19 شهر خوزستان در وضعیت بسیار پرخطر و پرخطر قرار دارد/ نگران ایام عزاداری در ماه محرم هستیم/ ویروس کرونا در شرایط گرما در فاصله های طولانی تری منتشر می شود/ در بسیاری از نقاط استان مردم آب آغشته به مدفوع انسانی را می خورند!/ ابتلای مجدد چهار بیمار به کرونا در خوزستان/ آمار مرگ و میر کرونا در استان 2 برابر حد انتظار بود
19 شهر خوزستان در وضعیت بسیار پرخطر و پرخطر قرار دارد/ نگران ایام عزاداری در ماه محرم هستیم/ ویروس کرونا در شرایط گرما در فاصله های طولانی تری منتشر می شود/ در بسیاری از نقاط استان مردم آب آغشته به مدفوع انسانی را می خورند!/ ابتلای مجدد چهار بیمار به کرونا در خوزستان/ آمار مرگ و میر کرونا در استان 2 برابر حد انتظار بود

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: براساس آخرین آمار وزارتخانه از 27 شهرستان خوزستان 19 شهر یعنی بیش از 90 درصد جمعیت خوزستان در وضعیت بسیار پرخطر و پرخطر قرار دارند و هیچ کدام از شهرهای ما سفید نیست.

به گزارش کاوش، دکتر سید محمد علوی شامگاه سه شنبه 31 تیرماه با حضور در صداوسیمای مرکز استان در برنامه ی ” سلامت خونه” با موضوع مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: در 2 هفته ی اخیر آمار موارد بستری در استان به شدت کاهش یافته است و تخت های بیمارستانی ما به خصوص اکثر تخت های آی سی یو خالی هستند و بعد از هفت هفته ی سخت و نفس گیر درگیری با کرونا فرصتی ایجاد شد تا کادر درمان ما تجدید قوا کنند.

مردم به کاهش آمار کرونا دلخوش نباشند

وی عنوان کرد: البته این وضعیت شکننده است و باتوجه به رکورد آمار فوتی های ناشی از کرونا در کشور در روز سه شنبه نمی توانیم به این کاهش آمار دلخوش باشیم بنانبراین مردم به این آمار و ارقام کاهشی دلخوش نباشند و به خبرهای منتشرشده در خصوص کشف واکسن و داروی کرونا اعتماد نکنند.

نگران ایام عزاداری در ماه محرم هستیم

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: باتوجه به اعتقادات قوی خوزستانی ها به عزاداری برای امام حسین (ع) که جزو موارد لاینفک زندگی آن ها است نگران ایام عزاداری در ماه محرم در شرایط کرونا هستیم همان طور که در ایام عیدفطر این نگرانی را داشتیم و همان شد که از آن می ترسیدیم و موجب شد هفت هفته در درگیری شدید با کرونا قرار بگیریم.

علوی تصریح کرد: همان طور که بزرگان دینی ما اقامه ی نماز جمعه در وضعیت خطرناک کرونا را منع کردند اگر همچنان در منطقه ی خطر قرار داشته باشیم باز هم ما را راهنمایی می کنند و به فکر سلامت مردم خواهند بود زیرا بدون حفظ سلامت مردم نمی توانیم اقتصاد پویایی نیز داشته باشیم بنابراین باید تمام برنامه ریزی ها در راستای تضمین حفظ سلامت مردم باشد و برای آن تدارک ببینیم.

احتمال تعطیلی مرز شلمچه و چذابه در ایام اربعین حسینی

وی با اشاره به اینکه گفته شده اکثر مراسمات ماه محرم به صورت مجازی برگزار و یا از طریق صداوسیما پخش می شوند، بیان کرد: صحبت هایی شده که مرز شلمچه و چذابه در ایام اربعین حسینی تعطیل باشند اما اگر باز شوند مرکز بهداشت خوزستان و سایر شبکه های بهداشت در استان و معاونت دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای آن روزها برنامه ریزی کرده و این آمادگی را داریم.

افزایش قدرت سرایت کرونا

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به افزایش قدرت سرایت ویروس کرونا خاطرنشان کرد: اوایل شیوع کرونا اعلام شد هر بیمار مبتلا به ویروس کرونا می تواند یک نفر را آلوده کند اما امروزه گفته می شود هر بیمار می تواند بین هشت تا 10 نفر را آلوده کند بنابراین این ویروس فوق العاده واگیر است.

