پژوهش و فناوری مناطق نفت خیز جنوب در مسیر همگرایی صنعت و دانشگاه
پژوهش و فناوری مناطق نفت خیز جنوب در مسیر همگرایی صنعت و دانشگاه

به گزارش کاوش به نقل از روابط عمومی، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، در خصوص بررسی طرح تحول ارتباط صنعت با دانشگاه اظهار داشت: با عنایت به منویات مقام معظم رهبری در پاسخ به گزارش وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص لزوم ارتباط موثر صنعت با دانشگاه، همچنین […]

به گزارش کاوش به نقل از روابط عمومی، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، در خصوص بررسی طرح تحول ارتباط صنعت با دانشگاه اظهار داشت: با عنایت به منویات مقام معظم رهبری در پاسخ به گزارش وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص لزوم ارتباط موثر صنعت با دانشگاه، همچنین به منظور گسترش روحیه مشارکت و همکاری بین متخصصان صنعت و جامعه فرهیخته دانشگاهی یکی از راهبردهای اصلی پژوهش و فناوری در این دوره، ارتقای ارتباط حوزه صنعت با دانشگاه بوده است.

دکتر شاهین کُرد افزود: در این زمینه استفاده از مدل های نوین برای بکارگیری دانش در فعالیتها امری ضروریست. تجاری­سازی ایده­ها و بهره­برداری از پژوهش­های کاربردی در حوزه صنعت از جمله اهداف مورد انتظار دانشگاهیان از صنعت می باشد، در مقابل ارائه ایده­های جدید و انجام پژوهش­های کاربردی در راستای افزایش بهره­وری و رفع چالش­های تولید، از جمله انتظارات فعالان عرصه صنعت از دانشگاهیان می­باشد.

وی اضافه کرد: در ادامه اقداماتی که از سال گذشته آغاز شده است، در حال حاضر ۲ دفتر پژوهشی در دانشگاه صنعت نفت اهواز و دانشگاه شیراز راه اندازی شده­اند و افزایش دفاتر پژوهشی در سطح دانشگاه­های مناطق مختلف کشور در دستور کار قرار دارد.

دکتر کُرد در ادامه اظهار داشت: راه اندازی دفاتر پژوهشی اهدافی چون کاهش موانع ارتباطی، تلاش در جهت حل مشکلات با تکیه بر توانمندی­های داخلی، تسریع در انجام و پیگیری طرح­های ابلاغی نظیر پژوهانه و فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی را در برنامه دارد. از دستاوردهای ارزنده این دفاتر پژوهشی، برگزاری جلسات متعدد هم اندیشی در راستای پیشبرد اهداف علمی و پژوهشی، پیگیری وضعیت پروژه های جاری، تلاش برای هدفمند نمودن پایان نامه های مقاطع تحصیلات تکمیلی متناسب با نیاز های صنعت و طرح موضوعات قابل تحقیق می باشد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در پایان با اشاره به طرح های پژوهشی ازدیاد برداشت و بهبود فرآیندهای تولید از میادین مناطق نفت خیز جنوب تشریح نمود که ۴ طرح از ۶ طرح تعریف شده که طی قرارداد از طرف شرکت ملی نفت ایران به مراکز دانشگاهی واگذار شده است مربوط به میادین تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب می باشند و بر اساس این قراردادها، دانشگاه‌ها موظف شده اند با اتخاذ رویکرد پژوهشی و مبتنی بر فناوری‌های روز جهان، کلیه فعالیت‌های لازم جهت افزایش ضریب برداشت و بهبود تولید از میادین مربوطه را ظرف مدت ۱۰ سال راهبری نمایند. با توجه به اینکه نتایج این پروژه ها ارتباط مستقیم با تولید دارند، از اولویت ویژه­ای برای شرکت مناطق نفت خیز جنوب برخوردار هستند.