طرح بازسازی مناطق آبگرفته و محروم بندر امام خمینی تایید شد
طرح بازسازی مناطق آبگرفته و محروم بندر امام خمینی تایید شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان از تایید طرح قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق آبگرفته ویژه شهرهای بندر امام خمینی (ره) و چمران از توابع شهرستان ماهشهر در کمیسیون ماده پنج استان خبر داد.

فاضل عبیات روز دوشنبه با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر اختصاص منابع مالی و تسهیلات بانکی به‌منظور جبران خسارت وارده ناشی از آبگرفتگی‌های اخیر در خوزستان اظهارداشت: برآوردها نشان می‌دهد که در جریان این بحران، شهرهای بندر امام خمینی (ره) و چمران از توابع شهرستان ماهشهر نسبت به دیگر مناطق استان دچار بیشترین خسارت‌ها شده‌اند.

وی ادامه‌داد: این درحالی است که مناطق مختلفی از این ۲ شهر طی سال‌های متمادی دچار مشکلات مزمن و محرومیت‌های طولانی مدت هستند که با بروز بحران آبگرفتگی مشکلات ساکنان آنها بخصوص اهالی کوی مقداد، جرف الملح و کمپ B با چالش‌های بسیار زیادی روبه‌رو شدند.

به نوشته ایرنا، این مقام مسئول در استانداری خوزستان با تاکید بر اینکه مصوبه اخیر هیات دولت برای بازسازی مناطق خسارت دیده ناشی از آبگرفتگی‌ها کمک بسیار بزرگی به رفع این محرومیت‌ها خواهد بود افزود: در این راستا قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق آبگرفته استان در خصوص شهر بندر امام خمینی (ره) یک طرح کاربردی و عملیاتی تهیه کرده است.

وی ادامه‌داد: این طرح به منظور ساماندهی زیرساخت‌های این شهر با محور مناطق محروم و آبگرفته تهیه شد که بعد از تطبیق با طرح تفصیلی شهر بندر امام خمینی(ره) در کمیسیون ماده پنج به تایید رسیده است.

عبیات با بیان اینکه در قالب این طرح منابع درنظرگرفته بر اساس مصوبه آذرماه هیئت دولت به احداث مجدد و بازسازی واحدهای آسیب دیده اختصاص خواهد یافت ادامه‌داد: در این رابطه همچنین منابعی در قالب کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی مورد نیاز به احداث و نوسازی واحدها پرداخت خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان یادآورشد: علاوه بر این شرکت‌های پتروشیمی مستقر در شهرستان ماهشهر و همچنین بنیاد مستضعفان بخشی از منابع مورد نیاز برای بهبود زیرساخت‌های شهری در بندر امام خمینی (ره) و شهر چمران را تامین خواهند کرد.

وی یادآورشد: برآوردها برای تعیین خسارات‌های وارده به زیرساخت‌های این ۲ شهر روبه اتمام است و به‌زودی در راستای طرح تهیه شده در قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق آبگرفته استان، عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهند شد.

عبیات تاکید کرد: با اجرایی شدن این طرح، علاوه بر رسیدگی به مشکلات ناشی از آبگرفتگی در شهرهای بندرامام خمینی(ره) و چمران، بخشی از محرومیت‌های موجود از منظر خدمات شهری نیز برطرف خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان مصوبه هیئت دولت در آذرماه امسال به‌منظور جبران خسارت‌ آبگرفتگی در استان را به موقع عنوان‌کرد و گفت: این مصوبه بخش قابل توجهی از منابع مورد نیاز تحقق برنامه‌ریزی‌ مدیریت ارشد استان در راستای رفع مشکلات موجود را تامین می‌کند.

بر اساس مصوبه هیئت دولت، ۲ هزار و ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به صورت هزینه‌ای برای بازسازی بخش‌های خسارت‌دیده ناشی از آبگرفتگی به خوزستان اختصاص می‌یابد.

بخش دیگری از این مصوبه شامل کمک بلاعوض جهت نوسازی تا سقف یک هزار واحد مسکونی در مناطق شهری، به ازای هر واحد تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال، کمک بلاعوض جهت تعمیر واحدهای مسکونی شهری و روستایی و تجاری به ازای هر واحد تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال، کمک بلاعوض جهت تامین لوازم معیشتی شامل لوازم خانگی و سرمایه‌ای واحدهای مسکونی آسیب‌دیده به ازای هر واحد تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال و کمک‌هزینه اسکان موقت تا سقف یک هزار واحد مسکونی شهری به ازای هر واحد تا ۲۰۰ میلیون ریال مصوب می‌گردد.

همچنین چهار هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت با سود و کارمزد چهار درصد در مناطق روستایی و با سود پنج درصد در مناطق شهری با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ضمانت زنجیره‌ای پرداخت می‌شود.

سقف تسهیلات بازسازی اماکن مسکونی شهری یک میلیارد ریال با بازپرداخت ۱۵ ساله، تعمیر اماکن مسکونی و تجاری شهری و روستایی با ۳۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۱۵ ساله و تامین لوازم معیشتی تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت هفت ساله در نظر گرفته شده است.

در پی بارندگی شدید در اوایل آذرماه امسال که بیشترین حجم آن با ۱۶۸ میلیمتر در شهرستان ماهشهر گزارش شده بود، این شهرستان با آبگرفتگی شدید منازل و معابر روبه رو شد.

شهر بندرامام خمینی (سربندر) جزو شهرستان ماهشهر در جنوب خوزستان است و دومین بندر بزرگ کشور به شمار می‌رود.