انتخاب شرکت کیسون برای پروژه ی متروی اهواز خطای راهبردی بود / قرار بود ظرف پنج سال متروی اهواز تکمیل شود/ این پروژه زخم بدی بر پیکره ی شهر وارد کرد/ ادعاهای کیسون واهی است/ ادعای طلب کیسون از 180 میلیارد تا یکهزار و 500 میلیارد تومان/ کارگران قطار شهری اهواز 18 ماه حقوق معوقه دارند/ خط و نشان شهردار اهواز برای کیسون
انتخاب شرکت کیسون برای پروژه ی متروی اهواز خطای راهبردی بود / قرار بود ظرف پنج سال متروی اهواز تکمیل شود/ این پروژه زخم بدی بر پیکره ی شهر وارد کرد/ ادعاهای کیسون واهی است/ ادعای طلب کیسون از 180 میلیارد تا یکهزار و 500 میلیارد تومان/ کارگران قطار شهری اهواز 18 ماه حقوق معوقه دارند/ خط و نشان شهردار اهواز برای کیسون

شهردار اهواز گفت: اگرچه شرکت کیسون در زمان انعقاد قرارداد پروژه های متخلف و مهمی را انجام داده بود اما سابقه ای در بحث قطار شهری نداشت بنابراین انتخاب این شرکت به عنوان پیمانکار متروی اهواز یک خطای راهبردی بود.

به گزارش کاوش، موسی شاعری شامگاه چهارشنبه 28 خردادماه با حضور در صداوسیمای استان در برنامه ی ” افق روشن” در خصوص تعیین تکلیف پروژه ی قطار شهری اهواز اظهار کرد: قرارداد این پروژه 30 مهرماه سال 85 با مشارکت شرکت کیسون و شرکت چینی نورینکو( با رهبری شرکت کیسون) ابلاغ شد، این قرارداد بین المللی است و ارزش کل پروژه به مبلغ 790 میلیون دلار آمریکا است که به نرخ آن زمان معادل 740 میلیارد تومان می شد.

وی ادامه داد: این قرارداد به صورت EPCF منعقد شده به این معنا که طراحی و مهندسی، خرید قطعات و تجهیزات، اجرا و تامین مالی پروژه بر عهده ی پیمانکار است که اصطلاحا به آن ” کلید تحویل” گفته می شود.

شهردار اهواز عنوان کرد: سال 85 شرکت کیسون یک پیشنهاد را عرضه کرد که به همراه شرکت چینی شریک خود به صورت فایناس 85 درصد از منابع مالی پروژه را تامین کند که با ارائه ی این موضوع که پیشنهاد اغواکننده ای بود و نظر مدیران وقت را جلب  کرد علی رغم اینکه چند شرکت دیگر از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز متقاضی انجام این پروژه بودند برنده ی مناقصه شد.

قرار بود ظرف پنج سال پروژه ی متروی اهواز تکمیل شود

شاعری خاطرنشان کرد: کل پروژه ی قطار شهری اهواز در چهار فاز طراحی شده که قرار بود ظرف مدت پنج سال تکمیل شود اما در حال حاضر بعد از 15 سال پیشرفت فیزیکی پروژه در بخش CIVIL یا همان سازه و مهندسی 57 درصد و در کل پروژه 28 درصد است.

وی ادامه داد: همه ی مبلغی که برای بخش CIVIL پروژه یعنی احداث تونل ها، ایستگاه ها و سازه باتوجه به کل مبلغ قرارداد ( 740 میلیارد تومان) پیش بینی شده پرداخت شده است.

شهردار اهواز تصریح کرد: کل مبلغی که باید شرکت کیسون در بخش سازه ها کار هزینه می کرد 310 میلیارد تومان بود که تا امروز بیش از 500 میلیارد تومان به این شرکت پرداخت شده است که بخشی از آن بابت 240 میلیارد تومان صورت وضعیت ارائه شده و مابقی بابت تعدیل ها بود.

شاعری با بیان اینکه خط یک از فاز اول این پروژه در بخش سازه ها 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اذعان داشت: در فاز نخست از خط اول پروژه که به طول 23 کیلومتر است 2800 متر ریل گذاری انجام شده و خط اول این فاز به طول 6.8 کیلومتر است که 2.8 کیلومتر از آن انجام شده است همچنین تا کنون 17 کیلومتر تونل حفر شده و 10 ایستگاه احذاث شهد است.

