تشریح برنامه های سفر چهار روزه ی قالیباف به خوزستان/ وجود سه چالش جدی با وزارت نیرو/ عملکرد کدام سازمان ها و شرکت های استان در دیوان محاسبات مورد تحقیق و تفحص قرار می گیرد؟/ پای برخی مدیران در متشنج جلوه دادن استان در میان است/ شائبه ی سازمان یافتگی زمین خواری ها؛ برخی سازمان در این مساله دست دارند/ خط قرمز ما مدیران پروازی و غیربومی است/ چرا برای اجرای حکم روستای ابوالفضل اصرار شد؟/ قصور وزیر نفت در خصوص تیم های ورزشی
تشریح برنامه های سفر چهار روزه ی قالیباف به خوزستان/ وجود سه چالش جدی با وزارت نیرو/ عملکرد کدام سازمان ها و شرکت های استان در دیوان محاسبات مورد تحقیق و تفحص قرار می گیرد؟/ پای برخی مدیران در متشنج جلوه دادن استان در میان است/ شائبه ی سازمان یافتگی زمین خواری ها؛ برخی سازمان در این مساله دست دارند/ خط قرمز ما مدیران پروازی و غیربومی است/ چرا برای اجرای حکم روستای ابوالفضل اصرار شد؟/ قصور وزیر نفت در خصوص تیم های ورزشی

به گزارش کاوش اخبار، سیدکریم حسینی روز دوشنبه (۱۰ شهریورماه) در نشست خبری با موضوع تشریح سفر رییس مجلس شورای اسلامی به خوزستان در محل اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: باتوجه به اینکه خوزستان مشکلات بسیاری نسبت به سایر استان ها دارد ما از ماه اول شروع به کار مجلس خواستار سفر آقای قالیباف به […]

به گزارش کاوش اخبار، سیدکریم حسینی روز دوشنبه (۱۰ شهریورماه) در نشست خبری با موضوع تشریح سفر رییس مجلس شورای اسلامی به خوزستان در محل اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: باتوجه به اینکه خوزستان مشکلات بسیاری نسبت به سایر استان ها دارد ما از ماه اول شروع به کار مجلس خواستار سفر آقای قالیباف به خوزستان بودیم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت حضور ایشان به عنوان رییس یکی از قوا در پیگیری مشکلات استان، حصول نتیجه و جذب امکانات بهره ببریم.

وی عنوان کرد: از یک ماه پیش اعضای دفتر آقای قالیباف و هیات ویژه ای که برای این سفر تشکیل شده با تمام نمایندگان استان نشست داشتند و در چندین مرحله نیز در شهرستان های خوزستان حضور یافتند که نشان از این دارد که رییس مجلس با مطالعه ی قبلی وارد استان می شوند.

نماینده ی مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون ادامه داد: آقای قالیباف اعلام کردند سفر را به سخنرانی ها، دیدو بازدیدها و ملاقات عمومی نمی گذرانیم و تاکید داشتند در هر شهرستانی که حضور پیدا می کنند شب همان روز بازدید تصمیمات و مصوبات در نشستی بررسی شود همچنین یک نشست نهایی نیز در اهواز برگزار می شود که مصوبات چهار روز سفر ایشان مورد بررسی قرار می گیرند.

وجود سه چالش جدی با وزارت نیرو

حسینی با اشاره به اینکه وزارتخانه هایی که مشکلات اولویت دار ما در آن ها باشد حتما باید در همراهی رییس مجلس وزیر یا نماینده ای از وزیر حضور داشته باشند، بیان کرد: ما در بحث آب و فاضلاب، انتقال آب و در بخش کشاورزی به ویژه در فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری چالش جدی با وزارت نیرو داریم.

وی خاطرنشان کرد: در سفر رییس مجلس به خوزستان بحث اشتغال، مسائل بیکاری و صنایع استان به ویژه نفت و فولاد و راه های کمک به آن ها به صورت عملی شدن مصوبات اجرا نشده ی گذشته مورد بررسی و تاکید قرار می گیرند.

