واگذاری مطالعات میدان گازی تنگ بیجار ایلام به دانشگاه شهید چمران اهواز/ هفت ماموریت دانشگاه شهید چمران در خوزستان
واگذاری مطالعات میدان گازی تنگ بیجار ایلام به دانشگاه شهید چمران اهواز/ هفت ماموریت دانشگاه شهید چمران در خوزستان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مطالعات یکی از میادین بزرگ گاز کشور به نام ” میدان تنگ بیجار” در استان ایلام از طرف وزارت نفت به دانشگاه شهید چمران اهواز واگذار شد که یک پروژه ی مطالعاتی 10 ساله است.

به گزارش کاوش، علی حقیقی روز چهارشنبه 11 تیرماه در نشست خبری با موضوع تشریح آخرین ” فعالیت های علمی و دستاوردهای دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه ی ارتباط با صنعت” که به مناسبت روز صنعت و معدن در سالن جلسات حوزه ی ریاست دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: هدف از تشکیل دانشگاه در دهه های 40 تا 60 تربیت نیروی متخصص براساس علم موجود بود اما از یک زمانی به بعد دانشگاه ها به فکر تولید علم افتادند و در نهایت از آموزش صرف خارج شدند و جنبه های پژوهش و تحقیقات را مدنظر قرار دادند زیرا هم جامعه این انتظار را از دانشگاه ها داشت و هم ماموریت و مسئولیت های جدیدی برای دانشگاه ها به وجود آمدند.

وی عنوان کرد: این موضوع همزمان با بروز مشکلات عرصه ی بین الملل و اعمال تحریم ها علیه ایران شد و نیاز به افزایش توان داخلی دانشگاه ها و ارزش آفرینی و اقتصاد دانش بنیان که جنبه ی راهبردی علم است احساس شد تا از این طریق مشکلاتی از جامعه و صنعت حل شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: به مرور نهادها و شاخص هایی در دانشگاه ها تعریف شدند، پارک های علم و فناوری تاسیس شدند و درمعاونت های پژوهش و فناوری دانشگاه ها دفاتری تحت عنوان ارتباط صنعت با دانشگاه ایجاد شد که دانشگاه چمران اهواز نیز از این قاعده جدا نبود.

حقیقی با بیان اینکه همزمان بحث مسئولیت های اجتماعی دانشگاه ها نیز رشد پیدا کرد و عملا پاسخگو بودن به نیازهای جامعه و صنعت یکی از مسئولیت های اجتماعی دانشگاه ها شد، تصریح کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز حدود 70 سال قدمت دارد که در سال های اخیر فرایند و روندهای آن تغییر پیدا کرد و در پژوهش های کاربردی و فناوری به طور جدی فعال است زیرا امروزه در سطح دنیا دانشگاه هایی پیشرو محسوب می شوند که در زمینه ارتباز با جامعه، صنعت و فناوری موفق باشند.

وی با اشاره به اینکه برای همین نیاز بود تا در اهداف و برنامه های پنج ساله ی دانشگاه به این موضوع جدی نگاه شود، اذعان داشت: در حوزه ی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جنبه های مختلفی از پژوهش تعریف می شود برخی پژوهش های بنیادی هستند که ممکن است تنها به مقاله منجر شود اما از جنبه های مهم ما این است که واحدی را در دانشگاه تحت عنوان ارتباط با صنعت و جامعه داریم و این بخش از سال های پیش برای ما اهمیت ویژه پیدا کرد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در رتبه بندی های وزارت علوم و سایر ارگان هایی که به صورت مستقل دانشگاه ها را رتبه بندی می کنند هنوز سهم بزرگی را به ارتباط با صنعت اختصاص نداده اند و بیشتر هنوز به دنبال مقالات هستند اما این روش در حال بازنگری است.

حقیقی در رابطه با ارتباط با صنعت بیان کرد: در تعریفی که دانشگاه ها در حوزه ی ارتباط با صنعت داشتند برخی دانشگاه ها در کشور آزادانه تر می توانستند عمل کنند اما برخی دیگر از دانشگاه ها مانند شهید چمران اهواز به دلیل مشکلات و چالش های موجود در استان ماموریت ها برای آن دیکته شده است.

وی اظهار داشت: مسائلی زیست محیطی و ریزگردها، گرما، خشکسالی، سیل و تبعات آن و مشکلات اجتماعی در خوزستان از جمله بیکاری و اعتیاد همچنین مشکلات در زیرساخت و تامین آب شهرها ابرچالش هستند که شاید یک دولت هم برای آن ها پاسخ مشخص نداشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: خوزستان سرمایه های عظیم ملی ازجمله صنایع نفت، گاز، پتروشیمی ها، فولاد، آب و برق و صنعت کشاورزی و ظرفیت های فوق العاده ای در بحث گردشگری دارد بنابراین فرصت ها و پتانسیل های سرمایه گذاری و کسب ثروت در استان وجود دارد.

