تاخیر در تکمیل متروی اهواز تبعات سیاسی و اجتماعی دارد/ شرکت کیسون در تلاش برای ایجاد رابطه با شورای شهر اهواز بود/ نفوذ گسترده ی این شرکت بر فضای تصمیم گیری سایه انداخت/ از کیسون طلبکاریم
تاخیر در تکمیل متروی اهواز تبعات سیاسی و اجتماعی دارد/ شرکت کیسون در تلاش برای ایجاد رابطه با شورای شهر اهواز بود/ نفوذ گسترده ی این شرکت بر فضای تصمیم گیری سایه انداخت/ از کیسون طلبکاریم

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز گفت: در طول پنج سال اخیر چندین بار وعده های چندماهه و یکساله برای تکمیل فاز نخست پروژه ی متروی اهواز از طرف مدیران عالی کشور و مسئولان استانی داده شد اما وقتی مردم نتیجه ای نمی بینند این برای ما تبعات سیاسی و اجتماعی دارد.

به گزارش کاوش، محمدجعفر فلسفی شامگاه چهارشنبه 28 خردادماه با حضور در برنامه ی ” افق روشن” در شبکه ی استانی در خصوص تعیین تکلیف پروژه ی قطار شهری اهواز با بیان اینکه در یکی از تاریخ های اعلام شده قرار بود بهمن سال 98 فاز نخست این پروژه افتتاح شود اما چنین نشد، افزود: مدیران عالی کشور و مسئولان استانی حداقل پنج مرتبه برای تکمیل فاز نخست این پروژه تاریخ های مختلفی مشخص کرده اند اما وقتی مردم نتیجه ای نمی بینند این برای ما تبعات اجتماعی و سیاسی دارد، بنابراین حیثیت و آبروی نظام در گروی تکمیل این پروژه است.

وی اظهار کرد: قرارداد شهرداری اهواز با شرکت کیسون به صورت EPCF منعقد شده که یکی از ویژگی های این نوع قرارداد این است که قیمت مقطوع است یعنی پیمانکار می پذیرد با این شرایط کار کند البته یک سری تعدیل ها به او تعلق می گیرد.

شرکت کیسون در تلاش برای ایجاد رابطه با شورای شهر اهواز بود

این عضو شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه چندین جلسه پیمانکار پروژه را به جلسات شورای پنجم دعوت کردیم، تصریح کرد: پیمانکار پروژه ی قطار شهری اهواز ( شرکت کیسون) بسیار تلاش می کرد تا با اعضای شورای شهر ارتباط ایجاد کند و از نظر ذهنی ما را آماده می کرد که همکاری کنیم و فضا را برای او مهیا کنیم.

فلسفی با اشاره به اینکه از مقطعی به بعد شرکت کیسون نه تنها در پروژه ی قطار شهری اهواز بلکه در پروژه های دیگر خود از جمله منوریل قم نیز دچار مشکل شد، ادامه داد: از ابتدای دوره ی پنجم شورای شهر برای اعضا این مساله مطرح بود که آیا ما موفق می شویم با شرکت کیسون کار کنیم یا خیر که دو دیدگاه در این خصوص مطرح بود؛ دیدگاه اول به صراحت بر این پایه بود که به هیچ وجه این کار انجام نمی شود و همان ابتدا با کیسون تعیین تکلیف کنیم اما در دیدگاه دوم مطرح شد که یک فرصت به شرکت کیسون (در زمان شهردار سابق) دهیم و این فرصت در اختیار کیسون قرار داده شد.

وی بیان کرد: شرکت کیسون ادعا می کرد صورت وضعیت ها با میزان پرداختی ها همخوانی ندارد و کارهایی اضافی انجام شده که در صورت وضعیت دیده نشده، از طرفی برخی آیتم ها را شهرداری اهواز لحاظ کرده و هزینه ی آن را پرداخت کرده است.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز خاطرنشان کرد: از جمله اختلافات با شرکت کیسون در خصوص بحث قطر تونل ها بود، ابتدا قطر 5.40 پیشنهاد شد و بر مبنای آن طراحی پروژه انجام شد اما بعد از اینکه کار جلو رفت بحثی پیش آمد در رابطه با اینکه مترو تا چه میزان مسافر را حمل می کند که عدد 17 هزار نفر از سوی شورای ترافیک پیشنهاد شد در صورتی که قبل از آن پروژه برای 14 هزار طراحی شده بود و برای 17 هزار نفر باید قطر تونل افزایش پیدا می کرد.

