اومیکرون در جهان؛ از صف‌های تست کرونا در آمریکا تا قرنطینه در اروپا
اومیکرون در جهان؛ از صف‌های تست کرونا در آمریکا تا قرنطینه در اروپا

به گفته مقامات اومیکرون به سرعت برق در آمریکا به سویه غالب تبدیل شده و روز دوشنبه جان یک مرد واکسینه نشده در تگزاس را گرفته است.

عصر ایران: بسیاری از کشورهای جهان به دلیل شیوع سویه اومیکرون کرونا در آستانه تعطیلات کریسمس (میلاد حضرت عیسی) و سال نو در حالت آماده باش قرار گفته اند.

 شمار مبتلایان اومیکرون در اروپا، آمریکا و آسیا به سرعت در حال افزایش است.

مقامات این کشورها از تاثیر جدیدترین بحران بهداشتی بر بازارهای مالی و تاثیر شیوع اومیکرون بر بهبود اقتصاد جهانی بیم دارند.

رویترز نوشت: نیوزیلند بازگشایی برنامه‌ریزی شده مرزهای بین المللی خود را به دلیل گسترش سویه اومیکرون در جهان به تعویق انداخت. این در حالیست که بسیاری از کشوها اقدامات فاصله گذاری اجتماعی را مجددا در دستور کار قرار دادند.

عفونت خوشه‌ای کرونا در یک پایگاه نظامی ژاپن باعث ابتلای سریع حداقل 180 نفر در مدتی کوتاه شده است.

“کریس هاپکینز” مسئول مقابله با کرونا در نیوزیلند گفت که کشورش شروع برنامه‌یزی برای بازگشایی پلکانی مرزهای خود تا پایان فوریه را به تعویق می اندازد.

دولت نیوزیلند پیشتر از سفرهای بدون قرنطینه تا اواسط ژانویه برای شهروندان نیوزیلند و  استرالیا تا آوریل (فروردین) خبر داده بود.

هاپکینز گفت: شکی نیست که این روند ناامید کننده است و برنامه بسیاری در تعطیلات سال نو را به هم می‌زند اما مهم است که این تغییرات از امروز به وضوع مشخص باشد با بتوان برای بررسی آن برنامه ریخت”.

وزارت بهداشت سنگاپور در حال آزمایشاتی است تا مشخص شود که آیا اومیکرون عامل ابتلای تعداد زیادی از افراد در یک باشگاه ورزشی بوده است یا خیر.

این وزارت خانه سنگاپور می گوید با توجه به سرعت بسیار بالای اومیکرون در جهان باید انتظار داشته باشیم موارد بیشتری از این سویه را در جامعه خود بیابیم.

به گفته مقامات اومیکرون به سرعت برق در آمریکا به سویه غالب تبدیل شده و روز دوشنبه جان یک مرد واکسینه نشده در تگزاس را گرفته است.

مردم در میدان تایمز محله منهتن در “نیویورک  سیتی” برای تست کرونا صف کشیده‌‌اند. سویه  “اومیکرون” کرونا همچنان در در آمریکا شیوع می یابد/ عکس: رویترز

شیوع اومیکرون در جهان؛ از صف‌های تست کرونا در آمریکا تا قرنطینه در اروپا

صفوف آزمایش کووید 19 در نیویورک، واشنگتن و دیگر شهرهای آمریکا تشکیل شده و مردم قبل از جشن های سال نو مصرانه خواستار این هستند که بدانند به اومیکرون مبتلا شده اند یا خیر.

کره جنوبی، هلند، آلمان، ایرلند از جمله کشورهایی هستند که در روزهای اخیر قرنطینه جزئی یا کامل یا سایر اقدامات فاصله گذاری اجتماعی را دوباره اعمال کردند.

“بوریس جانسون” نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه گفت که با افزایش شدید تعداد بستری‌ها در لندن وضعیت “بسیار دشوار” شده است.

