کارهای عمرانی در خوزستان در حوزه های مختلف پیچیدگی های خاص خود را دارد/ دو سه سال آینده مشکلی در حوزه برق نخواهیم داشت/ غیزانیه های خوزستان در کجا قرار دارند؟/ فاضلاب اهواز یک چالش جدی عمرانی در استان خوزستان است/ بهره برداری از تصفیه خانه ی پنج شهرستان استان ظرف یک سال آینده/ احداث و تعمیر ۲۶ هزار واحد سیل زده/ ۱۵۰ روستای سیل زده درجا سازی شد
کارهای عمرانی در خوزستان در حوزه های مختلف پیچیدگی های خاص خود را دارد/ دو سه سال آینده مشکلی در حوزه برق نخواهیم داشت/ غیزانیه های خوزستان در کجا قرار دارند؟/ فاضلاب اهواز یک چالش جدی عمرانی در استان خوزستان است/ بهره برداری از تصفیه خانه ی پنج شهرستان استان ظرف یک سال آینده/ احداث و تعمیر ۲۶ هزار واحد سیل زده/ ۱۵۰ روستای سیل زده درجا سازی شد

به گزارش کاوش، فاضل عبیات شامگاه دوشنبه سوم شهریورماه در برنامه گفتگوی ویژه ی خبری در سیمای استانی با اشاره به اینکه خوزستان استانی است که نیاز به کارهای عمرانی بسیار زیادی دارد اظهار کرد: کارهای عمرانی در خوزستان در حوزه های مختلف پیچیدگی های خاص خود را دارد. وی در رابطه با حوزه ی […]

به گزارش کاوش، فاضل عبیات شامگاه دوشنبه سوم شهریورماه در برنامه گفتگوی ویژه ی خبری در سیمای استانی با اشاره به اینکه خوزستان استانی است که نیاز به کارهای عمرانی بسیار زیادی دارد اظهار کرد: کارهای عمرانی در خوزستان در حوزه های مختلف پیچیدگی های خاص خود را دارد.

وی در رابطه با حوزه ی برق عنوان کرد: براساس آمارها تقاضای مصرف برق خوزستان در مقایسه با بسیاری از استان های دیگر ۱۰، ۱۵ برابر و حتی ۲۰ برابر است. در بحث برق کارهای مختلفی در مراحل مختلف تولید برق، خطوط انتقال، پست های فشار قوی و همچنین در شبکه های توزیع در استان خوزستان انجام شده به طوری که توانستیم از ساعات پیک مصرف برق در سال های گذشته بدون خاموشی گسترده و طولانی مدت عبور کنیم.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: امسال در ۱۱ مردادماه که روز بسیار گرم و با رطوبت بالای هوا در استان را داشتیم مصرف برق از لحاط توان مصرفی به ۸۵۲۰ مگاوایت رسید این ما توانستیم از این پیک عبور کنیم بدون اینکه مشکلات جدی و ماندگار داشته باشیم.

عبیات تصریح کرد: به جهت اصلاحات در زمینه ی تولید برق در سال های اخیر که حدود ۸۰۰ مگاوایت برق به تولید استان اضافه شده و همچنین اصلاح خطوط انتقال، پست های فشارقوی و شبکه های توزیع برق شهری و روستایی به علاوه پایش درست مصرف در ۲ سال اخیر از تمام ایستگاه های برق توانستیم از پیک مصرف برق عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه گرچه هنوز هم مشکلاتی در بحث برق به ویژه در فاز تولید و خطوط انتقال و پست های فشارقوی داریم، خاطرنشان کرد: در ماه های پرمصرف اخیر حدود هفت تا ۱۰ درصد افزایش مصرف در ساعاتی از شبانه روز در روزهای خیلی گرم داشتیم.

در صورت افزایش تولید ظرف سه سال آینده به برق پایدار دسترسی خواهیم داشت

به گزارش کاوش، معاون امور عمرانی استانداری خوزستان در خصوص بحث تولید برق بیان کرد: اگر بتوانیم در خوزستان حدود ۱۵۰۰ مگاوایت به بخش تولید اضافه کنیم به ویژه اینکه تولیدهای پراکنده به مدار بیایند در طول دو سه سال آینده ما مشکلی در این حوزه نخواهیم داشت و می توانیم به برق پایدار برسیم همچنین با اجرای پروژه ها قطعی برق مستمر نخواهیم داشت گرچه در زمینه ی خطوط تولید ما با مشکل مواجه هستیم.