ادعاهای کیسون واهی است

وی اظهار کرد: مدیران شرکت کیسون مدام اعلام می کنند که پولی به ما پرداخت نشده اما در حقیقت صورت وضعیتی ارائه نشده که شهرداری اهواز آن را پرداخت نکرده باشد و بارها گفته ایم که ادعاهای آن ها واهی است.

شهردار اهواز اضافه کرد: به هیچ عنوان استاندار خوزستان، شورای شهر و شهرداری اهواز در خصوص منافع مردم کوتاه نمی آیند گرچه فشارهایی از ابتدا بر ما اعمال شد و در حال حاضر نیز وجود دارد.

ادعای طلب کیسون از 180 میلیارد تا یکهزار و 500 میلیارد تومان

شاعری با اشاره به اینکه در سال 96 صورت جلسه ای در خصوص این پروژه تنظیم شد که شرکت کیسون آن را امضا نکرد، بیان کرد: کیسون ادعا کرد 180 میلیارد تومان مطالبه دارد و ابتدای سال 98 با انتصاب بنده به عنوان شهردار اهواز مبلغ طلب خود را 300 میلیارد تومان و بعد 450 میلیارد تومان عنوان کرد بدون اینکه کاری انجام شود.

وی ادامه داد: بعد از آن شرکت کیسون طلب خود را 990 میلیارد تومان اعلام کرد، 10 روز گذشته نیز در جلسه ای در سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را به یکهزار و 400 میلیارد تومان افزایش داد و پنج روز پیش مبلغ طلب خود را به یکهزار و 500 میلیارد تومان تغییر داد که این نشان می هد این شرکت تمایلی برای ادامه ی کار ندارد.

شهردار اهواز افزود: بنده با استاندار خوزستان، اعضای شورای شهر اهواز و همچنین دو استاندار قبلی در این خصوص صحبت کردم که آن ها هم معتقد بودند این شرکت تمایلی به ادامه ی انجام کار ندارد. در تاریخ هفتم مهرماه 98 به صورت جدی اعلام کردم قصد فسخ قرارداد با کیسون را داریم.

شاعری با اشاره به سفر معاون اقتصادی وزیر کشور به اهواز در تاریخ هفتم مهرماه سال 98 گفت: در جلسه ای در رابطه با تعیین تکلیف پروژه ی قطار شهری اهواز با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور، شهرداری اهواز و مدیرعامل و رییس هیئت مدیره ی شرکت کیسون مقرر شد این شرکت ظرف 72 ساعت تمایل به ادامه ی همکاری یا قطع همکاری خود را اعلام کند که در صورت اعلام ادامه همکاری می بایست ظرف 10 روز کارگاه ها را فعال کند و شهرداری اهواز نیز متعهد شد بالافاصله با هر ارائه ی صورت وضعیت از طرف شرکت کیسون نسبت به پرداخت اعتبار اقدام کند.

وی یادآور شد: در موعد مقرر یعنی ظرف 72 ساعت بعد از جلسه، شرکت کیسون در نامه ای به شهرداری اهواز برای ادامه ی همکاری اعلام امادگی کرد اما از آن زمان تا کنون پروژه فعال نشده است.

شهردار اهواز با اشاره به اینکه موعد قرارداد شرکت کیسون دو سال گذشته به پایان رسید که مجدد برای 2 سال دیگر تمدید شد، تصریح کرد: رییس هیئت مدیره ی شرکت کیسون در جلسه ای عنوان کرد ” ما قادر نیستیم تا اعتباری برای این پروژه صرف کنیم” و اعلام کرد شهرداری اهواز حداقل 30 میلیارد تومان دیگر پرداخت کند تا پروژه مجدد فعال شود.

کارگران قطار شهری اهواز 18 ماه حقوق معوقه دارند

شاعری خاطرنشان کرد: گرچه پرداخت حقوق کارگران این پروژه توسط شهرداری اهواز خلاف ضوابط موجود بوده اما براساس مصوبه ی شورای تامین استان شهرداری اهواز تا کنون 60 میلیارد تومان از حقوق کارگران پروژه ی متروی اهواز را پرداخت کرده است اما در حال حاضر این کارگران بیش از 18 ماه حقوق معوقه دارند.

وی با اشاره به فسخ قراداد با شرکت کیسون اذعان کرد: در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که ادامه این قرارداد فایده ای ندارد و در شورای سازمان قطار شهری اهواز این را مطرح کردیم که موضوع به شورای عالی فنی ارجاع داده شد. داوری این پیمان در ابتدای قرارداد بر عهده ی اتاق بازرگانی پاریس بود اما در زمان تمدید قرارداد پذیرفته و قید شد که داوری به شورای عالی فنی محول شود.

