واکسیناسیون دانش آموزان خوزستانی به حد مطلوب نرسیده/ آیا از بازگشایی مدارس جلوگیری می شود؟
واکسیناسیون دانش آموزان خوزستانی به حد مطلوب نرسیده/ آیا از بازگشایی مدارس جلوگیری می شود؟

اینکه علوم پزشکی اهواز کوتاهی کرده یا آموزش و پرورش استان همکاری لازم را نداشته است یا هر دو به مسئولیت خود عمل نکرده اند چندان در اصل موضوع که عدم واکسیناسیون دانش آموزان خوزستانی در آستانه بازگشایی مدارس است تفاوتی ایجاد نمی کند.

کاوش اخبار: 15 آبان (امروز) دانش آموزان دبیرستانی به مدرسه می روند اما وضعیت واکسیناسیون در مدارس خوزستان نامطلوب و در بعضی از مدارس زیر 10 درصد است.

همین آمار پایین واکسیناسیون نیز باعث شده تا بین علوم پزشکی اهواز و آموزش و پرورش خوزستان اختلافاتی مبنی بر کم کاری و چرایی عدم استقبال دانش آموزان از واکسیناسیون پیش بیاید و هر کدام سعی کنند نقش دیگری را در این مساله پر رنگ تر کنند.

اینکه علوم پزشکی اهواز کوتاهی کرده یا آموزش و پرورش استان همکاری لازم را نداشته است یا هر دو به مسئولیت خود عمل نکرده اند چندان در اصل موضوع که عدم واکسیناسیون دانش آموزان خوزستانی در آستانه بازگشایی مدارس است تفاوتی ایجاد نمی کند.

باید دید با توجه به نقشی که دانش آموزان در انتقال ویروس می توانند داشته باشند و خطری که سلامتی خود آنها را به علت عدم واکسیناسیون تهدید می کند، مدارس استان بازگشایی می شوند یا به علت میانگین پایین واکسیناسیون دانش آموزان خوزستانی نسبت به متوسط کشوری فعلا مدارس استان بازگشایی نمی شوند تا ساز خوزستان در بازگشایی مدارس هم ناکوک باشد.

در ادامه جوابیه آموزش و پرورش خوزستان و توضیحات روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان آمده است.

جوابیه آموزش و پرورش خوزستان در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان:

در پی انتشار مطلبی به نقل از مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ارتباط با واکسیناسیون دانش آموزان؛ اداره کل آموزش و پرورش خوزستان جوابیه ای منتشر کرد.

در این جوابیه آمده است: اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان پس از تصویب واکسیناسیون دانش آموزان در چندین بخشنامه به مناطق و نواحی چهل گانه خود اعلام کرده بود که بنا به درخواست های واصل از مراجع واکسیناسیون، فضا، تجهیزات و نیروی انسانی جهت ثبت مشخصات و اطلاعات واکسینه شدگان را در اختیار علوم پزشکی قرار دهند.

در واکسیناسیون فرهنگیان علاوه بر پایگاه های علوم پزشکی ، ۳۶ پایگاه توسط آموزش و پرورش با تمام امکانات، تجهیزات و نفرات در اختیار طرح واکسیناسیون فرهنگیان قرار گرفت که ۴ فضا از این اماکن ( سالن شهید سالمی ناحیه ۲، سالن شهید نامی دزفول و نیز سالن شهید فهمیده ناحیه ۴ و سالن علی ابن ابیطالب بهبهان) تاکنون در اختیار این امر قرار دارند.

تاکنون هیچگونه اطلاعات و آماری دال بر عدم همکاری فرهنگیان در اجرای طرح واکسیناسیون به هیچ دستگاهی گزارش نشده است.

در شروع واکسیناسیون دانش‌آموزی ۱۱۲ مرکز تجمیعی اعم از اماکن آموزشی و سالن های ورزشی در اختیار این طرح قرار گرفته است.

