هفت شهرستان خوزستان با مشکل اساسی فاضلاب مواجه است/ 74 شهر و چهار هزار روستای استان در طرح جامع آبرسانی می شوند/ در چند نقطه ی اهواز تلاقی آب و فاضلاب شناسایی شده/ شرمنده ایم که فاضلاب در کارون تخلیه می کنیم/ اجرای طرح غدیر قبل از پروژه ی جلوگیری از تخلیه ی فاضلاب به کارون اشتباه استراتژیک بود/ چه مقدار از فاضلاب اهواز وارد کارون می شود؟/ تنش آبی دهدز ظلم آشکاری در حق مردم است/ خوزستانی ها با تاخیر هشت ماهه قبوض آبفا را پرداخت می کنند
هفت شهرستان خوزستان با مشکل اساسی فاضلاب مواجه است/ 74 شهر و چهار هزار روستای استان در طرح جامع آبرسانی می شوند/ در چند نقطه ی اهواز تلاقی آب و فاضلاب شناسایی شده/ شرمنده ایم که فاضلاب در کارون تخلیه می کنیم/ اجرای طرح غدیر قبل از پروژه ی جلوگیری از تخلیه ی فاضلاب به کارون اشتباه استراتژیک بود/ چه مقدار از فاضلاب اهواز وارد کارون می شود؟/ تنش آبی دهدز ظلم آشکاری در حق مردم است/ خوزستانی ها با تاخیر هشت ماهه قبوض آبفا را پرداخت می کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: در مناطق جنوبی استان به خصوص هفت شهرستان اهواز، سوسنگرد، دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و بندرامام مشکل اساسی فاضلاب داریم.

به گزارش کاوش، صادق حقیقی پور روز شنبه 29 شهریورماه در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با موضوع گفت و گو پیرامون مشکلات آب و فاضلاب در خوزستان در محل گیت بوستان در سالن اجتماعات سازمان آب و برق استان اظهار کرد: شرکت آبفای خوزستان برای حل مشکلات حوزه ی خود به هیچ عنوان نگاه قومیتی و سیاسی ندارد و یک شرکت اجرایی خدماتی است که بیشتر تراکم کاری آن در مناطق عرب نشین بوده همچنین پیک فعالیت ما در اهواز در مناطق کم برخوردار مانند حصیرآباد و منبع آب و همچنین بخش غیزانیه و مناطق زویه، کوت عبدالله و علی آباد بوده است.

فاضلاب مشکل اول خوزستان است

وی با اشاره به اینکه فاضلاب مشکل اول خوزستان است، عنوان کرد: خوزستان فقیرترین استان در زمینه ی فاضلاب است و علت آن این است که بعد از جنگ استان های دیگر شبکه ی فاضلاب مدرن احداث کردند اما خوزستان به بازسازی خرابی های دوران جنگ پرداخت.

هفت شهرستان خوزستان با مشکل اساسی فاضلاب مواجه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصریح کرد: در مناطق جنوبی استان به خصوص هفت شهرستان اهواز، سوسنگرد، دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و بندرامام مشکل اساسی فاضلاب داریم.

حقیقی پور افزود: اکثر زمین های استان باتلاقی هستند و به همین دلیل در عمق دو و نیم متری زمین ریزشی می شودکه   ناچار می شویم سپرکوبی کنیم اما به دلیل عدم استحکام کافی برخی خانه ها ریزش می کنند.

74 شهر و چهار هزار روستای استان در طرح جامع آبرسانی می شوند

وی در خصوص وضعیت آب خوزستان بیان کرد: طبق برنامه ی قبلی قرار است که 74 شهر و چهار هزار روستای استان در طرح جامع آبرسانی از سدهای خوزستان به وسیله ی خطوط انتقال و همچنین ظرح غدیر تامین آب شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان یادآور شد: طرح غدیر از سد دز آبگیری می شود و 27 شهر و هزار و 600 روستا را شامل می شود یعنی 50 درصد استان تحت پوشش طرح غدیر آبرسانی می شوند.

حقیقی پور با اشاره به اینکه چندین طرح آبرسانی در نقاط مختلف استان داریم که از سال 85ـ86 مصوب شده و در حال اجرا هستند، خاطرنشان کرد: در مطالعات بانک جهانی سال 87 اعلام کردند تصفیه  خانه ی شماره ی دو اهواز که نزدیک به 60 درصد از آب اهواز را تامین می کند باید از مدار خارج شود.