شهردار اهواز تاکید کرد: تامین منابع مالی این پروژه از طریق فایناس محقق نشد که شرکت کیسون برای آن بهانه هایی از جمله اینکه شهرداری اهواز نتوانست بانک عامل را مشخص کند مطرح می کند که این مساله نیز جای بحث حقوقی مفصل دارد.

پروژه ی متروی اهواز زخم بدی بر پیکره ی شهر وارد کرد

شاعری با اشاره به سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به خوزستان در سیلاب سال 98 گفت: به آقای نوبخت گفتم پروژه ی متروی اهواز زخم بدی بر پیکره ی شهر است، ما فاز نخست از خط اول این پروژه ( از سرا فرودگاه تا مصلی) را باتوجه به پیشرفت 90 درصدی آن می توانیم ظرف مدت یک سال تکمیل کنیم به شرطی که پیمانکار اراده ای کار داشته باشد.

وی ضمن عنوان اینکه از محل بودجه ی سال گذشته 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت به شهرداری اهواز برای پروژه ی قطار شهری اختصاص داده شده، اضافه کرد: ما به پیمانکار ابلاغ کردیم که کارگاه ها را تخلیه کند تا بتوانیم با پیمانکار جدید وارد مذاکره شویم و یک فرصت زمانی برای اینکه پیمانکار این کار را انجام دهد وجود دارد.

خط و نشان شهردار اهواز برای کیسون

شهردار اهواز عنوان کرد: توصیه می کنم شرکت کیسون نسبت به تخلیه ی کارگاه ها اقدام کند در غیر اینصورت حتما از طریق مراجع قضایی پیگیری می کنیم زیرا عزم و اراده ی ما در این خصوص جدی است و نه تنها این موضوع را پیگیری می کنیم بلکه خسارت های وارده به شهرداری اهواز از جمله خسارت های وارد بر فضاهای عمومی و حمل و نقل عمومی و همچنین خسارت های اجتماعی متحمل شده را محاسبه و در دستگاه قضا طرح دعوا می کنیم.

13 مورد اعتصاب کارگری در خصوص پروژه ی متروی اهواز

شاعری در رابطه با مطالبات معوقه ی کارگران متروی اهواز با اشاره به اینکه در زمانی که پروژه نیز فعال بود 13 مورد اعتصاب کارگری انجام شد، خاطرنشان کرد: شهرداری اهواز رابطه ی کاری با کارگران پروژه ی قطار شهری ندارد و قرارداد ما با پیمانکار است که این کارگران می توانند در خصوص حقوق معوقه ی خود اقامه ی دعوا کنند. با این وجود ما حتما در قرارداد با پیمانکار بعدی این موضوع را لحاظ می کنیم که از این کارگران برای ادامه ی کار استفاده شود.

فسخ قرارداد با شرکت کیسون تصمیمی جسورانه بود

وی با اشاره به اینکه بعد از طی شدن مراحل قانونی به سمت بررسی و انتخاب پیمانکاری واجد شرایط می رویم و فعلا هنوز پیمانکار بعدی پروژه مشخص نشده، ادامه داد: فسخ قرارداد با شرکت کیسون تصمیمی جسورانه و جمعی بود.

از مشکلات موجود آگاهیم

شهردار اهواز تصریح کرد: مشکلات بسیاری در شهر اهواز از جمله فضای سبز وجود دارد وما نسبت به آن ها آگاهیم اما در این شرایط سخت اقتصادی نمی توان جادو کرد، ما تلاش خود را برای رفع مشکلات می کنیم.

ترساندن از غولی به نام کیسون

شاعری بیان کرد: طولانی شدن پروژه ی متروی اهواز جفای بزرگی در حق مردم اهواز بود که علت آن ترساندن از غولی به نام کیسون بود که اکنون این سد کنار گذاشته شد زیرا بیشتر از این نمی توانستیم از منافع مردم کوتاه بیاییم.

وی با بیان اینکه این مساله باید هرچه سریعتر به سرانجام برسد، افزود: برای ادامه ی کار یک تیم حقوقی قوی تشکیل می دهیم.

شهردار اهواز بیان کرد: اگر اکنون یک پیمانکار قوی و با انگیزه پیدا شود یک سال بعد از شروع کار فاز نخست از خط یک پروژه، با تامین مالی که شهرداری انجام می دهد تکمیل خواهد شد.