وزیر کشور نیز اراده ای در انجام کار کیسون ندید

فلسفی اذعان داشت: به اندازه ی کافی دلایلی داریم که کیسون توانایی و اراده ی لازم را برای انجام کار ندارد و این تنها صحبت ما نیست وزیر کشور نیز سال 94 خطاب به معاون اول رییس جمهوری در نامه ای اعلام کرد ” طی آخرین نشستی که در شهریور ماه سال 94 با حضور مدیرعامل شرکت پیمانکار، معاون عمرانی استاندار خوزستان، شهردار و مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز برگزار شد فقدان اراده ی کافی در پیمانکار برای تحرک بخشی به طرح کاملا مشهود است لذا به نظر می رسد تغییر پیمانکار با رعایت مقررات ذی ربط تنها راه حل باقی مانده است”.

نفوذ گسترده ی این شرکت بر فضای تصمیم گیری سایه انداخت

وی تاکید کرد: آن چیزی که بر فضای تصمیم گیری سایه انداخت این بود که گفته می شد، نمی شود با شرکت کیسون درافتاد زیرا یک شرکت قدرتمند و توانمندی است که ارتباط و نفوذ گسترده ای دارد و درافتادن با آن هزینه ی بسیار زیادی دارد ضمن اینکه کاری ناشدنی است واگر کار در کش و قوس قضایی و حقوقی بیفتد احتمال اینکه کیسون برنده شود زیاد است و مردم متضرر می شوند.

تغییر و تحولات دستگاه قضا موجب تصمیم گیری برای فسخ قرارداد با کیسون شد

عضو شورای شهر اهواز اضافه کرد: با این وجود موضوعی که به ما امید داد تا به فسخ قرارداد با کیسون اقدام کنیم تغییر و تحولاتی بود که در دستگاه قضایی صورت گرفت.

فلسفی اظهار کرد: برخی از ادعاهای کیسون را قرارداد اجازه نمی دهد که ما اعمال کنیم البته بخشی از آن ها اعمال شد، بعد از ادعاهای بسیار برای طلبی که کیسون خواستار آن بود، در نهایت قرار شد که هم به ادعای شرکت کیسون پاسخ داده شود و از نظر قانونی مرجعی برای رسیدگی به ادعاهای کیسون وجود داشته باشد که صورت جلسه ای نوشته شد تا اختلافات به شورای عالی فنی ارجاع داده شود و هم پروژه فعال شود.

وی عنوان کرد: بنابراین مقررشد همزمان با این موضوع پیمانکار شروع به کار کند و این شرکت سوم مردادماه سال 97 امضا کرد که هم در رابطه با اختلافات موجود داوری شود و هم پروژه فعال شود، شهرداری اهواز نیز منابع مالی را از محل تهاتر زمین و سایر موارد تامین کند که طرفین قرارداد اعلام آمادگی کردند اما باز هم اتفاقی نیقتاد.

محقق نشدن وعده های تکمیل متروی اهواز موجب زیر سوال رفتن مسئولان می شود

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز تصریح کرد: وقتی چندین مرتبه برای تکمیل فاز نخست پروژه ی متروی اهواز وعده داده شد اما محقق نمی شود مسئولین عالی رتبه ی کشور، مدریت استان، شهرداری و شورای شهر اهواز زیر سوال می روند.

فلسفی در خصوص فسخ قرارداد با شرکت کیسون افزود: نگرانی هایی وجود داشت که آیا از پس کیسون برمی آییم یا خیر، که اکنون این نگرانی برطرف شده است و جسارتی در شورا و شهرداری اهواز وجود دارد تا این کار را به نتیجه برسانیم.

تعلل در کار، مدیریت شهری اهواز را مضحکه می کند

وی تاکید کرد: دیگر نباید در این کار تعلل شود زیرا قصور محسوب می شود که در این صورت جوابی برای مردم نخواهیم داشت و به نوعی می تواند برای ما تبدیل به یک مضحکه شود.

فرصت ها را نباید از دست دهیم

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه نباید فرصت ها را از دست دهیم، عنوان کرد: 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطار شهری اهواز منظور شده که با فرض اینکه پروژه فعال باشد تخصیص پیدا می کند.

فلسفی خاطرنشان کرد: تا پیش از این ما در جایگاه بدهکار قرار داشتیم و منفعل بودیم اما از این به بعد در جایگاه طلبکار قرار داریم.

وی با بیان اینکه شیرینی این کار به این بود که پروژه به سرعت به نتیجه برسد، افزود: تا یک سال باقی مانده به پایان دوره ی پنج شورای شهر اهواز باید سعی کنیم مردم را نسبت به این موضوع امیدوار کنیم و پروژه را به یک نتیجه ای برسانیم، همچنین باید از تمام ظرفیت های حقوقی استفاده کرد تا فاصله ی زمانی مستقر شدن پیمانکار جدید به حداقل برسد.