نمایشگاه دائمی نهضت ساخت داخل در اهواز افتتاح شد
نمایشگاه دائمی نهضت ساخت داخل در اهواز افتتاح شد

نمایشگاه دائمی محصولات شهرک‌های صنعتی استان خوزستان با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در محل مرکز خدمات فناوری و کسب و کار شهرک صنعتی شماره ۴ اهواز افتتاح شد.

به گزارش به نقل از  روابط عمومي شرکت شهرک های صنعتی خوزستان، محسن صالحی‌نیا روز پنج‌شنبه با حضور در شهرك صنعتي شماره 4 اهواز، نمایشگاه دائمی نهضت ساخت داخل با محوریت عرضه محصولات تولید شده در شهرک‌های صنعتی استان خوزستان در محل مرکز خدمات فنآوری و کسب و کار شهرک صنعتی شماره ۴ اهواز را افتتاح كرد.

در اين نمايشگاه که در مساحت ۵۰۰ مترمربع و با اعتبار ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل منابع داخلی شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان احداث شده است، ۱۳۴ واحد صنعتی با عرضه ۱۲۰۰ محصول در این نمایشگاه حضور دارند.

هدف از احداث این نمایشگاه، برقراری نشست‌های B2B و رفع نیازهای ساخت داخل به منظور بومی سازی قطعات، تجهیزات و کالاهای مورد نیاز کشور است.

راه‌اندازي نمايشگاه توانمندي‌ها و نيازمندي‌هاي صنايع در شهرك‌هاي صنعتي بزرگ كشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جريان گشايش نمایشگاه دائمی محصولات شهرک‌های صنعتی استان خوزستان اظهار داشت: نمایشگاه دائمی نهضت ساخت داخل که در استان خوزستان آغاز به كار كرد، فرصت بسیار خوبی براي ارائه نیازهای ساخت داخل است تا در این زمینه با ثبت نیازها در وب سایت “توانیران”، به سمت بومی سازی قطعات، تجهیزات و کالاهای مورد نیاز بخش‌های مختلف كشور گام‌ برداریم.

محسن صالحي‌نيا افزود: درپي مأموريت محوله سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و مصوبات شوراي راهبري نهضت ساخت داخل، مقرر شد در شهرك‌هاي صنعتي بزرگ كشور، نسبت به راه‌اندازي نمايشگاه نيازمندي‌هاي صنايع در كنار نمايشگاه توانمندي‌هاي واحدهاي صنعتي مستقر در چارچوب برنامه جامع نهضت ساخت داخل و مديريت واردات اقدام شود.

وي با اشاره به اين‌كه در فاز اول اين برنامه، شهرك‌هاي صنعتي و فنآوري 12 استان منتخب كشور حداكثر تا يك ماه آينده با همكاري استانداري، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي و خانه صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ميزبان نمايشگاه دائمي شناسايي و معرفي نيازهاي صنعتي و معدني خواهند بود، اضافه كرد: شهرك فنآوري صنايع غذايي و بيوتكنولوژي شمال شرق كشور در مشهد و شهرک فنآوری صنایع شیمایی شیراز نيز هم‌اينك با پيوستن به اين طرح، واحدهاي صنعتي نيازمند را شناسايي نموده‌اند.

رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌های صنعتی ايران از جمله اهداف راه‌اندازي اين نمايشگاه‌هاي دائمي را، شناسايي و رفع يكي از موانع عمده پيش روي بنگاه‌هاي توليدي در سه بخش “محصولاتی که امکان ساخت آن‌ها در کشور وجود دارد اما شناسایی نشده‌اند”، “محصولاتی که در کشور تولید نمی‌شوند، اما امکان تولید مشابه آن در کشور وجود دارد” و‌ “محصولاتي که لازم است با توسعه دانش فني توسط شركت‌هاي طراحي مهندسي و دانش بنيان در کشور تولید شوند” عنوان كرد.

صالحي‌نيا ادامه داد: نمايشگاه نيازمندي‌ها در كنار نمايشگاه توانمندي‌هاي واحدهاي صنعتي در ساختمان‌هاي مراكز خدمات فنآوري و كسب و كار شهرك‌هاي صنعتي منتخب ايجاد مي‌شوند تا به‌عنوان پل ارتباطي بنگاه‌هاي توليدي عرضه و تقاضا كننده و حلقه مفقوده ارتقاء دانش و فنآوري در صنايع نقش آفريني نمايند.

وي يادآور شد: هم اكنون 27 نمايشگاه دائمي در 20 استان كشور، محصولات و توانمندي‌هاي واحدهاي توليدي كوچك و متوسط مستقر در شهرك‌ها و نواحي صنعتي را در معرض ديد علاقه‌مندان قرار داده‌اند.

نمایشگاه دائمی نهضت ساخت داخل در اهواز گامی مؤثر برای جهش تولید است

استاندار خوزستان نيز در اين مراسم گفت: گشایش نمایشگاه دائمی نهضت ساخت داخل گامی مؤثر برای حمایت از قطعه سازان و تحقق شعار جهش تولید است.

غلامرضا شریعتی با قدردانی از معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌های صنعتی ايران برای حضور در استان خوزستان افزود: نمایشگاه نهضت ساخت داخل پیش از این نیز مختص تولیدات داخلی استان بود، اما با سیاست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار شد کالاهای داخلی برای صنایع کشور که ظرفیت ایجاد دارند، به‌صورت دائمی در معرض نمایش قرار گیرند.

وی اضافه كرد: صنایع در صورت نیاز می‌توانند با استفاده‌ از ظرفیت این نمایشگاه، سفارش خود را ثبت کنند و متناسب با نیاز آن‌ها، این محصولات وارد چرخه تولید شوند.

استاندار خوزستان این اقدام را حمایت از کالای داخلی و قطعه سازان و گامی مؤثر برای جهش تولید دانست و تصريح كرد: اگر بتوانیم از قطعه سازان داخلی به‌صورت دائمی حمایت کنیم، می‌توانند تمامی محصولات مورد نیاز یک‌ مجموعه را در داخل تولید کنند که این سیاست جدید و مؤثری است.

شریعتی اظهار داشت: اکنون شرکت‌هایی در استان خوزستان فعالیت می‌کنند که می‌توانند بیش از ۹۵ درصد قطعات مورد نیاز یک پالایشگاه را در راستای سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید کنند.

وی همچنين با اشاره به افتتاح طرح انتقال خط لوله گوره به جاسک توسط رئیس جمهور که خط انتقال گاز ترش و یکی از طرح‌های بزرگ کشور به‌شمار می‌رود، بیان کرد: درحالی که ظرفيت و توانمندي صنایع برای تولید این خطوط در داخل وجود داشت، ولی تا کنون وارداتی بوده‌اند.