به لحاظ وضعیت راه ها خوزستان در رتبه ی شانزدهم کشور قرار دارد

عبیات در رابطه با حوزه ی راه ها افزود: به لحاظ بار ترافیکی راه های استان، خوزستان در رتبه ی دوم یا سوم کشور قرار دارد اما وضعیت راه های استان در کشور در رتبه ی ۱۵ یا ۱۶ است.

وی در ارتباط با آب و فاضلاب اظهار داشت: وضعیت زمین ازجمله ریزشی بودن آن و جلگه ای بودن خوزستان پیچیدگی های خاصی را برای آب و فاضلاب استان به وجود آورده است به همین دلیل علی رغم اینکه در بسیاری از مسائل کارهای خوبی انجام می شود اما همچنان مشکلات پابرجا هستند و با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

غیزانیه؛ وسیع ترین بخش کشور

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: غیزانیه با ۸۵ روستا وسیع ترین بخش کشور است بنابراین اجرای شبکه های انتقال آب و توزیع داخل روستاها هزینه بر و زمان بر است گرچه غیزانیه در سال های گذشته دارای خط انتقال آب بوده اما به جهت فرسودگی نشتی زیادی در مسیر داشته که مردم با مشکلاتی مواجه شدند.

عبیات ادامه داد: بنابراین پروژه ای برای آن تعریف شد که از سال ۹۷ آغاز شد و یک خط جی آر پی از تاسیسات شیبان به تاسیسات صفیره در حال احداث بود که توقع داشتیم ابتدای سال به بهره برداری برسد اما با تاخیر در خردادماه امسال به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه با انتقال آب شیبان به صفیره که بخش غیزانیه را تامین می کند فاز اول به اتمام رسید، اذعان داشت: از صفیره تا روستای نزهه در غیزانیه ۲ خط فرسوده وجود داشت که به اجرای ۲۸ کیلومتر خط لوله نیاز داشت که تا کنون ۲۳ کیلومتر آن اجرا شده و در صورت تکمیل دیگر نشت آب نخواهد داشت.

اکنون؛ مشکل اساسی غیزانیه پراکندگی روستاهاست

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان تاکید کرد: مشکل اساسی بخش غیزانیه در روستاهای نزهه به بعد است که پراکندگی روستاها وجود دارد و این روستاها از چاه های کمتوله در رامهرمز تامین آب می شدند که به جهت طولانی بودن مسیر مشکلاتی وجود دارد برای همین حدود ۳۰ کیلومتر خط انتقال آب برای آن ها تعریف شد که به سرعت در حال انجام است و برنامه ی ما این است که در شهریورماه فاز سوم پروژه ی آبرسانی به غیزانیه به اتمام برسد و امیدواریم با این کار مشکل آب غیزانیه به زودی مرتفع شود.

غیزانیه های خوزستان در کجا قرار دارند؟

عبیات عنوان کرد: با بررسی آب روستایی متوجه شدیم مشکلات آب در برخی روستاهای دیگر استان از جمله در بخش رغیوه وجود دارد که برخی از این مسائل با اقدامات کوتاه مدت حل شد. بخش رغیوه از شهرستان باوی تا هفتگل است و از تصفیه خانه ی سیدحسن در مرز سه شهرستان هفتگل، باوی و شوشتر تامین آب می شود که خطوط فرسوده دارد و ۸۰ کیلومتر خطوط باید احداث می شد که ۶۵ کیلومتر از آن اجرا شده است.