وعده ی سرخرمن نمی دهیم

رییس مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: همچنین بحث راه ها، محیط زیست، حق آبه ی تالاب ها و رودخانه ها به شکل جدی مورد بررسی قرار می گیرند و آن چیزی که به جا می ماند وعده های سرخرمن نخواهد بود و انتظاری که مردم از مجلس یازدهم دارند با جدیت پیگیری خواهد شد. باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری مجلس یازدهم مجلس امید و انتظار است که تلاش می کنیم به انتظارات بحق مردم پاسخ دهیم.

حسینی تاکید کرد: یکی از محورهای سفر آقای قالیباف به خوزستان بحث پیگیری اجرایی شدن فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است.

وی یادآور شد: حضور ایشان در استان از روز سه شنبه ی هفته ی جاری شروع می شود و تا پایان روز جمعه ادامه دارد که در برنامه ریزی سفر سعی شده به ۱۴ حوزه ی انتخابیه ی خوزستان سفر کنند. سفر رییس مجلس به استان از شهرستان آبادان شروع می شود و در همان روز اول از شهرستان های خرمشهر، شادگان و ماهشهر بازدید می کنند.

به گزارش کاوش اخبار، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه ی کاری سفر در روز دوم بازدید از شهرستان های امیدیه، بهبهان، رامهرمز، ایذه و مسجد سلیمان  و در روز سوم از شوشتر، بخشی از اندیمشک و در منطقه محروم احمد فداله و شوش است، روز چهارم برای اهواز اختصاص داده شده است که در همان روز بازدیدی نیز از سوسنگرد خواهند داشت.

حسینی افزود: در این سفرها که ۱۶ شهر از استان است محورهایی که با نمایندگان مجلس در میان گذاشته شده و چالش ها و مشکلات در اولویت استان هستند مانند بحث آب مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می گیرند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: در سه ماهی که از مجلس یازدهم گذشت ۱۷ نماینده ی خوزستان در سه بعد قانون گذاری، نظارت و فعالیت های استانی در مجمع حضور بسیار فعال، همه گیر و منسجم در تمامی موضوعات از جمله بحث های معیشتی و اقتصادی که اولویت اول استان و کشور هستند، داشتند و طرح ها و لوایحی نیز به تصویب رسیده است.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به سه مصوبه که می تواند در بحث های اقتصادی و در جهت کنترل قیمت ها موثر باشند اذعان داشت: باتوجه به اینکه در بخش مسکن به ویژه اجاره نشینی با افزایش لجام گسیخته روبه رو بودیم در همان ابتدای مجلس یازدهم مصوبه ای که به آن عمل نشده بود و آن اخذ مالیات از خانه های مسکونی بود به تصویب رسید.

حسینی تصریح کرد: گرچه هنوز این مصوبه در مراحل اجرایی قرار نگرفته اما از همین الان موجب تثبیت قیمت مسکن شده که در صورت اجرا منجر به کاهش قیمت ها به ویژه در بخش مسکن خواهد شد.

مصوبه ای رانت پذیر

وی خاطرنشان کرد: مصوبه ی دوم در خصوص در اختیار دادن قیر رایگان به شهرداری های شهرهای کوچک و دهیاری ها جهت آسفالت راه های روستایی و نقاطی  که باید خدمت رسانی ها به آن ها تسهیل شود مانند مدارس، پایگاه های بسیج و مراکز انتظامی است و مصوبه ی سوم در رابطه با افزایش سرمایه ی شرکت های دارای سهام بورس بود که با رای بالا به تصویب رسید.

نماینده ی مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون عنوان کرد: البته این مصوبه رانت پذیر و ریسک پذیر است همان طور که در گذشته واگذاری قیر رایگان به راه های روستایی موجب فسادهای مالی شده اما قرار نیست طرح هایی را که منافع استان را به دنبال دارند به دلیل وجود احتمالات کنار بگذاریم.

