غده سرطانی آب‌گرفتگی در اهواز/ زخم کهنه‌ای که پاییز سر باز می‌کند
غده سرطانی آب‌گرفتگی در اهواز/ زخم کهنه‌ای که پاییز سر باز می‌کند

 حکایت آب‌گرفتگی در کلان‌شهر میلیونی اهواز یک غده سرطانی شده که هر طرف سر آن را بگیری از طرف دیگر ریسمان پاره می‌کند.

 حکایت آب‌گرفتگی در کلان‌شهر میلیونی اهواز یک غده سرطانی شده که هر طرف سر آن را بگیری از طرف دیگر ریسمان پاره می‌کند.

مهر؛ کوثر کریمی: حکایت آب‌گرفتگی در کلان‌شهر میلیونی اهواز به یک غده سرطانی شبیه شده که هر طرف سر آن را بگیری از طرف دیگر ریسمان پاره می‌کند؛ هرچند آب‌گرفتگی‌های سطح شهر اهواز بعد از بارندگی‌های اخیر به شدت سال‌های گذشته نبود اما نمی‌توان گفت که اصلاً آب‌گرفتگی نداشته‌ایم.

امسال سطح خیابان‌های شهر اهواز آنقدر دچار ناملایمتی های عمیق شده که با کوچک‌ترین بارندگی سدهای گوناگونی از آب‌گرفتگی سبز می‌شوند.

شاید به اندازه آب‌گرفتگی‌های خیلی کوچک و کم عمق ولی در نقاط مختلف سطح خیابان جا خوش کرده‌اند و شهروندان برای طی مسیر باید راه پر پیچ و خمی را از میان این جزیره‌های گاه و بی گاه پشت سر بگذرانند.

کمترین حالت آسیب به شهروندان نیز پاشیدن آب از سوی خودروهایی است که با سرعت و بدون توجه به عابران پیاده در حال عبور هستند.

یکی دیگر از مواردی که باعث بروز آب‌گرفتگی در سطح شهر می‌شود، فرسودگی شبکه آبفا است که بحران را تشدید و در عین حال نبود شبکه جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی یکپارچه نیز خود مزید بر علت می‌شود.

امسال در مناطق مختلف شهر اهواز مثل باهنر، کیانپارس، یوسفی و کمپلو بروز مشکل آب‌گرفتگی از سوی شهروندان گزارش شده است.

لایروبی ۲۵۰ کیلومتر در اهواز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: با توجه به حساسیت و مشکلاتی که در سال‌های گذشته بارندگی‌های اهواز، مردم را به معضلات و مشکلاتی از نظر آب‌گرفتگی دچار کرد؛ امسال نیز در مناطق غرب، کمپلو و شرق اهواز شاهد آب‌گرفتگی محلات بودیم.

غده سرطانی آب‌گرفتگی در اهواز/ زخم کهنه‌ای که پاییز سر باز می‌کند

سعید دشتی زاده با اشاره به اینکه امسال اقدامات مؤثری انجام شده تا اتفاقات سال‌های گذشته تکرار نشود، ادامه می‌دهد: حدود ۱۷۰ پمپ ایستگاه‌های پمپاژ تعمیر و ۷۰ دستگاه پمپ جدید هم خریداری شد؛ نزدیک به ۲۵۰ کیلومتر لایروبی نیز انجام شده است.

او با اشاره به اینکه ایستگاه‌های مهم فاضلاب در غرب اهواز مثل ولی عصر، زکی زاده و الهادی کاملاً بازسازی و دیزل ژنراتور آنها بروز رسانی شد، می‌گوید: ایستگاه‌های شرق اهواز نیز به همین صورت بازسازی شدند؛ حدود ۱۱۰ ایستگاه پمپاژ از نظر تابلوهای برق بازسازی و نوسازی شده و همه ایستگاه‌ها ظرفیت پمپ‌های تکمیل دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان اهواز با اشاره به اینکه حدود ۵۰ دستگاه پمپ آماده به کار داریم، یادآور می‌شود: از ظرفیت پیمانکارانی که در حال اصلاح نقاط ریزشی شبکه فاضلاب هستند نیز بهره مند شدیم؛ همچنین در هر ایستگاه پمپاژ مهم جرثقیل نصب و با شرکت توزیع نیرو هماهنگ کردیم تا پایداری برق ایستگاه‌های پمپاژ را به حداکثر برسانند.

نیروها در حالت آماده‌باش

دشتی زاده با اشاره به فعالیت شبانه روزی پرسنل بیان می‌کند: همه تلاش خود را با اعلام حالت آماده‌باش به نیروها و لغو تمامی مرخصی‌های پرسنل به کار گرفتیم تا شاهد مشکلات سال‌های قبل در هیچکدام از نقاط شهری نباشیم.

او تشریح می‌کند: به صورت جزئی در منطقه باهنر و خیابان زاهد منطقه زیتون دچار مشکل شدیم ولی سریع برطرف شد؛ کارشناسان در سطح شهر در حال گشت زنی هستند و به محض بروز مشکل برای رفع آنی آن اقدام می‌کنند.

