رئیس شورای اسلامی شهر اهواز: مهمترین کار در زمان کنونی حل مشکل حقوقی این پرونده و تعیین تکلیف پیمانکار است
رئیس شورای اسلامی شهر اهواز: مهمترین کار در زمان کنونی حل مشکل حقوقی این پرونده و تعیین تکلیف پیمانکار است

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: قفل متروی اهواز با تعیین تکلیف حقوقی پیمانکار طرح مشخص می شود، در حال حاضر برای احداث هر یک کیلومتر مترو اعتباری بالغ بر ۹ هزار میلیارد ریال نیاز است.

تسنیم: رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: قفل متروی اهواز با تعیین تکلیف حقوقی پیمانکار طرح مشخص می شود، در حال حاضر برای احداث هر یک کیلومتر مترو اعتباری بالغ بر ۹ هزار میلیارد ریال نیاز است.

به دنبال رشد جمعیت، توسعه شهرها به کلانشهر و افزایش مهاجرت های مردمی جمعیت شهرها افزایش می یابد و همین عامل سبب ایجاد مشکلات فراوان حمل و نقلی برای جامعه شهری می شود، کشورهای توسعه یافته برای رهایی از مشکلات حاصل از رشد جمعیت و سهولت استفاده از سیستم حمل و نقل، قطار شهری یا مترو را به عنوان سیستمی راحت، سریع و منظم انتخاب کردند؛ از مزایای دیگر استفاده از قطار شهری می توان به کاهش ترافیک، آلودگی هوا، هزینه های رفت و آمد و همچنین سرعت انتقال مسافران اشاره داشت.

اهواز با جمعیتی میلیونی هشتمین شهر پرجمعیت کشور به شمار می رود اما متأسفانه فاقد برخی امکانات رفاهی برای شهروندان است، پروژه مترو اهواز در سال 85 کلید خورد؛ اما با وجود متقاضیان شرکت های داخلی مانند فرگوسن و قرارگاه خاتم الانبیاء در کمال ناباوری روند اجرای این پروژه به دست شرکت کیسون سپرده شد.

تعلل های نامعقول شهرداری اهواز و پایان یافتن مهلت اعتبار فاینانس 6 ماهه بانک چینی آرزوی مترو دار شدن اهواز را دورتر از انتظار کرد؛ همچنین بدحسابی، اتخاذ تصمیمات غلط و بدهی های نجومی شهرداری اهواز مانع بزرگی برای ضمانت بانک ها بود.

نکته قابل توجه در این پروژه اینکه منابع درنظر گرفته شده برای مترو به صورت پنجاه درصدی میان شهرداری و دولت تقسیم شده بود؛ به گفته رئیس سازمان قطار هزینه در نظر گرفته شده توسط دولت صرف ساخت سازه های سازمانی شده بود و شهرداری اهواز یک بار دیگر در این مسئله به تعهدات خود عمل نکرد.

کشمکش های شهرداری و شرکت کیسون بر سر مسائل مالی و مطالبات راه به جایی نبرد تا اینکه بنا شد داوری این جریان به شورای فنی عالی کشور واگذار شود.

اکنون حدود 15 سال از کلنگ آغاز پروژه قطار شهری در شهر اهواز بر می گذرد؛ اما متأسفانه این جریان چیزی جز حفر بی حاصل زمین و هزینه های عظیم و بی نتیجه برای شهرستان اهواز نبود.

سیاوش محمودی، رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در جمع خبرنگاران در خصوص جزئیات این مسئله اظهار داشت: قرارداد احداث متروی اهواز در سال 85 با اعتبار 790 میلیون دلار با شرکت کیسیون به امضا رسید که براساس آن 85 درصد تامین مالی این طرح از طریق فاینانس و 15 درصد از طریق منابع داخلی تامین می شد که متأسفانه تحریم های موجود مانع از تامین اعتبار برای تکمیل این طرح از طریق فاینانس شدند و این آغاز مشکل متروی اهواز بود.

وی افزود:خط یک متروی اهواز در حوزه مهندسی 90 درصد، سویل 58 و تجهیزات یک درصد و در مجموع کل خط یک 28 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: قفل متروی اهواز با تعیین تکلیف حقوقی پیمانکار طرح مشخص می شود، در حال حاضر برای احداث هر یک کیلومتر مترو اعتباری بالغ بر 9 هزار میلیارد ریال نیاز است.

محمودی با اشاره به سهم اهواز طلب خوزستان از عوارض آلایندگی هوا از وزارت نفت گفت: میزان کل این رقم 300 هزار میلیارد ریال است که سهم اهواز از این مطالبه بین 120 تا 180هزار میلیارد ریال می باشد در صورت تحقق این مطالبه می توان از آن برای تامین اعتبار متروی اهواز استفاده کرد.

وی با اشاره به راهکارهای عملی جهت جذب سرمایه برای متروی اهواز تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت‌های اقتصادی قراداد 25 ساله میان ایران و چین برای جذب سرمایه گذار، اوراق مشارکت و گنجاندن ردیف اختصاصی در بودجه 1401 از جمله راه های جذب سرمایه برای تکمیل متروی اهواز است.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز افزود: بهره برداری از مترو نیاز به عزم ملی و استانی دارد، مهمترین کار در زمان کنونی حل مشکل حقوقی این پرونده و تعیین تکلیف پیمانکار است.