حسینی با اشاره به اینکه در بحث نظارتی نیز کارهای خوبی صورت گرفته، یاداور شد: یکی از ابزارهای مهمی که ما در مجلس داریم دیوان محاسبات و نظارت آن بر عملکرد بودجه ای دستگاه های اجرایی است و اولین کاری که در این زمینه شد انتخاب یکی از جوانان باتجربه در مجلس به عنوان رییس دیوان محاسبات بود که مجمع نمایندگان خوزستان جزو اولین استان هایی بود که نشستی با آقای بذرپاش داشت.

اختلاس ها و فسادهای مالی زیبنده ی خوزستان نیست

وی تاکید کرد: قبلا هم گفته ایم که بررسی های ما نشان می دهد در برخی از دستگاه های اجرایی و سازمان های استان انضباط مالی به معنای واقعی وجود ندارد و بعضا شنیده می شود که اختلاس و فساد مالی در یک سازمان یا دستگاه اجرایی انجام شده که زیبنده ی نام خوزستان نیست.

عملکرد کدام سازمان ها و شرکت های استان در دیوان محاسبات مورد تحقیق و تفحص قرار می گیرد

نماینده ی مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون گفت: ما سه نقطه را در اولین نشست با رییس دیوان محاسبات برای تفحص اعلام کردیم که توسط بازرسان و کارشناسان برای تحقیق و تفحص شناخته شدند، اولین مورد سازمان منطقه آزاد اروند بود که عملکرد مثبتی در سال های گذشته نداشته و بی انضباتی های مالی نیز در برخی از سطوح مالی آن شناخته شد.

حسینی اضافه کرد: از آن جایی که بحث آب و فاضلاب امروزه شاه بیت تمام مشکلات ما در استان است و نمایندگان خوزستان نیز حساسیت ویژه ای به این موضوع دارند خواستیم دیوان محاسبات این مساله را نیز مورد تحقیق و تفحص قرار دهد و حوزه ی سوم در رابطه با بحث کارگران شرکت هفت تپه است.

پای برخی مدیران در متشنج جلوه دادن استان در میان است

وی با اشاره به اینکه پای برخی مدیران در متشنج جلوه دادن استان در میان است، عنوان کرد: از اصحاب رسانه درخواست می کنم تنش های ساختگی را در استان همراهی نکنند اینکه ما هر چند وقت یک بار بحث غیزانیه، روستای ابوالفضل و آب و فاضلاب را در سرخط اخبار داشته باشیم در یک بعد برای اطلاع رسانی و ایجاد حساسیت نسبت به پیگیری امور ضروری است اما اینکه فضا را متشنج کنیم و تنش ساختگی ایجاد شود به مصلحت استان نیست.

مشکل اصلی خوزستان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: این مساله موجب ناامن جلوه دادن خوزستان و عدم حضور سرمایه گذاران یا مدیران توانمند و کارآمد در استان می شود گرچه منکر وجود مشکلات نیستیم اما امروز مشکل اصلی خوزستان قلت تدبیر در امور و نحوه ی برخورد با برخی مسائل پیش رو است.

خط قرمز ما مدیران پروازی و غیربومی است

حسینی در خصوص مدیران پروازی و غیربومی اظهار کرد: خط قرمز ما در مدیریت های مختلف خوزستان پروازی بودن و ساکن نبودن در استان است زیرا عدم حضور کافی مدیران استان به انجام وظایف آن ها لطمه می زند به همین دلیل رسانه ها اسامی مدیران غیربومی و پروازی( غیرساکن در استان) را به ما اطلاع دهند. در انتصابات و بکارگیری مدیران اشکالات ذاتی وجود دارد که باید به آن پرداخت.

امید زیادی به زمان باقی مانده از این دولت نداریم

وی افزود: قطعا اراده ای برای جلوگیری از مدیران غیربومی وجود دارد البته امید زیادی به زمان باقی مانده از این دولت نداریم زیرا برخی دستگاه ها با ما نمایندگان همراهی نمی کنند.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: عزل و نصب ها از وظایف اولیه ی نمایندگان نیست و در این مدت که به یکی دو مورد از این مباحث ورود کردیم فضای رسانه ای و تبلیغاتی سنگینی علیه نمایندگان شد گرچه این مسائل تاثیری در انجام وظایف ما نمی گذارد.

