تکذیب ادعای آلوده بودن آب آشامیدنی به مدفوع انسانی در برخی نقاط استان/ در خصوص کیفیت شکایت و نامه نگاری رسمی به دست ما نرسیده است/ در هیچ نقطه ی استان تلاقی آب و فاضلاب نداریم
تکذیب ادعای آلوده بودن آب آشامیدنی به مدفوع انسانی در برخی نقاط استان/ در خصوص کیفیت شکایت و نامه نگاری رسمی به دست ما نرسیده است/ در هیچ نقطه ی استان تلاقی آب و فاضلاب نداریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان ادعای مبنی بر آلوده بودن آب آشامیدنی به مدفوع انسانی در برخی نقاط استان را رد کرد.

صادق حقیقی پور روز چهارشنبه یکم مردادماه در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص ادعای آلوده بودن آب آشامیدنی به مدفوع انسانی در برخی نقاط استان ضمن تکذیب این ادعا اظهار کرد: بنده این صحبت را نشنیده ام اما اگر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفته که آب شرب برخی نقاط استان آغشته به مدفوع انسانی نباید قبل از اینکه  به متولی امر که ما هستیم اطلاع داده و نامه نگاری شود در صداوسیما چنین ادعایی  مطرح شود.

شامگاه شامگاه سه شنبه 31 تیرماه سرپرست معاونت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در بسیاری از نقاط استان به خصوص در مناطق روستایی و حاشیه های شهر تلاقی آب و فاضلاب را به دلیل شکستگی خطوط داریم و مردم آبی را می خورند که آغشته به مدفوع انسانی است، در نتیجه باعث می شود تمام بیماری میکروبی که از طریق آب منتقل می شوند مانند هپاتیت a و e، سالمونلا، التور و هزاران بیماری دیگر سلامت مردم را تهدید کنند.

وی افزود: این موضوع تا کنون به ما گفته نشده اما بحثی به ما گفته شده که اگر برق قطع شود پمپ های آب کار نمی کنند و ممکن است یکسری مشکلات در مناطق حاشیه شهر به جهت اینکه غیرمجاز هستند به وجود آید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان تصریح کرد: این حرف با آغشته شدن آب شرب به مدفوع انسانی بسیار متفاوت است، اولا قطعی برق بیشتر در اهواز رخ می دهد نه کل استان دوم اینکه قطعی برق تنها در مناطق حاشیه ای شهر نیست و در کل اهواز اتفاق می افتد.

حقیقی پور ادامه داد: ما هم این موضوع را پیش از این گفته ایم که مردم پمپ آب را مستقیم به شبکه متصل نکنند و این کار غیرقانونی است و در صورت انجام این کار در مواقع پیک مصرف و افت فشار آب باتوجه به اینکه لوله ها در عمق 1.5، 2 متری کار شده اند و سطح آب های زیرزمینی اطراف لوله ها بالا است ممکن است آب های زیرزمینی به داخل لوله های آب مکش شوند که این ماندآب به دلیل بوی نامطبوع با فاضلاب اشتباه گرفته می شود.

وی ضمن تکذیب ادعاهای مطرح شده خاطرنشان کرد: در مورد مشترکین غیرمجاز توضیحی ندارم اما در مورد مشترکان ما چنین چیزی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان همچنین در خصوص ادعای یک عضو شورای شهر اهواز مبنی بر تلاقی آب و فاضلاب در برخی نقاط شهر گفت: آیا عضو شورای شهر مسئول بهداشت است که این موضوع را مطرح می کند؟ اگر مرکز بهداشت چنین چیزی را به ما اعلام کند موضوع متفاوت است.

محمدرضا ایزدی، عضو شورای شهر اهواز اخیرا در مصاحبه ای گفته بود: یک سال و نیم قبل اعلام کردم شهروندان ۱۳ نقطه اهواز در اثر تلاقی آب و فاضلاب به بیماری هپاتیت آ گرفتار شده اند که در شبکه بی بی سی مطرح شد و متاسفانه فرماندار یا بنده تماس گرفت، خیلی ناراحت بود که چرا این صحبت ها را بازگو کرده ام، هر حرفی را نباید بیان کرد.

حقیقی پور اذعان داشت: اگر چنین چیزی نیز صحت داشته باشد اطلاعات محرمانه ی کشور را که به عضو شورای شهر نمی گویند و اعضای شورای شهر در کارگروه سلامت عضو نیستند.