وی اضافه کرد: در شهرستان باوی نیز مشکلات آب وجود دارد که برخی به سرعت حل شد و بسیاری از آن ها همچنان باقی است. همچنین روستای جفیر۱و۲  را در هویزه داریم که حدود ۵ کیلومتر خط انتقال در حال انجام است که به زودی کار بهره برداری و تامین آب این دو روستا تکمیل می شود.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: همچنین در روستای ابوشلوک شادگان مشکلات آب وجود دارد که اجرای خط آن در حال انجام است اما سختی کار این است که باید از تالاب عبور کند و امیدواریم ظرف یک ماه آینده به اتمام برسد. روستاهای شوش هم مورد بازدید قرار گرفتند آب آشامیدنی برخی از روستاهای این شهرستان از چاه تامین می شود که تاسیسات برقی مربوطه نصب شده و ظرف چند روز آینده مشکل آب روستای صالح داود مرتفع می شود.

۷۰۰ روستای خوزستان فاقد آب آشامیدنی لوله کشی هستند/ امسال در زمینه ی آب روستایی سال خوبی خواهیم داشت

عبیات ضمن عنوان اینکه در روستاهای باغملک، دهدز و ایذه هم مشکلات آبی وجود دارد که در این ارتباط هم طرح هایی وجود دارد و قرار شده اقدامات لازم در این زمینه بعد از تامین اعتبار انجام شود. بیان کرد: ۷۰۰ روستای خوزستان فاقد آب آشامیدنی لوله کشی و خطوط انتقال هستند اما امسال در زمینه ی آب روستایی سال خوبی خواهیم داشت.

فاضلاب اهواز یک چالش جدی عمرانی در استان خوزستان است/ اجرای شبکه ی فاضلاب شهر اهواز در اولویت کارهای عمرانی باشد

وی در رابطه با بحث فاضلاب تاکید کرد: فاضلاب اهواز یک چالش جدی عمرانی در استان خوزستان است و بارها این را گفته ایم بنابراین اجرای شبکه ی فاضلاب شهر اهواز منطبق با طرح جامع یکی از کارهای مهمی است که باید اولویت اول کارهای عمرانی ما باشد.

به گزارش کاوش، معاون امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: ما حدود ۱۵ سال خشکسالی را پشت سر گذاشتیم به این دلیل در این سال ها مشکلات فاضلاب در خوزستان خیلی نمایان نبود و به صورت مقطعی و نقطه ای دیده می شد اما با سیلاب سال ۹۸ ضربه ای جدی به شبکه فاضلاب اهواز وارد شد که حدود ۲۲۰ نقطه ریزش شبکه را داشتیم.

آبگرفتگی آذرماه سال گذشته یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به شبکه فاضلاب اهواز خسارت وارد کرد

وی افزود: همچنین آبگرفتگی هایی که در آذرماه سال گذشته اتفاق افتاد مزید بر علت شد و حدود یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به شبکه ی فاضلاب شهر اهواز وارد شد که جبران آن کار زیادی را طلب می کند.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: از مدیران آب و فاضلاب می خواهیم که مشکلات مردم را حل کنند گرچه شبانه روز تلاش می کنند اما مسائل بسیار متنوع و متععد است.

با جدیت پیگیر تکمیل طرح فاضلاب اهواز هستیم

عبیات تصریح کرد: تکمیل طرح فاضلاب اهواز در دستور کار است و به جد پیگیر آن هستیم زیرا یک مطالبه ی عمومی و کاملا معقول است. زمانی که می خواهیم به کارهای عمرانی بپردازیم به ویژه در مناطق پیرامونی و حتی مراکز شهر و مناطقی که به لحاظ توسعه شهری جزو نقاط خوب به شمار می روند اولین مساله ای که مطرح می شود بحث فاضلاب است و این موضوع همواره یک چالش است.

وی یادآور شد: با پیگیری های همگانی که انجام شد و با عنایت رهبری تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی به شبکه فاضلاب اهواز صورت گرفت که اولویت بندی لازم را انجام دادیم و شرکت آب و فاضلاب طرح جامع فاضلاب اهواز را مورد بازنگری قرار داد، در نتیجه ۱۰۰ میلیون یورویی که ظرف امسال و سال آینده به فاضلاب اهواز تخصیص داده می شود جهت تکمیل طرح جامع این شهر هزینه خواهد شد و حتی در این شرایط که قیمت ها با نوسان همراه است تشریفات مناقصه و انتخاب پیمانکار انجام می شود.

