در اعلام وضعیت کرونا در خوزستان آمارسازی نکردیم/ رامهرمز و آغاجاری همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند/ مردم ماسک نزنند ظرف 10 روز آمار صعودی خواهد شد/ دلایل بستری نکردن بیماران کرونایی دارای علائم خفیف/ آیا گرما باعث کاهش آمار کرونا در خوزستان شد؟
در اعلام وضعیت کرونا در خوزستان آمارسازی نکردیم/ رامهرمز و آغاجاری همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند/ مردم ماسک نزنند ظرف 10 روز آمار صعودی خواهد شد/ دلایل بستری نکردن بیماران کرونایی دارای علائم خفیف/ آیا گرما باعث کاهش آمار کرونا در خوزستان شد؟

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در اعلام وضعیت حال حاضر کرونا در خوزستان آمارسازی نمی کنیم و قصد و نیتی نداریم، همچنین تحت تاثیر شرایط خاصی این اعلام انجام نشده است.

به گزارش کاوش، دکتر فرهاد ابول نژادیان شامگاه سه شنبه 14 مردادماه با حضور در صداوسیمای مرکز استان در برنامه ی ” سلامت خونه” با موضوع مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: زمانی وضعیت در یک شهر قرمز اعلام می شود که به مدت 7 تا 14 روز به ازای هر یکصد هزار نفر روزانه سه نفر و یا بیشتر بیمار قطعی مبتلا به کرونا بستری شود یعنی اگر شهری 200 هزار نفر جمعیت داشته باشد و به مدت 7 تا 14 روز، روزانه 6 بیمار یا بیشتر بستری داشته باشد قرمز محسوب می شود.

وی تصریح کرد: اگر به ازای هر یکصدهزار نفر 2 بیمار و یا بیشتر بستری شود وضعیت هشدار و اگر یک نفر و کمتر از یک نفر بستری شود آن شهر یا استان از وضعیت هشدار خارج می شود. وقتی می گوییم از وضعیت هشدار خارج شدیم یعنی تعداد بیماران بستری شده در بازه ی زمانی 7 تا 14 روز به ازای هر یکصدهزار نفر جمعیت استان کمتر از یک نفر یا حداکثر یک نفر است.

رامهرمز و آغاجاری همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: براساس این تعریف در دو شهر رامهرمز و آغاجاری کماکان وضعیت قرمز است و در سایر شهرها وضعیت بهتری حاکم است. در حال حاضر یکسری شهرها یا بیمار کرونایی بستری شده ندارند یا تعداد بسیار کمی دارند.

رازی تنها بیمارستان پذیرای بیماران کرونایی در اهواز

ابول نژادیان خاطرنشان کرد: زمانی در اهواز 6 بیمارستان را کاملا به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده بودیم اما اکنون صرفا بیمارستان رازی پذیرای بیماران مبتلا به کرونا در اهواز است، در حال حاضر در بیمارستان طالقانی و منفرد نیاکی هیچ بیمار کرونایی بستری نیست، در بخش آی سی یو بیمارستان سینا هشت بیمار بستری است و در بیمارستان فاطمه الزهرا( س) 2 نفر در بخش عادی و هفت نفر در بخش های ویژه بستری هستند همچنین در بیمارستان رازی نیز در مجموع دو سوم ظرفیت بیمارستان بستری شده داریم.

وی یادآور شد: در حال حاضر بیمارستان های امیرالمومنین(ع)، نفت، شهید نیاکی، فاطمه الزهرا(س)، سینا ( شهرستان کارون) و طالقانی در اهواز بیمار جدید مبتلا به کرونا پذیرش نمی کنند و افراد مشکوک به کرونا به بیمارستان رازی مراجعه کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: اعلام کرده ایم شهرهای نزدیک به اهواز مانند دشت آزادگان، رامشیر و هندیجان بیماران کرونایی خود را به اهواز منتقل کنند زیرا به دنبال افزایش بیمارستان های سبز در استان هستیم تا مردم با خیال آسوده برای انجام عمل های جراحی ضروری خود به بیمارستان ها مراجعه کنند.

در اعلام وضعیت کرونا در خوزستان آمارسازی نمی کنیم

ابول نژادیان اذعان کرد: در اعلام وضعیت حال حاضر کرونا در خوزستان آمارسازی نمی کنیم و قصد و نیتی نداریم همچنین تحت تاثیر شرایط خاصی این اعلام انجام نشده است زیرا طبق میزان بیماران بستری شده در بیمارستان ها تعاریف شهرهای قرمز و در وضعیت هشدار انجام می شود.
وی تاکید کرد: با مردم شفاف هستیم و از آن ها می خواهیم اعتماد متقابل موجود بین ما و خودشان را با برخی غرض ورزی ها مخدوش نکنند گرچه اگر مردم به ما اعتماد نداشتند به توصیه های بهداشتی ما نیز توجه نمی کردند اما می بینیم که رعایت کردند.

