چرا هوای اهواز آلوده است؟
چرا هوای اهواز آلوده است؟

مدیر کل محیط زیست خوزستان گفت: یکی از عوامل آلودگی کلانشهر اهواز وجود فلر‌های نفتی می باشد اقدامات خوبی برای جمع آوری این فلر‌ها صورت گرفته است.برخورد با عوامل آلوده کننده زیست محیطی خوزسنان

به گزارش کاوش؛ محمد جواد اشرفی در گفتگو ویژه خبری شبکه خوزستان افزود: در یک برنامه پنج ساله ۸۰ درصد این فلر‌ها جمع آوری و این گاز‌ها به چرخه تولید بازگردانده می شوند.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها ضمن جلوگیری از آلودگی هوای اهواز، این گاز‌ها در بخش‌هایی از جمله تامین و تولید خوراک پتروشیمی‌ها استفاده می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه برداشت سیاه مزارع نیشکر یکی دیگر از عوامل آلودگی هوای اهواز هستند، بیان کرد: در سال ۹۶ بر اساس تفاهم نامه ای که با شرکت توسعه نیشکر وصنایع جانبی منعقد گردید مقرر شد ظرف پنج سال برداشت نیشکر باید به صورت سبز باشد ، ولی تا به امروز این میزان فقط حدود ۳۰ درصداست.

اشرفی تاکید کرد:به شرکت نیشکر دهخدا به علت اثرگذاری برداشت سیاه مزارع نیشکر بر هوای مناطق مختلف شهر اهواز وملاثانی تذکر داده شده است.

وی گفت: در برخورد با دستگاه‌ها، نهاد‌ها و افرادی که محیط زیست را رعایت نکنند تعارفی نداریم و با متخلفان برخورد می‌کنیم که در همین راستا چند نفر از مدیران دستگاه های متخلف در دادگاه محکوم شده اند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه پارسال حدود ۷۰۰ میلیارد تومان حق آلایندگی به شهرداری و دهیاری‌های استان پرداخت شده است افزود: : اگر ۲۰ درصد این حق آلایندگی توسط شهرداری اهواز صرف ساخت مرکز مدیریت پسماند می شد شاهد این وضعیت آلودگی هوای نبودیم

اشرفی افزود: ۳۵ درصد حق آلایندگی ها نیز باید به سازمان محیط زیست پرداخت شود تا با اولویت بندی در مسائل زیست محیطی هزینه شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین با اشاره به شاخص‌های کیفی هوا بیان کرد: به عللی از جمله پایداری جو، فعالیت صنایع و کارخانجات سبب افزایش آلاینده‌ها و آلودگی هوا می شود.
مدیر کل منابع طبیعی وآبخیز داری خوزستان نیز در این برنامه گفت: بر اساس مطالعات انجام شده ۳۵۰ هزار هکتار کانون ریزگرد در استان شناسایی که ۲۵۰ هزار هکتار آن با طرح‌های انجام شده مدیریت شده است.

کوروش کیانی افزود: از جمله اقدامات در این کانون‌ها نهال کاری، قرق و مدیریت روان آب‌ها می‌باشد.