حقیقی عنوان کرد: این مسائل ماموریت های دانشگاه چمران اهواز را در حوزه ی ارتباط با صنعت تعریف کردند و همان طور که گفته شد 2 سال پیش برای این دانشگاه هفت ماموریت در حوزه های آب، محیط زیست، ریزگردها، کشاورزی و توسعه ی پایدار در صنایع نفت و گاز و سایر صنایع تعریف شد و دانشگاه در حال برنامه ریزی است که در راستای به سرانجام رسیدن این هفت ماموریت عمل کند.

وی ادامه داد: از یک دهه پیش ارتباط دانشگاه چمران اهواز با صنایع و جامعه بیشتر شده و امروزه قراردادها و پروژه های کلان با صنایع مختلف داریم گرچه ارتباط با صنعت و جامعه کار بسیار پیچیده است زیرا بزرگترین معضل ما در این حوزه این است که ما اقتصاد دولتی داریم و صنایع بزرگ و دانشگاه های کشور دولتی هستند بعبارت دیگر ممات و حیات این دو به هم وابسته نیست و الزامی برای ارتباط با یکدیگر ندارند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در سال های اخیر تعداد قراردادهای دانشگاه چمران با صنایع و ارزش ریالی آن ها افزایش پیدا کرده و ماموریت های بزرگ تری به دانشگاه ها وابسته می شود از طرفی صنایع بزرگ ما از جمله صنعت نفت روز به روز اعتماد بیشتری به دانشگاه چمران پیدا می کند.

حقیقی یادآور شد: پروژه های موفقی دانشگاه با صنعت نفت در سال های اخیر به خصوص با شرکت خصوصی نفت پرشیا داشت که این شرکت پروژه های بزرگی را به دانشگاه محول کرد و مطالعات میدان نفتی، پروژه های ساخت تجهیزات پمپ سرچاهی را به دانشگاه سپرده شد همچنین از سال های پیش با سازمان آب و برق خوزستان در ارتباط بوده ایم و اخیرا نیز با صنایع فولاد استان ارتباط خوبی گرفته ایم.

وی اضافه کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز جزو دانشگاه هایی است که مطالعات یکی از میادین بزرگ گاز کشور به نام ” میدان تنگ بیجار” در استان ایلام از طرف وزارت نفت به آن سپرده شده که یک پروژه ی مطالعاتی 10 ساله است و صفر تا صد مطالعات آن حدود 2 ماه پیش به دانشگاه شهید چمران اهواز واگذار شده که موفقیت بزرگی برای ما است که البته این موضوع برای اولین بار رسانه ای می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: ما مدل های همکاری مختلفی در ارتباط با صنعت داریم که ساده ترین آن این است که اعضای هیات علمی متخصص و علاقه مند به این موضوع مشکلی در صنعت شناسایی می کنند و برای آن پروپوزال ارائه می دهند که تحت عنوان “پروژه های تقاضا محور” از آن ها یاد می شود و عمده پروژه های ما از این دست هستند، نوع دیگر ارتباط با صنعت  “پروژه های عرضه محور” هستند به این ترتیب که یا صنعت به دانشگاه واگذار می کند یا ما در مناقصات شرکت می کنیم و برنده می شویم.

حقیقی افزود: شکل دیگر همکاری دانشگاه با صنعت از طریق پایان نامه های دانشجویان است و نوع دیگر ارتباط توسط مرکز رشد دانشگاه است بدین صورت که شرکت های نوپایی را که در مسیر دانش بنیان شدن قرار دارند در مرکز رشد دانشگاه مستقر می کنیم و از آن ها به لحاظ مالی و آموزشی حمایت می کنیم و این شرکت ها وارد ارتباط با صنعت می شوند.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا پروژه ای را با شرکت اکتشاف نفت در تهران و با همکاری پارک علم و فناوری خوزستان شروع کرده ایم که بزرگترین پروژه ی دانشگاه است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در برنامه ریزی پنج ساله ی دانشگاه ارتباط با صنعت سهم غالب فعالیت های پژوهشی دانشگاه در سال های آتی خواهد بود.

حقیقی یادآور شد: دانشگاه چمران اهواز یک دانشگاه جامع با 600 عضو هیات علمی، 54 گروه آموزشی و 14 دانشکده با تنوع تخصص ها و رشته های مختلف است.