حسینی بیان کرد: یک سه ضلعی در عزل و نصب ها وجود دارد که شامل وزارتخانه و سازمان مربوطه، استاندار و نماینده ی مجلس می شود که مورد آخر بیشتر از جهت نظارتی ورود پیدا می کند. اما زمانی که حکم انتصاب مدیری ناکارآمد، متخلف که صلاحیت اولیه ی آن توسط نهادهای نظارتی احراز نشده و با رانت منصوب شده  توسط وزیر مربوطه و استاندار صادر می شود نماینده تا چه اندازه می تواند به این مساله ورود کند؟

در حوزه ی مدیریتی استانداری نمایندگان مجلس حرف دارند

وی با بیان اینکه در حوزه ی مدیریتی استانداری نمایندگان مجلس حرف دارند، ادامه داد: اعلام کردیم اگر قرار است استاندار خوزستان از این پست کناره بگیرد چه کسی قرار است جایگزین شود و اگر قرار است در این پست باقی بماند نیز جای حرف وجود دارد، نمی توان تمام پیگیری امور را استاندار انجام دهد و معاونان ایشان سهمی در امور نداشته باشند بنابراین در حوزه ی معاونان استاندار نیز جای حرف وجود دارد.

در نحوه ی برخورد با ماجرای روستای ابوالفضل به نحو دیگری عمل می شد

رییس مجمع نمایندگان خوزستان در خصوص ماجرای منطقه موسوم به روستای ابوالفضل تصریح کرد: قدمت منطقه و نحوه ی زندگی در آن جا، صاحب اصلی اراضی و اصالت زمین ها مشخص است اما معتقدیم نباید به شکلی که دیده شد برخوردها صورت می گرفت زیرا احترام به کرامت و انسانیت افراد واجب است و می شد به نحو دیگری عمل کرد.

حسینی اضافه کرد: ما همان طور که می خواهیم احترام به مردم رعایت شود انتظار داریم برخورد قاطع با زمین خواری صورت گیرد. از اینگونه مناطق ها و زمین ها که مشکل سند دارند زیاد داریم که باید مورد بررسی نهادهای نظارتی و سازمان بازرسی قرار گیرد.

چرا برای اجرای حکم روستای ابوالفضل اصرار شد؟

وی گفت: سربسته بگویم اینکه چرا ماجرای روستای موسوم به ابوالفضل و آقای فتاح اکنون و بعد از قضایایی که در مصاحبه ی رییس بنیاد مستضعفان پیش آمد، صورت گرفت و بلافاصله بعد از آن اصرار بر اجرای حکم زمین های متعلق به بنیاد مستضعفان شد تا آقای فتاح پاسخگوی برخی اعمال قرار گیرد یک علامت سوالی است که بنده در حال بررسی آن هستم و اصحاب رسانه هم همین کار را کنند.

طرح سوال رییس مجمع نمایندگان خوزستان از وزیر نیرو

به گزارش کاوش اخبار، نماینده ی مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون بیان کرد: یکی از محورهایی که از روز اول به صورت جدی در مجمع نمایندگان پیگیری کردیم جلوگیری از انتقال آب از استان بود و در این مدت دو نشست با وزیر نیرو داشتیم همچنین در روز اول کاری مجلس از وزیر نیرو سوال می کنم که یکی از محورهای آن بحث انتقال آب است.

اخباری از اجرایی شدن پروژه ی انتقال آب از خوزستان نداریم

حسینی اذعان داشت: اخباری از اجرایی شدن پروژه ی انتقال آب از خوزستان نداریم و خط قرمز ما بحث انتقال آب از استان است.

