مصیبت اولین باران در اهواز، همان همیشگی ها!
مصیبت اولین باران در اهواز، همان همیشگی ها!

بارش باران که از شب گذشته در اهواز شروع شده باعث جاری شدن سیل در خیابان ها و گرفتگی معابر شده است.

به گزارش کاوش اخبار، همانند سال های گذشته با اولین بارش پاییزی باران خیابان های اهواز به زیر آب رفته است و عبور و مرور شهروندان در چندین نقطه شهر به سختی انجام می شود.

شدت آبگرفتگی در برخی از مناطق مانند سپیدار، کوی مشعلی، آخر آسفالت، کوی علوی، ملاشیه و پاداد شهر بیشتر گزارش شده و در محله حصیر آباد آب وارد برخی از منازل شده و در برخی از مناطق نیز برق قطع شده است.

این در حالی است که پس از آب گرفتگی وسیع سال گذشته در اهواز مقرر شده بود که دستگاه های مربوطه در اقدامی ضربتی نقاط حساس و بحرانی که منجر به آبگرفتگی می شود را برطرف کنند.

موسی پور عضو شورای شهر اهواز روز گذشته گفته بود که در طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی در ۵۷ نقطه فوق بحرانی از حدود ۴۰۰ نقطه آبگیر، پروژه‌ها در حال اجرا است و حدود ۴۰ درصد کار به پایان رسیده و اکثر پروژه‌هایی که تعهد شهرداری بوده تا پایان آبان‌ماه به اتمام می‌رسند. این طرح ها به صورت مشارکتی توسط آبفا و شهرداری در حال اجرا است و ۷۰ تا ۸۰ درصد پروژه‌های آن تا پایان آبان‌ماه به اتمام می‌رسند. بخشی از پروژه‌ها به دلیل تعلل هر دو دستگاه همچنان به پایان نمی‌رسد.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان نیز گفته بود که هیچگونه توجیه و تعللی در روند طرح ضربنی فاضلاب و آب های سطحی اهواز از سوی هیچ دستگاهی پذیرفته نیست. مسئولیت وضعیت ساماندهی و اصلاح شبکه‌های فاضلاب و اتخاذ تمهیدات لازم به منظور پیشگیری از هرگونه آبگرفتگی احتمالی بر عهده شرکت آب و فاضلاب و شهرداری اهواز است.

در حال حاضر نیز باران در اهواز در حال باریدن است و این احتمال وجود دارد که بر شدت آبگرفتگی ها افزوده شود. بنا بر گفته مدیرکل هواشناسی خوزستان، ایستگاه هواشناسی فرودگاه اهواز عدد ۱۴/۹ میلیمتر را برای میزان بارش‌ها در اهواز را تا ساعت 10 صبح امروز گزارش کرده که احتمالا این سامانه بارشی تا صبح فردا در منطقه وجود خواهد داشت.

اولین باران پاییزی اهواز علاوه بر آبگرفتگی معابر 102 نفر را نیز تاکنون به علت تنگی نفس روانه بیمارستان کرده که ۲۳ نفر از آنها بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این رابطه گفته است: زمانی که نخستین بارندگی پاییزی همراه با رعد و برق و وزش باد رخ می‌دهد، شانس گرده‌افشانی گیاهان و پخش آلرژن‌ها در فضا افزایش می‌یابد. در این شرایط، از مردم به ویژه افرادی که بیماری‌های تنفسی دارند می‌خواهیم تا حد امکان از منزل خارج نشوند و در و پنجره‌ها را ببندند. همچنین اسپری‌های تنفسی را استفاده کنند.

علاوه بر اهواز در آبادان و شادگان نیز گزارش ها از آبگرفتگی معابر و تنگی نفس پس از اولین باران پاییزی حکایت دارد.