بهره برداری از تصفیه خانه ی پنج شهرستان استان ظرف یک سال آینده

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه در مناطق کم برخوردار و پیرامونی اهواز بررسی های لازم انجام می شود تا بتوانیم به صورت محلی برای آن ها پکیج های تصفیه ی فاضلاب احداث کنیم، عنوان کرد: در پنج شهر استان تصفیه خانه فاضلاب در حال احداث است و پیشرفت حدود ۷۰، ۸۰ درصدی دارند که در برنامه ی ما است ظرف یکسال آینده بهره برداری از این تصیفه خانه ها را در دستور کار خود قرار دهیم.

عبیات ادامه داد: همچنین در حال بررسی کارهای مربوط به فاضلاب شهرهای کوچک هستیم تا بتوانیم از پکیج ها برای این شهرها که آمار جمعیتی پایینی دارند استفاده کنیم.

وی در خصوص اقداماتی که برای سیل زدگان در حوزه ی مسکن و اراضی کشاورزی انجام شد خاطرنشان کرد: سیل سال ۹۸ از نظر وسعت اراضی و مناطقی که دچار آبگرفتگی شد و از لحاظ زمانی که آب در زمین ها باقی ماند بی نظیر بود و با تمام استان های دیگر تفاوت داشت.

احداث و تعمیر ۲۶ هزار واحد سیل زده

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: حدود ۲۶ الی ۲۷ هزار مسکن در روستاها و حاشیه شهرها تعمیر و یا احداث شدند که حدود ۵۵۰۰ واحد از این تعداد واحدهای احداثی بوند. کار همه واحدهای تعمیراتی به اتمام رسیده و بیش از پنج هزار واحد احداثی نیز تکمیل شده همچنین اقداماتی انجام شد که منازل روستایی از بابت آبگرفتگی های آینده هم ایمن سازی شوند.

۱۵۰ روستای سیل زده درجا سازی شد

عبیات اظهار کرد: یکی از بحث های اساسی که بعد از سیل پیش آمد این بود که ۱۵۰ روستا در حریم رودخانه قرار داشتند که باید جابه جا می شدند زیرا مطابق رای کارشناسان تنها راه ایمن سازی آن ها انتقال به نقاط جدید بود که این کار به جهت نیاز به زیر ساخت های جدید، پیچیدگی های اجتماعی، وضعیت فعلی کشور و دامن زدن به حاشیه نشینی شهرها سخت بود.

وی افزود: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که می توانیم این روستاها را درجا سازی کنیم، در همین راستا قرار شد در واحدهای احداثی تراز کف تمام شده منازل بالا بیاید همچنین در روستاهای در معرض خطر آبگرفتگی و سیلاب دایک های حفاظتی در اطراف روستاها احداث کنیم که تا کنون سیل بندهایی در اطراف ۱۶ روستا احداث شده است.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه در ۹۰ روستا بهسازی منازل را انجام دادیم، در ارتباط با بخش کشاورزی گفت: سال گذشته با تصویب شورای کشاورزی استان بالافاصله بعد از تخلیه اراضی کشاورزی از سیلاب، کشت شلتوک را در مناطق سیل زده مطرح کردیم که منجر به تقویت بنیه ی اقتصادی مردم آن مناطق شد البته این موضوع مشکلاتی نیز دارد.

عبیات خاطرنشان کرد: امسال نیز هشت میلیارد و ۲۰۰ مترمکعب آب را در اراضی کشاورزی در نظر گرفتیم و ۲۳۰ هزا هکتار کشت شلتوک انجام شد که باتوجه به شرایط کرونا می تواند تاثیر خوبی در اقتصاد مردم آن اهالی داشته باشد.

وی در خصوص احداث فرودگاه جدید در اهواز تصریح کرد: در ارتباط با تامین زمین این فرودگاه تداخل هایی با دستگاه های اجرایی متختلف از جمله نفت در آن منطقه داریم که پیگیری هایی انجام شده و این موضوع در دستور کار قرار دارد که با تامین اعتبار می تواند کارهای اجرایی آن انجام شود.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه کارهایی برای فرودگاه شهید سلیمانی اهواز انجام شده، افزود: ترمینال جدید فرودگاه شهید سلیمانی اهواز به بهره برداری خواهد رسید که منجر به افزایش تعداد پروازها خواهد شد.