در صورت لزوم تا پای استیضاح وزیر نیرو می رویم

رییس مجمع نمایندگان خوزستان عنوان کرد: محور دوم طرح سوال از وزیر در رابطه با اجرایی شدن فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است و دلیل طرح سوال ما شیطنت های نهفته ی وزارت نیرو است که قصد دارند ما گذر زمان این بحث را به تعویق بیندازند اما در صورت لزوم تا پای استیضاح وزیر نیز این موضوع را پیگیری می کنیم.

شائبه ی سازمان یافتگی زمین خواری ها/ برخی سازمان در این مساله دست دارند

حسینی خاطرنشان کرد: در برخی نقاط زمین خواری را مشاهده می کنیم که بعضا شائبه ی سازمان یافتگی این زمین خواری ها نیز وجود دارد و عواملی از برخی ادارات و سازمان ها در این مساله دست دارند که این موضوع را به مقامات قضایی استان رسانده ایم آن ها نیز به مساله به ویژه در مناطق ساحل رودخانه ی کارون ورود کرده اند که بعضا بازداشت ها و توقف برخی ساخت و سازها نیز صورت گرفته است.

واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی را مصلحت استان نمی بینیم

وی در رابطه با بحث واگذاری برخی شرکت ها به بخش خصوصی بیان کرد: از برخی شرکت ها برای واگذاری به بخش خصوصی نام برده می شود که ما به عنوان نماینده در این موضوع حرف داریم و در این مرحله واگذاری های بخش خصوصی را به مصلحت استان نمی بینیم اگر تصیم گیران این کار را انجام دهند و تشنج و مشکلی برای این شرکت ها و کارگران آن ها ایجاد شود در ابتدا سازمان خصوصی سازی و بعد تصمیم گیران باید پاسخگوی عواقب احتمالی این کار باشند.

مقاومت ها برای جلوگیری از خلع ید مالک شرکت هفت تپه جای سوال است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: اعتقاد داریم باید مالک فعلی شرکت هفت تپه خلع ید شود و اینکه برای جلوگیری از این کار مقاومت هایی در استان و کشور دیده می شود جای سوال است.

مجلس شورای اسلامی به دنبال فیلترینگ فضای مجازی نیست و نخواهد بود

حسینی در خصوص فیلترینگ فضای مجازی و برخی شبکه ها عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه به دنبال فیلترینگ فضای مجاری نیست و نخواهد بود و صحبت ها و مذاکرات مجلس در خصوص مدیریت فضای مجازی در کشور و راه اندازی شبکه ی ملی که از وظایف اصلی وزارت ارتباطات که تا کنون انجام نشده بوده، است و وزیر برای این تعلل باید پاسخگو باشد.

قصور وزیر نفت در خصوص تیم های ورزشی

وی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای اصلی پیگیری های ما بحث فضاها و امکانات ورزشی و توجه به تیم های ورزشی استان همچنین بحث قصور وزارت نفت و شخص وزیر نفت که در خصوص کمک به تیم های ورزشی داشت، است. تیم نفت مسجدسلیمان و صنعت نفت آبادان مشکلاتی دارد که به جد این موضوع را پیگیری می کنیم و در سفر آقای قالیباف به خوزستان بحث ورزش استان نیز بررسی می شود.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: مجموعه ای برای فولاد استان تصمیم می گیرند که علاوه بر اینکه غیربومی هستند به شکل واقعی نیز مسئولیت حرفه ای در این کار ندارند و محور اصلی تذکر و طرح سوال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته ی آینده در رابطه با شرکت فولاد اکسین است.

ضروریت احداث شرکت فولادسازی در اهواز

حسینی افزود: باتوجه به اینکه فولادسازی اصفهان دو ماه پیش کلنگ زنی شد و در صورت افتتاح مواد اولیه ی خود را به فولاد مبارکه می دهد در دو سه سال آینده دچار مشکل می شویم بنابراین برای سرپا نگه داشتن فولاد استان احداث شرکت فولاد سازی در اهواز ضروری است اما سنگ اندازی ها و یا تعلل در این کار می شود.