اثر گرما بر کرونا

علوی در خصوص اثر گرما بر ویروس کرونا افزود: علاوه بر اینکه برخی تئوری ها در رابطه با اینکه مردم در خوزستان از کولر بیشتر استفاده می کنند و همین موجب افزایش سرایت ویروس می شود وجود دارد مساله ی دیگری مطرح می شود و آن این است که گرمای بی سابقه باعث می شود مردم به اماکن در بسته مراجعه کنند و این امر موجب افزایش تراکم تجمع و افزایش تماس افراد با یکدیگر می شود، در نتیجه احتمال انتقال ویروس کرونا بیشتر است.

وی اظهار کرد: مساله ی دیگری که به نظر بنده مهم است و مغفول مانده این است که ذرات ویروس کرونا در دراپلت ها به اندازه ی 5 تا 10 میکرون هستند بنابراین ذرات سنگینی هستند که در فاصله ی 2 متری رسوب می کنند اما گرما باعث می شود این دراپلت ها تبخیر شوند و کمتر از 5 میکرون شوند و به صورت ذرات معلق آئروسل در فضا پخش شوند.

ویروس کرونا در شرایط گرما در فاصله های طولانی تری منتشر می شود

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکید کرد: بنابراین ذرات ویروس در شرایط گرما در فاصله های طولانی تری منتشر می شود و انتقال هوابرد ویروس رخ می دهد، حال این را در نظر بگیریم ایام ماه محرم فرا می رسد و مردم برای عزاداری و سینه زنی در اجتماعات قرار می گیرند و باتوجه به مساله مذکور افراد بیشتری درگیر ویروس می شوند که دوباره مراجعه به بیمارستان ها افزایش پیدا می کند.

علوی در بخش دیگری از صحبت هایش در رابطه با تلاقی آب و فاضلاب با بیان اینکه یکی از مطالبه گرهای اصلی برای آب آشامیدنی سالم مردم ما هستیم، گفت: 2 شاخص عمده در تامین آب آشامیدنی سالم برای مردم داریم؛ یکی کلر باقی مانده و دوم غلظت میکروبی.

در برخی از نقاط استان مردم آب آغشته به مدفوع انسانی را می خورند!

وی اضافه کرد: در بسیاری از نقاط استان به خصوص در مناطق روستایی و حاشیه های شهر تلاقی آب و فاضلاب را به دلیل شکستگی خطوط داریم و مردم آبی را می خورند که آغشته به مدفوع انسانی است، در نتیجه باعث می شود تمام بیماری میکروبی که از طریق آب منتقل می شوند مانند هپاتیت a و e، سالمونلا، التور و هزاران بیماری دیگر سلامت مردم را تهدید کنند.

رابطه ی آب ناسالم و ابتلا به کرونا

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه وقتی آب آشامیدنی آلوده شود یعنی قطعا سلامتی مردم مورد تهدید قرار می گیرد که در این صورت بدن فرد ضعیف شده و مستعد ابتلا به کرونا می شود، خاطرنشان کرد: بارها مراکز بهداشت غرب و شرق اهواز در این خصوص اعلام جرم و شکایت کرده اند و در شورای سلامت استان نیز این موضوع را چندین مرتبه مطرح کرده ایم زیرا یکی از مسائل عمده ی ما در خوزستان آب و فاضلاب است.

چگونه قطعی آب باعث افزایش آلودگی آب می شود؟

علوی اذعان داشت: همچنین قطعی آب باعث افزایش آلودگی آب می شود زیرا اکثر منازل در خوزستان دارای پمپ هستند و در زمان قطع برق و خاموشی پمپ آب، فشار منفی در لوله ی آب ایجاد می شود که همین امر موجب می شود لوله ی آب فاضلاب اطراف خود را به درون خود مکش کند و در نتیجه آب آشامیدنی مردم با فاضلاب تلاقی پیدا کند.

وی تصریح کرد: یکسری باورهای غلط در بین مردم وجود دارد به طور مثال برخی مبتلایان گمان می کنند بعداز بهبودی در برابر ویروس ایمن شده اند و ماسک نمی زنند که این به اطلاعات غلطی که گاهی اوقات همکاران ما به مردم می دهند برمی گردد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: ابتدای شیوع این ویروس در چین گمان می شد ابتلای مجدد بیمار به کرونا حدود 14 درصد است اما بعدها با گسترش کرونا در کشورهای مختلف اعداد وارقام ضدونقیضی اعلام شد و برخی گفتند با یک بار مبتلا شدن به کرونا ایمنی در برابر این ویروس ایجاد می شود و عده ای معتقد بودند ایمنی ایجاد نمی شود.