دلایل بستری نکردن بیماران کرونایی دارای علائم خفیف

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: مبتلایانی که مشکل تنفسی، تب بالا و وضعیت هشداردهنده ای دارند بستری می شوند زیرا در پزشکی برای بستری کردن بیمار نیاز به دلایل و توجیحاتی داریم. ما افرادی که صرفا علائم خفیف مانند ضعف ضعیف، عدم احساس بویایی و چشایی دارند را بستری نمی کنیم به این دلیل که ریسک عفونت های بیمارستانی افزایش پیدا می کند، هزینه بر خانواده تحمیل می شود و ایجاد استرس و اضطراب می کند.

65 تا 70 درصد جامعه از ماسک استفاده می کنند
ابول نژادیان عنوان کرد: استفاده از ماسک در استان از 15 تیرماه به بعد افزایش پیدا کرده و طبق آخرین برآوردها در حال حاضر 65 تا 70 درصد جامعه از ماسک استفاده می کنند که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

مردم ماسک نزنند ظرف 10 روز آمار صعودی خواهد شد

وی اظهار داشت: مردم باید همچنان به پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی توجه کنند زیرا وضعیت حال حاضر شکننده است و در صورت عدم رعایت مردم ظرف 10 روز آمار صعودی خواهد شد بنابراین حفظ شرایط موجود منوط به همیاری مردم است.

گرما باعث کاهش آمار کرونا در خوزستان شد؟

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص رابطه ی افزایش دما و رطوبت هوا با کاهش آمار کرونا در خوزستان گفت: در استان های بوشهر و هرمزگان شرجی بیشتر از خوزستان وجود دارد اما می بینیم که در حال حاضر وضعیت آن ها قرمز است برای همین این تئوری که افزایش دما موجب کاهش آمار ابتلا به کرونا می شود زیر سوال می رود.

در سال های اخیر میزان بیماران تنفسی مدیریت شد

ابول نژادیان تصریح کرد: براساس مصوبه ی شورای سلامت از سال های گذشته تا کنون شهرداران شهرستان های اهواز، آبادان، خرمشهر و ماهشهر یعنی شهرهایی که مشکلات تنفسی در آن ها وجود دارد ملزم به اصلاح و هرس درختان کنوکارپوس برای کاهش مشکلات تنفسی شدند به همین علت در سال های اخیر میزان بیماران تنفسی در استان مدیریت شد.

تجهیز بیمارستان ها برای مقابله با کرونا در فصل پاییز

وی افزود: اما امسال نگران همزمانی کرونا و آنفلوانزا هستیم برای همین بیمارستان های استان را برای مقابله با کرونا در فصل پاییز مجهز می کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه پیش از شیوع کرونا در کل بیمارستان های خوزستان 200 تخت آی سی یو داشتیم، خاطرنشان کرد: در دوران کرونا 157 تخت جدید آی سی یو در بیمارستان ها ایجاد کرده ایم.

عدم رعایت پروتکل های بهداشتی سازمان یا نهادها را گزارش دهید

ابول نژادیان ادامه داد: مردم در صورتی که با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط سازمان، نهاد، فروشگاه یا جایگاه پمپ بنزینی مواجه شدند با سامانه ی 190 تماس بگیرند و گزارش دهند.

کمبود ماسک داریم/ ماسک، ارزان تر و آسان تر در اختیار مردم قرار گیرد

وی عنوان کرد: در حال حاضر دو کارخانه ی صنعتی تولید ماسک در استان داریم که ماسک با قیمت 1400 تومان در داروخانه های منتخب به فروش می رسند اما تعداد آن ها کم است. اکنون روزانه 250 هزار ماسک با قیمت مصوب در استان توزیع می شود که برای جمعیت حدود پنج میلیونی خوزستان کم است برای همین کمبود ماسک داریم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: گرچه حدود 70 درصد مردم از ماسک استفاده می کنند که نشان دهنده ی این است که ماسک در دسترس مردم بوده اما باید این کالا را با قیمت ارزان تر و با شرایط سهل تری در اختیار مردم قرار دهیم.

ابول نژادیان با اشاره به اینکه دو کارخانه دیگر هم برای تولید ماسک مجوز گرفته اند، خاطرنشان کرد: لایه ی ملت بلون ماسک با کمبود روبه رو است و در 2 استان کشور تولید می شود، نیاز کشور به این ماده هفت تن است که در حال حاضر 2 تن تولید می شود.

وی یادآور شد: با راه اندازی 2 کارخانه ی تولید پارچه ی ماسک در استان در ابتدای هفته ی آینده ظرفیت تولید ماسک افزایش پیدا می کند.