وی ادامه داد: فاز اول طرح غدیر در سال 92 و فاز دوم ان در سال 95 اجرا شد، مطابق رقمی که در طرح غدیر اعلام کردند ما باید به ازای هر نفر در شبانه روز 250 تا 300 هزار لیتر آب در اهواز تولید کنیم و با احتساب جمعیت یک میلیون و سیصد هزار نفری اهواز باید روزانه 390 هزار متر مکعب آب تصفیه و توزیع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصریح کرد: اما میزان آب تولید شده در شبکه اهواز بیش از این مقدار است و از دو میلیون متر مکعب آبی که روزانه در خوزستان تولید می شود 700 هزار مترمکعب آن متعلق به اهواز است، از طرف دیگر فروش آب توسط شرکت آبفا در اهواز کمتر از 260 هزار متر مکعب در شبانه روز است.

هدر رفت 15 درصد آب در اهواز

حقیقی پور با اشاره به اینکه به دلیل فرسودگی تصفیه‌خانه‌های اهواز حدود ۱۵ درصد از مقدار آب تولیدی به هدر می‌رود، بیان کرد: از حدود چهار هزار کیلومتر شبکه توزیع آب در استان حدود 1600 کیلومتر آن عمر بالغ بر 25 سال دارند.

کاهش میزان هدر رفت آب در سه سال اخیر

وی اظهار داشت: از سال 1371 شرکت آبفای استان تشکیل شده و تا پایان سال 95 و ابتدای سال 96 سالانه به طور متوسط 30 کیلومتر اصلاح شبکه در کل استان انجام می شد اما ظرف سه سال گذشته به طور متوسط سالانه 317 کیلومتر اصلاح شبکه انجام داده ایم و هدر رفت آب به چندین دلیل از جمله اصلاح شبکه و شناسایی 40 هزار مشترک غیرمجاز از 42 درصد به 35 درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: هدر رفت آب به دو صورت فیزیکی و ظاهری است، بخشی به دلیل فرسودگی شبکه وشکستگی خطوط صورت می گیرند که تحت عنوان تلفات فیزیکی و هدر رفت واقعی از آن یاد می شود و بخشی دیگر تلفات ظاهری هستند و ناشی از خرابی کنتور و یا نداشتن کنتور توسط مشترکین است.

50 هزار مشترک غیرمجاز آب در اهواز

حقیقی پور اذعان کرد: در تمام جهان معمولا 50 درصد از هدر رفت آب ناشی از تلفات فیزیکی و 50 درصد تلفات ظاهری است اما هیچ شهری در کشور مانند اهواز به این میزان مشترک غیرمجاز ندارد، در اهواز ۴۰۰ هزار مشترک آب وجود دارد و تا کنون 50 هزار مشترک غیرمجاز شناسایی شده اند.

وی در رابطه با تلاقی آب و فاضلاب با اشاره به اینکه نقاط تلاقی آب و فاضلاب بسیار کم است، خاطرنشان کرد: در هر خیابان یک خط آب و فاضلاب به صورت جداگانه وجود دارد که خطوط آب در عمق یک تا یک و نیم متری و خطوط فاضلاب در عمق بیش از سه و نیم متر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان عنوان کرد: در زمان پیک مصرف آب فشار در شبکه انتقال آب کاهش می یابد و به صورت قانونی در این حالت بعد از مخزن می توان پمپ نصب شود اما در اهواز همه ی مردم قبل از مخزن پمپ نصب می کنند که این کار در تهران تا 10 میلیون تومان جریمه دارد.

حقیقی پور تاکید کرد: از طرفی سطح آب های زیرزمینی در اهواز بالا است و با نصب پمپ ثبل از مخزن آب های سطی یا همان ماندآب توسط پمپ های مکش از درز لوله ها بالا می آید و باعث گل آلود شدن و بدبو شدن آب می شود که این فاضلاب نیست.

در چند نقطه ی اهواز تلاقی آب و فاضلاب شناسایی شده

وی اضافه کرد: البته نقاطی وجود دارد که برای اصلاح خط فاضلاب تلاقی آب و فاضلاب رخ می دهد به این صورت که پیمانکار خطوط آب را از منهول فاضلاب رد می کند اما پیمانکار بعد از تعمیر باید خطوط را به حالت اول بر گرداند که این کار را انجام نداده، در حال حاضر در چند نقطه ی اهواز تلاقی آب و فاضلاب شناسایی شده که در حال اصلاح هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: تصفیه خانه ی کیان آباد اهواز 70 درصد، تصفیه خانه ی شماره ی یک 15 درصد و بقیه ی تصفیه خانه های کوچک واقع در اهواز 15 درصد از آب مورد نیاز شهر را تامین می کنند.

دلیل افت فشار برخی مناطق اهواز چیست؟

حقیقی پور ادامه داد: منابع تامین کننده ی شبکه توزیع آب اهواز در شمال شهر قرار دارند بنابراین مناطقی از جمله کوت عبدالله، ملاشیه، گلستان، شهرک دانشگاه و پردیس دچار افت فشار آب هستند، همچنین 70 درصد آب مورد نیاز اهواز در غرب شهر تولید می شود بنابراین شرق با افت فشار آب روبه رو می شود.

