محسوب می‌شود و حتی تردد خودرو‌های سنگین یکی از عوامل مهم فرسودگی جاده‌های خوزستان معرفی ­شده است.

موارد اشاره شده تنها گوشه­‌ای از زیان­‌هایی است که شرکت­‌ها و صنایع بزرگ برای خوزستان رقم زده‌­اند این در حالی است که مسئولیت اجتماعی سازمان‌­ها به این معنا است که فعالیت سازمان حداقل نباید زیانی به جامعه برساند. یعنی نه تنها این ثروت بَران سودی برای جامعه محلی نداشته‌­اند بلکه زیان­‌های خود را هم جبران نکرده‌­اند و تنها هر ازگاهی به صاحبان جغرافیایی این ثروت­‌ها صدقه‌ای­ می‌­دهند.

تجربه نشان می­‌دهد که تنها توصیه اخلاقی به انجام مسئولیت اجتماعی و اقدامات گزینشی جواب نمی‌­دهد بلکه باید از طریق قانون­‌گذاری و ملزم کردن سازمان‌­ها به انجام وظایف اجتماعی خود، درصدی از سود این صنایع برای جبران آلایندگی و کاهش اثرات زیان­‌آور آنها در خوزستان هزینه شود تا از این طریق بخشی از محرومیت‌­های استان کاسته و صنعت ستیزی مردم که در حال شکل‌گیری است، کاهش یابد.

سدهای بزرگ، بنادر، میادین نفتی متعدد، مجموعه‌های کشت و صنعت نیشکر، مجتمع‌های پتروشیمی، فولاد، کارخانه سیمان و.. اگر تنها به بخشی از مسئولیت اجتماعی خود در خوزستان عمل کنند، از فقر و محرومیتی که دل مردم را به درد آورده است دیگر خبری نخواهد بود و می‌تواند ضرب المثل ” ما را خیر شما امیدی نیست شر مرسانید” را نیز از ذهن خوزستانی‌­‌ها پاک کند.