غده سرطانی آب‌گرفتگی در اهواز/ زخم کهنه‌ای که پاییز سر باز می‌کند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان اهواز با اشاره به اینکه در سطح شهر اهواز هیچ مشکل خاصی گزارش نشده اضافه می‌کند: با تمهیدات اندیشیده شده برای تابلوهای برق ایستگاه‌های پمپاژ تلفات پمپ شاید سه دستگاه از بین ۱۸۶ ایستگاه پمپاژ بوده که در سال گذشته بعد از هر بارندگی ۳۰ دستگاه تلفات پمپ داشتیم.

دشتی زاده در خصوص مؤثر بودن اقدامات انجام شده می‌گوید: با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده مناطق آبگیر مثل خیابان زکی زاده، انقلاب و ولی عصر در غرب اهواز که سال گذشته ۱۵ – ۱۶ روز آب‌گرفتگی داشتند، امسال سطح این خیابان‌ها حداقل آب‌گرفتگی داشته‌اند.

تغییر خطوط ریزشی

عضو شورای شهر اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: نقاط بحرانی که شورای شهر تعریف کرد باید رفع مشکل می‌شدند؛ مثلاً زیرگذر کیان آباد امسال زیر آب نرفت چون اصلاح هندسی مورد نیاز، حفر چاه و لوله گذاری آن برای تخلیه آب انجام شد.

حمید دغاغله می‌افزاید: هر ساله زیرگذرها مشکل آب‌گرفتگی داشته ولی امسال اجرای طرح‌های مختلف، لایروبی و بروز رسانی پمپ‌ها، لوله گذاری چاه‌های تخلیه آب و اتصال آن به خروجی‌های رودخانه باعث شده تا آب‌گرفتگی در قسمت‌های اعظم شهر کاهش پیدا کند.

او عنوان می‌کند: شهر در حالتی قرار دارد که خطوط ریزشی فاضلاب در آن زیاد است که اکنون اداره آبفا در ۷۰۰ نقطه شهر در حال کار کردن بوده و نقاط ریزشی را رفع و خطوط جدید نصب کرده است.

عضو شورای شهر اهواز با تأکید بر اینکه برخی از خطوط ریزشی باید کاملاً عوض شوند تا مشکل آب‌گرفتگی مناطق مدنظر برطرف شود، می‌گوید: مثلاً در کوی مندلی یا باهنر ایستگاه‌های پمپاژ به خاطر خط‌های ریزشی موجود امکان دفع همزمان را ندارند یعنی خطوط باید اول اصلاح و بعد ایستگاه‌های پمپاژ تقویت و در نتیجه آب‌گرفتگی کاهش پیدا کند.

غده سرطانی آب‌گرفتگی در اهواز/ زخم کهنه‌ای که پاییز سر باز می‌کند

دغاغله ساعدی با اشاره به اینکه اصلاحات همزمان توسط شهرداری و آبفا در حال انجام است و شهرداری نیز لوله‌ها را برای برخی خطوط تأمین و آبفا لوله گذاری می‌کند، یادآور می‌شود: آبفا و شهرداری در کنار هم ایستاده و از منافع شهر دفاع می‌کنند.

اصلاح و نوسازی شبکه فاضلاب اهواز

او تأکید می‌کند: بسیاری از پروژه‌های شهر نیازمند اختصاص اعتبارات ملی است که باید هرچه سریع‌تر در اختیار آبفا و شهرداری قرار بگیرند؛ برخی از سازمان‌ها در مسیر خطوط نیز باید همکاری بیشتری با شهرداری داشته باشند.

او می‌گوید: اگر در دوره‌های گذشته کارهایی را که باید انجام می‌دادند بی شک مشکلات شهر در حد صفر می‌بود و نباید می‌گفتیم این خطوط ریزشی داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، سرقت دریچه‌های منهول فاضلاب یکی از دردهای کلان‌شهر اهواز است که با وجود آب‌گرفتگی باعث بروز مشکلات بسیاری در تردد شهروندان سالم می‌شود اما در این بین تردد عابران پیاده نابینا یا معلول که جای خود دارد.

پاسکاری خدمات رسانی به شهروندان بین آبفا و شهرداری (شهرداری مسئولیت جوی‌های روباز را به علت استفاده مشترک آبفا برای دفع فاضلاب برعهده نمی‌گیرد و آبفا نیز فقط برای مناطق دارای شبکه خود را ملزم به پاسخگویی می‌داند) درد دیگری است که باید یک بار برای همیشه با تعریف مدیریت شهری یکپارچه این مشکل را حل کرد.

اصلاح و نوسازی شبکه فاضلاب نیز یکی دیگر از مواردی است که با توجه به فرسوده بودن شبکه و رشد جمعیت باید در دستور کار فوری مسئولان قرار بگیرد.