جانسون در پاسخ به سوالی در باره محدودیت‌های احتمالی معاشرت در فضاهای سربسته و ممنوعیت گردشگری گفت:” ما در حال بررسی انواع مسائل هستیم…  هیچ چیزی را رد نمی‌کنیم”.

در استرالیا شمار مبتلایان اومیکرون افزایش یافته اما میزان بستری شدن کم است.

“اسکات موریسون” نخست وزیر استرالیا از مقامات ایالتی خواست که از قرنطینه بیشتر در این کشور خودداری کنند و افزود که محدود کردن شیوع اومیکرون به مسئولیت شخصی افراد مربوط می شود.

وی افزود: ما باید از روش های دستوری دولتی بگذریم و با استرالیایی‌ها مانند مردم بالغ رفتار کنیم.

موریسون گفت: ما به قرنطینه برنمی‌گردیم. ما باید با عقل سلیم و مسئولیت پذیری با ویروس زندگی کنیم.

بسیار ی از مدیران و مقامات مسئول در حوزه بهداشت جهانی به اهمیت تزریق واکسن تقویت کننده برای مبارزه با نوع اومیکرون اشاره کرده و بر آن تاکید می‌کنند.

نوع اومیکرون برای اولین بار در ماه گذشته در جنوب آفریقا و هنگ کنگ شناسایی شد و تا کنون حداقل 89 کشور جهان رسیده است.

شدت بیماری ناشی از اومیکرون هنوز مشخص نیست اما سازمان بهداشت جهانی می گوید بیماری بسیار سریعتر از سویه دلتا منتقل می شود.

آنها می‌گویند سویه اومیکرون باعث ایجاد بیماری و عفونت در افراد واکسینه شده یا بهبود یافتگان از کرونا می‌شود.

تاثیر اومیکرون بر بازار

گسترش و شیوع سریع سویه اومیکرون، نگرانی از اعمال محدودیت‌های بیشتر و مخرب برای اقتصاد را برانگیخته است.

معاملات بازار بورس در روز دوشنبه با سقوط بیش از 1 درصد پایان یافت.

سرمایه‌گذاران نفتی نیز نگرانند که محدودیت‌های جدید در اروپا بر تقاضای سوخت تاثیر بگذارد و قیمت نفت خام را کاهش دهد.

سهام آسیایی و قیمت نفت در معاملات اولیه روز سه شنبه افزایش نسبی نشان داد و ارزش ارز نیوزیلند و استرالیا کاهش یافت.

“مجمع جهانی اقتصاد” در روز دوشنبه نشست سالانه خود در شهر “داووس” سوئیس را بار دیگر تا اواسط سال 2022 به تاخیر انداخت. این مجمع قرار بود در ژانویه برگزار شود.

براساس گزارش‌ها و آمار رسمی بیش از 274 میلیون نفر از مردم جهان تا کنون به ویروس کرونا مبتلا شده اند و بیش از 5.65 میلیون نفر جان خود ا از دست داده اند.

مسافران در فرودگاه سیدنی استرالیا با تجهیزات محافظ شخصی چمدان ها را به سمت ترمینال تاکسی حمل می برند. استرالیا در بحبوحه همه‌گیری کرونا نسبت به شیوع اومیکرون واکنش نشان می‌دهد/ عکس: رویترز

شیوع اومیکرون در جهان؛ از صف‌های تست کرونا در آمریکا تا قرنطینه در اروپا

انتظار می‌رود بسیاری از مردم در سراسر جهان جشن‌های سنتی پایان سال خود را کاهش دهند.

“کیم مین سونگ” 39 ساله روز دوشنبه در میان مشتریان یک رستوران باربیکیو در سئول با عجله کت خود را پوشید و ماسک زد تا قبل از شروع ساعات محدودیت رفت و آمد به خانه برسد.

او در این باره گفت: “در آخر سال ما عزیزان خود را ملاقات می‌کنیم اما اکنون نمی‌توانیم آنها را درست ببینیم”.