اقتصاد ایران پس از انتخاب جو بایدن
اقتصاد ایران پس از انتخاب جو بایدن

 حساسیت مردم به انتخابات آمریکا امری غیر عادی نیست، بلکه امری عقلایی است.

دکتر سید مرتضی افقه عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران: قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عده ای نسبت به تاثیر پیروزی هر یک از نامزدها بر روی متغییر های اقتصادی با بیم و امید نگاه می کردند.
عده ای از افراد وانمود می کردند انتخابات آمریکا تاثیری بر روی مسائل مهم کشور ندارد اما واکنش فوری بازارهای طلا و ارز و برخی کالاهای مهم با پیروزی بایدن نشان داد پاسخ این گروه ژستی سیاسی و محملی برای کوبیدن دولت است.
تردیدی نیست که بی تدبیری های سه دهه گذشته پس از جنگ مانع کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت و تجارت خارجی شد.
حساسیت مردم به انتخابات آمریکا امری غیر عادی نیست، بلکه امری عقلایی است.
چون هیچ تغییر اساسی در ساختار های ضد توسعه ای و ضد تولیدی کشور ایجاد نشد نباید مردم را به صورت غیر واقعی امیدوار کرد تنها می توان امیدوار بود که طبق پیش بینی ها جو بایدن به برجام باز می گردد.
تا شروع به کار بایدن ۲تا۶ ماه زمان لازم است که حداقل می توان گفت شرایط بدتر نخواهد شد اما این خود بستگی به سیاست های داخلی کشور دارد.
دربلندمدت مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهد شد مگر آنکه کشور عبرت بگیرد و ساختارهای ضد توسعه ای کشور را اصلاح کند.
باید پذیرفت مشکلات اقتصادی کشور ریشه در ساختار معیوب غیراقتصادی دارند وبرای حل مشکلات اقتصادی، ساختارغیر اقتصادی معیوب باید اصلاح شود.
مهم ترین مانع غیر اقتصادی که خود ریشه در بینش و نگرش حاکم دارد، نظام انتصاب نیروهای تصمیم گیر و تصمیم ساز در کشور باشد.
باید نظام انتخاب و استخدام درهمه رده ها تغییر اساسی در جهت ملاک های توسعه ای یابند در غیر این صورت کشور همچنان در مقابل فشار های خارجی آسیب پذیر است.