وی در خصوص اینکه گفته شده بارها به شرکت آبفا اعلام شکایت شده، بیان کرد: باید به ما به صورت رسمی این موضوع را بگویند اما منظور این ادعاها در مورد قطع برق بوده که در مواقع قطع برق ممکن است در مناطق حاشیه ای افت فشار ایجاد شود و در پی آن مشکلات مذکور به وجود آید اما اگر برق نیز قطع شود دیزل ژنراتور داریم که پمپاژ آب شبکه را انجام می دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان  با اشاره به اینکه در خصوص این ادعاها تا کنون گزارشی به دست ما نرسیده است، تاکید کرد: در موضوع مذکور تا کنون شکایتی علیه ما انجام نشده البته در مورد برخی مسائل مانند پس زدگی فاضلاب شکایت از ما شده اما در مورد کیفیت آب چنین چیزی نبوده است.

خط قرمز ما کیفیت آب است

حقیقی پور یادآور شد: خط قرمز ما کیفیت آب است البته ما در جریان مشترکین غیرمجاز نیستیم و چیزی که معاونت بهداشت گفته مربوط به حاشیه ی شهر و روستاها است که اکثرا مشترکین غیرمجاز هستند و همان طور که گفته شد به جهت پمپاژ مستقیم از شبکه ممکن است آب های زیرزمینی به لوله های آب شرب این مشترکین ورود پیدا کند.

وی اظهار داشت: مرکز بهداشت متولی سلامت مردم است و گمان نمی کنم همچنین صحبتی را مطرح کرده باشد و منظور صحبت های معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی این نبوده است. شاید منظور دکتر علوی این بوده که در مصرف برق صرفه جویی کنید که برق قطع نشود زیرا در صورت قطعی برق ممکن است به کیفیت آب شرب نیز لطمه وارد شود.

گزارشی مبنی بر ابتلا به هپاتیت براثر آب آشامیدنی آلوده نداشته ایم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه ما گزارش کتبی و رسمی مبنی بر اینکه آب شرب مردم شهر موجب ابتلا به بیماری هپاتیت شده را نداشته ایم، عنوان کرد: ابتلا به هپاتیت براثر مصرف آب آشامیدنی ناسالم سال گذشته نیز مطرح شده بود که بهداشت این موضوع را تکذیب کرد و امروز هم اعلام کردیم بهداشت بیانیه ای در این خصوص منتشر کنند.

در هیچ نقطه ی استان تلاقی آب و فاضلاب نداریم

حقیقی پور تاکید کرد: در هیچ نقطه ی استان به هیچ عنوان تلاقی آب و فاضلاب نداریم. این مسائل تنها در مورد اهواز و گاها روستاها مطرح می شود و در سایر نقاط استان چنین ادعاهایی مطرح نمی شود.

وی با اشاره به اینکه کلر موجود در آب هر میکروب و ویروسی را از بین می برد، خاطرنشان کرد: سال گذشته مطلوبیت کلر باقی مانده در شبکه توزیع آب استان به غیر از اهواز و روستاها 99.8 بود و این موضوع با ادعاهای گفته شده متناقض است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه موضوع آب و فاضلاب یک بحث حساس و امنیتی شده، تصریح کرد: ابتلا به بیماری های التور و هپاتیت آ و ای براثر مصرف آب آشامیدنی ناسالم صحت ندارد از طرفی اکثر مردم در خوزستان از آب شیرین کن یا دستگاه تصفیه آب در خانه استفاده می کنند.

حقیقی پور افزود: بعد از طرح این ادعاها با مرکز کیفیت آب شرکت آب و فاضلاب نیز صحبت کردم که باز هم چنین چیزی به بنده گزارش داده نشد.

وی در جمع بندی صحبت های خود بیان کرد: در مورد مسائل سلامت مردم افراد کارگروه مشخص هستند اگر هرجایی مشکل وجود داشته باشد همکاران ما در معاونت بهداشت سریعا به ما اطلاع می دهند و نامه نگاری می کنند و ما هم سریعا اقدام می کنیم اما تا کنون گزارشی نداشته ایم و مساله دیگر اینکه در مواقع قطعی برق دیزل ژنراتور داریم و آب با پمپاژ وصل می شود بنده فکر می کنم معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز به قطع برق و افت فشار آب در آن زمان ها اشاره کرده که امکان اینکه آب های زیرزمینی وارد لوله های آب شود باتوجه به اینکه در برخی نقاط مردم دارای اشتراک غیرمجاز هستند و شبکه ی غیر استاندارد دارند و ممکن است جنس نامناسبی داشته باشد وجود دارد.