با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد مدارس استان خوزستان (بجز مدارس روستایی و عشایری) تاکنون به صورت غیرحضوری اداره می‌شوند آمار کنونی واکسیناسیون دانش آموزی علاوه بر زحمات بی دریغ کادر درمان، مرهون تلاش و همت مدیران مدارس و همکاری فرهنگیان در سراسر استان می باشد.

لازم به یاد آوریست که امسال زنگ واکسیناسیون در مرکز استان به صورت نمادین و به طبع آن در سایر مناطق و نواحی جهت آغاز فرایند واکسیناسیون دانش آموزان به دستور ستاد استانی کرونا نواخته شد که در این مراسم دکتر سید محمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان از همکاری مطلوب آموزش و پرورش و فرهنگیان در امر واکسیناسیون به نیکی یاد کرده و تقدیر نمودند.

فرهنگیان عزیز استان خوزستان از ابتدای زیست بوم جدید( کرونا) از همه امکانات شخصی خود و خانواده برای ادامه هرچه مطلوب تر روند آموزش مجازی دانش آموزان این استان دریغ نکرده اند به نحوی که ابتکارات، ابداعات و از خودگذشتگی‌های این عزیزان در تدریس دانش آموزان خوزستانی و ادامه روند آموزش دانش آموزان بارها با واکنش مثبت مسولین ملی مواجه شده است.

شایان ذکر است که اداره کل آموزش و پرورش از طریق مراجع قانونی حق پیگیری را برای خود محفوظ می داند.

روابط عمومی علوم پزشکی اهواز نیز در اطلاعیه ای توضیح داده است:

با توجه به انتشار مطلبی در شبکه های اجتماعی و سوبرداشت ها در رابطه با وضعیت واکسیناسیون گروه های دانش آموزشی در استان خوزستان و جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع میرساند :

در دوره شیوع بیماری کووید ۱۹ مشارکت مسئولانه و همدلی اقشار مختلف جامعه برای مقابله با این بیماری نقطه ای امیدوارکننده و روشن است که در دوره بعد از کرونا هم به یادگار خواهد ماند. یکی از اقشاری که با گذشت نزدیک به دو سال از پاندمی کووید ۱۹ ، با هدف تسهیل شرایط زندگی در این ایام در کنار مدافعان سلامت قرار گرفتند معلمان و جامعه فرهیخته آموزش و پرورش بود که بار سنگین تداوم آموزش را بر دوش کشیدند و در فرهنگ سازی برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی نیز نقش آفرینی موثر داشته اند‌.

در زمینه واکسیناسیون به عنوان یکی از الزامات بازگشایی حضوری مدارس نیز آموزش و پرورش میتواند با توجه به جایگاه خطیر خود در نظام تربیتی، در فرهنگ سازی و اعتمادبخشی به خانواده ها نقشی مهم ایفا نمایند. شایان ذکر است تاکنون به لطف تلاش های صورت گرفته پوشش واکسیناسیون دانش آموزی در استان خوزستان ۶۵ درصد است. امید است تا زمان فرارسیدن موعد بازگشایی مدارس، در برخی مدارس استان که تاکنون به هر دلیلی دریافت واکسن به حد قابل قبولی نرسیده نیز با اولویت قرار دادن سلامت عمومی، شاهد افزایش پوشش واکسیناسیون برای رسیدن به پوشش ۱۰۰ درصدی در جمعیت دانش آموزی استان باشیم .

در پایان لازم به ذکر است اولویت دستگاه سلامت، حفظ جان مردم است، هر گونه ملاحظه و اغماض در این زمینه ممکن است به قیمت از دست رفتن جان عده ای از هموطنان تمام شود و تمامی اظهارنظرها و مطالبات مطرح شده نیز مستند به گزارشات نهادهای مربوطه و با هدف دفاع از سلامت جامعه صورت میگیرد. کارکنان حوزه بهداشت و درمان در تمام طول پاندمی کووید ۱۹ برای دفاع از سلامت مردم به صورت شبانه روزی مجاهدت ورزیده اند، در این راه شهدای زیادی نیز تقدیم نموده اند و در تداوم مسیری که به صیانت از سلامت مردم ختم میشود همواره ثابت قدم خواهند ماند.