وی با بیان اینکه در اهواز مشکل تولید آب نداریم و مشکل تامین فشار آب است که باید یک منبع تامین فشار در جنوب شهر ایجاد کنیم، افزود: برخی تغییر روش ها مانند نصب پمپ قبل از مخزن و شناسایی مشترکین غیرمجاز در سلامت و کیفیت آب بسیار مهم هستند.

شرمنده ایم که فاضلاب در کارون تخلیه می کنیم/ اجرای طرح غدیر قبل از پروژه ی جلوگیری از تخلیه ی فاضلاب به کارون اشتباه استراتژیک بود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه شرمنده ایم که فاضلاب در رودخانه ی کارون تخلیه می کنیم، گفت: معتقدم راه درست این بود به جای اجرای طرح غدیر ابتدا کارون را از فاضلاب پاک می کردیم و شاید اجرای طرح غدیر قبل از پروژه ی جلوگیری از تخلیه ی فاضلاب به کارون یک اشتباه استراتژیک بود.

حقیقی پور خاطرنشان کرد: با اجرای کلکتورهایی که با تخصیص اعتبار 50 میلیون یورویی برای ساماندهی شبکه فاضلاب اهواز انجام می شود از نصف مقدار تخلیه ی فاضلاب به کارون جلوگیری می شود.

چه مقدار از فاضلاب اهواز وارد کارون می شود؟

وی بیان کرد: از 300 هزار متر مکعب فاضلاب تولیدی در اهواز 185 هزار مترمکعب در شرق و 107 هزار مترمکعب در غرب تولید می شود که از مقدار فاضلاب تولید شده در شرق 73 هزار مترکعب و از میزان فاضاب تولید شده در غرب 75 هزار مترمکعب وارد کارون می شود.

اعتبار 50 میلیون یورویی برای فاضلاب اهواز صرف چه کاری خواهد شد؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اذعان کرد: با اعتبار تخصیص داده شده به فاضلاب اهواز در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی برخی از منهول پمپ ها که دلیل بسیاری از نارضایتی مردم به جهت پس زدگی فاضلاب هستند حذف می شوند. 120 منهول پمپ در اهواز داریم که در صورت افت برق دچار مشکل می شوند و هرچه قدر منهول پمپ ها بیشتر حذف شوند و کلکتور اجرا شود ظرفیت دفع فاضلاب افزایش پیدا می کند.

75 هزار جمعیت روستایی مشکل آب دارند/ تنش آبی دهدز ظلم آشکاری در حق مردم است

حقیقی پور با اشاره به اینکه در حال حاضر 75 هزار جمعیت روستایی مشکل آب دارند، ادامه داد: تنش آبی در دهدز ظلم آشکاری در حق مردم این منطقه است زیرا دهدز بین دو سد قرار گرفته اما مردم آن با بی آبی دست و پنجه نرم می کنند که دلیل آن این است برای رساندن آب باید 300، 400 متر آب پمپاژ کنیم و این کار را انجام خواهیم داد.

خوزستانی ها با تاخیر هشت ماهه قبوض آبفا را پرداخت می کنند

وی افزود: به طور متوسط دوره وصول مطالبات شرکت آبفای خوزستان یعنی از زمانی که قبض درب خانه تحویل مشترکین داده می شود تا زمان پرداخت 240 روز و معادل هشت ماه است البته این رقم در شهرستان دزفول 56 و در بهبهان حدود 40 روز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در خصوص مشکلات پرداخت حقوق کارکنان آبفار گفت: فهرست ارائه شده کارکنان آب و فاضلاب روستایی پس از ادغام شرکت های آبفای استان با یکدیگر 883 نفر بود اما تعدا کارکنان در حال حاضر یک هزار و 850 نفر است.

حقیقی پور افزود: از این یک هزار و 850 نفر 640 نفر نیروی طرحی هستند که 110 نفر از آن ها مجوز دارند و مدیران قبلی مجبور بودند از اعتبارات عمرانی حقوق آن ها را پرداخت کنند که علاوه بر اینکه باعث ایجاد مشکل در پرداخت حقوق ها شد کار اجرایی نیز به نحوی که باید انجام نشد اما اکنون از محل درآمدهای شرکت حقوق این کارکنان پرداخت می شود.

لایروبی خطوط نقاط پرخطر اهواز

وی در پایان یادآور شد: تفاهم نامه ای بین شرکت آبفا و شهرداری اهواز برای لایروبی و رفع انسداد شبکه فاضلاب اهواز و کارون منعقد شده که این کار با همکاری استان های معین انجام می شود و فردا یکشنبه در مانوری این کار شروع می شود و لایروبی خطوط نقاط پرخطر به طول 300 کیلومتر ظرف دو هفته انجام خواهد شد.