علوی یادآور شد: با بازنگری پرونده های مبتلایان در استان خوزستان و در یک بررسی میدانی متوجه شدیم عفونت مجدد حدود یک در هزار است البته این عفونت مجدد واقعی نیست و در حقیقت طولانی شدن دوره ی بیماری است یعنی ممکن است فرد مبتلا بعد از چند روز علائم بیماری در آن فروکش کند و بعد از 10 روز مجددا بروز کند و چون در این مدت آزمایشی صورت نگرفته که آیا ویروس از بدن خارج شده یا خیر می توانیم فرض کنیم عفونت طولانی شده است.

ابتلای مجدد چهار بیمار به کرونا در خوزستان

وی افزود: در مجموع افرادی که عفونت در بدن آن ها طولانی شده بود و 2 آزمایش پی سی آر منفی داشتند اما بعد از مدتی مجدد دچار این عفونت شدند چهار نفر در استان بودند یعنی به ازای هر 10 هزار نفر یک نفر می تواند عفونت مجدد بگیرد البته این موضوع دلیلی بر عدم استفاده از ماسک در مبتلایان نیست زیرا تا مدت ها ویروس در بدن آن ها قرار دارد.

کرونا و آنارشیسم درمانی موجود در کشور

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سطح کشور یک آنارشیسم درمانی برای درمان کرونا وجود دارد یعنی هرکسی می خواهد تجارب خود را در درمان بیماران پیاده کند که این درست نیست و باید طبق پروتکل کشوری کار شود.

علوی عنوان کرد: گاها یکسری داروها و آمپول های با قیمت بسیار بالا برای درمان کرونا توصیه می شوند و گفته می شود اگر تزریق شوند بیمار مبتلا به کرونا بهبود پیدا می کند که برای تهیه ی آن ها فرد مجبور می شود تمام دارایی زندگی خود را بفروشد در صورتی که در حال حاضر درمان های مختلفی برای کرونا استفاده می شود که اثربخشی و کارآیی آن ها هنوز اثبات نشده البته گفته شده پلاسماتراپی به جهت اینکه حاوی آنتی بادی افراد بهبود یافته است می تواند تا اندازه ای موثر باشد.

با اهدای پلاسما آنتی بادی بدن کاهش نمی یابد

وی افزود: اینکه فرد بهبودیافته تصور کند با اهدای پلاسما آنتی بادی بدنش کم می شود درست نیست.

آمار مرگ و میر کرونا در استان 2 برابر حد انتظار بود

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در رابطه با تحلیل وضعیت کرونا در خوزستان بیان کرد: جمعیت خوزستان 5.7 جمعیت کشور است بنابراین یک حد انتظاری در مورد بیماری ها داریم که با برخی آمارها این حد انتظار را نمایان می کنم؛ موارد بیماری کرونا در استان بیش از 3.3 و موارد مرگ و میر ناشی از آن 2 برابر حد انتظار ما بوده است.

علوی با اشاره به اینکه آمار بهبودی کرونا بیش از 3.4 برابر حد انتظار ما بوده، اضافه کرد: میزان موارد بحرانی ما نسبت به موارد فعال، کمتر از 50 درصد آمار کشور و میزان نمونه گیری در استان چهار برابر متوسط کشوری بوده است، همچنین میزان کشندگی در بین مبتلایان خوزستان 3.6 است که این آمار در متوسط کشوری 5.7 و متوسط جهانی 7 درصد بوده است.

مردم رسیدگی به بیماری های زمینه ای خود را فراموش نکنند

وی با اشاره به اینکه بیماری های زمینه ای و غیرعفونی فراموش شده اند، بیان داشت: افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی عروقی، فشارخون و دیابت باید به بیماری خود در این شرایط کرونا توجه کنند.

خوزستان در امنیت غذایی شاخص نامطلوبی دارد

رییس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: مردم به تغذیه خود توجه کنند متاسفانه استان خوزستان در امنیت غذایی شاخص نامطلوبی دارد به خصوص اینکه مصرف سبزی در بین مردم پایین است از طرفی متوسط مصرف روزانه ی نمک در کشور 5 گرم است در حالی که این آمار در خوزستان روزانه 9 گرم است و از سوی دیگر مصرف فست فود در جوانان ما بالا است، همچنین کم تحرکی در نوجوانان و جوانان بسیار دیده می شود.

علوی افزود: بنابراین توجه و رسیدگی به بیماری های غیرواگیردار مانند بیماری های قلبی، دیابت، چاقی و همچنین داشتن تحرک و ورزش کردن و عدم استفاده از غذاهای پرنمک و فست فود می تواند افراد را از دام بیماری کرونا نجات دهد.

وی در پایان تاکید کرد: مسئولان استانی برنامه ریزی درستی داشته باشند تا ماسک به راحتی در اختیار مردم قرار گیرد.