قطع شدن آب کشاورزی به روی سبزی کاران بخش گمبوعه
قطع شدن آب کشاورزی به روی سبزی کاران بخش گمبوعه

پیش از ظهر دیروز تعدادی از کشاورزان صیفی‌جات و نخل‌داران بخش گمبوعه در اعتراض به قطع شدن آب به روی زمین‌های کشاورزی‌ خود در مقابل بخشداری گمبوعه تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پیش از ظهر امروز تعدادی از کشاورزان صیفی‌جات و نخل‌داران بخش گمبوعه در اعتراض به قطع شدن آب به روی […]

پیش از ظهر دیروز تعدادی از کشاورزان صیفی‌جات و نخل‌داران بخش گمبوعه در اعتراض به قطع شدن آب به روی زمین‌های کشاورزی‌ خود در مقابل بخشداری گمبوعه تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پیش از ظهر امروز تعدادی از کشاورزان صیفی‌جات و نخل‌داران بخش گمبوعه در اعتراض به قطع شدن آب به روی زمین‌های کشاورزی‌ خود در مقابل بخشداری گمبوعه تجمع کردند.

مسووولان سازمان آب برق به بهانه احتمال کشت شلتوک توسط کشاورزان منطقه اقدام به قطع آب کرده و مانع آبیاری کشت‌های تابستانه‌ آن‌ها شدند این در حالی که کشاورزان می‌گویند: زراعت امسال ما سبزی و صیفی‌جات است و مخالف کشت شلتوک هستیم.

ما کشت شلتوک نداریم

قاسم حردانی یکی از کشاورزان بخش گمبوعه در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: حدود 100 هکتار از زمین‌های ما زیر کشت سبزی تابستانه رفته است و با توجه به خاصیت این کشت باید به موقع آبیاری شود.

وی با اشاره به ممنوعیت کشت شلتوک در تابستان امسال، افزود: ما کشت شلتوک نداریم،  ما کشاورزان سبزی کار هستیم، برخی از کشاورزان نخلدار هستند و  تنها درآمد تمام کشاورزان منطقه همین کشت سبزی است که اگر این را هم از ما بگیرند دیگر درآمدی نخواهیم داشت.

این کشاورز با طرح این سوال مبنی بر اینکه آیا اعتبارات کلانی صرف  پروژه اتصال کانال چمران به ML  صرف شد که آب را را به روی کشاورزان قطع کنند؟،  گفت: نزدیک به پنج روز است که آب به روی کشاورزان قطع شده است، زمانی که علت را  از سازمان آب و برق جویا شدیم در جواب می‌گویند: با توجه به خشکسالی امسال آب نیست و آبی که در کانال چمران است سهمیه اهوازست.

حردنی افزود: این در حالیست که سهمیه آب ما با رودخانه کرخه است و این آب حق ما است، اگر هفته‌ا ی دو سه مرتبه به ما آب بدهند هم کافی است.

وی بیان کرد: با توجه به گرم و خشک بودن هوا در ماه‌های خرداد و تیر، زمین‌های کشاورزی خیلی سریع خشک می‌شوند اما اواخر مردادماه و شهریور هوای شرجی سبب بالارفتن رطوبت شده و نیاز ما به آب با هفته‌ای یکبار هم حل می‌شود.

وجود سه هکتار زمین کشاورزی حاصلخیز در گمبوعه

حسین دلف عبودی عضو شورای بخش گمبوعه با اشاره به تجمع امروز کشاورزان سبزی کار بخش گمبوعه اظهار کرد: بهمن‌ ماه سال گذشته پس از افتتاح پروژه اتصال کانال چمران به ML  که با هزینه 9  میلیارد تومان به سرانجام رسید مقرر شد آب به صورت 24  ساعته در اختیار کشاورزان محروم منطقه قرار بگیرد.

وی با اشاره به وجود 3000 هکتار  زمین کشاورزی حاصلخیز در بخش گمبوعه، افزود: مسوولان به بهانه اینکه ممکن است کشاورزان اقدام به کشت شلتوک کنند آب را به روی آن‌ها بستند در حالی که کشاورزان منطقه سبزی کار و صیفی کار هستند.

عضو شورای بخش گمبوعه گفت: حدود 800 کشاورز در این منطقه به کار کشاورزی مشغول هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

سهمیه آب کشاورزان صیفی کار باید حفظ شود

سید علی آلبوشوکه بخشدار گمبوعه نیز  در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: با توجه به ممنوعیت کشت شلتوک در شهرستان حمیدیه آب را قطع کردند تا برخی از کشاورزان در این شرایط کم آبی اقدام به کشت شلتوک نکنند.

و ی افزود: این در حالی است که کشاورزان بخش گمبوعه سبزی کار هستند و برنامه‌ای برای کشت شلتوک ندارند و فقط قربانی کسانی شده‌اند که می‌خواهند شلتوک بکارند.

بخشدار گمبوعه گفت: با توجه به نزدیکی زمین‌های کشت شلتوک به زمین‌های کشت سبزی و صیفی‌جات برخی افراد وقتی می‌بینند آب وجود دارد  از این شرایط سواستفاده کرده و  به دنبال کشت شلتوک هستند در حالی که کشت شلتوک در کنار زمین‌های کشت محصولات صیفی جواب نمی‌دهد.

آلبوشوکه با اشاره به کشت صیفی‌جات در گمبوعه کوچک، گمبوعه بزرگ، شبیله یک و دو،  بیان کرد: باید ساز و کاری اندیشیده شود تا سهمیه کشاورزان صیفی کار حفظ شود و بتواند کشت تابستانه خود را انجام دهند.

وی عنوان کرد: کشت صیفی و سبزی یکساله هستند و اگر تا دو سه روز دیگر به آن‌ها آب نرسد قطعا تلف خواهند شد و بسیاری از کشاورزان بیکار می‌شوند.

امکان تامین آب شلتوک وجود ندارد

فراز رابعی معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با هشدار به کاهش 27 درصدی آوردها در حوزه‌های آبی استان و وقوع خشکسالی، اظهار کرد: امکان تامین آب مورد نیاز کشت شلتوک در تابستان امسال در حوزه‌های کرخه و مارون وجود ندارد.

وی افزود: از آغاز سال آبی جاری (مهر ماه 99) تاکنون، میزان بارش و میزان آوردها به حوضه‌های آبی خوزستان کمتر از انتظار و پیش بینی‌ها بوده و کاهش قابل توجهی نسبت به شرایط نرمال دارد.

مراقب کشت غیر مجاز باشید

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان نیز چند روز گذشته خطاب به فرمانداران، مدیران آب و برق و جهاد کشاورزی گفته بود: مراقبت کنند کشت غیرمجاز انجام نشود که دچار مشکل نشویم در غیر این صورت خود کشاورزان بزودی به دلیل کمبود آب و در پی آن از بین رفتن کشت خود متضرر میشوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بخش گمبوعه از توابع شهرستان حمیدیه‌ است و وضعیت اقتصادی غالب در این منطقه کشاورزی است.