رکورد روزانه تشخیص حدود چهارهزار نمونه کرونا در خوزستان
رکورد روزانه تشخیص حدود چهارهزار نمونه کرونا در خوزستان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: رکورد روزانه پذیرش و تشخیص نمونه کرونا و پاسخ دهی در خوزستان ، در چند روز گذشته به سه هزار و ۷۷۰ نمونه رسید. دکتر علی احسان پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: جمعه شب گذشته این تعداد نمونه را به آزمایشگاه‌های تشخیصی […]

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: رکورد روزانه پذیرش و تشخیص نمونه کرونا و پاسخ دهی در خوزستان ، در چند روز گذشته به سه هزار و ۷۷۰ نمونه رسید.

دکتر علی احسان پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: جمعه شب گذشته این تعداد نمونه را به آزمایشگاه‌های تشخیصی کرونا تحویل دادیم و پس از ۲۴ ساعت پاسخ نمونه‌ها اعلام شد.

وی با بیان اینکه نیروهای جهادی، بسیج دانشجویی و فرهنگی به کمک دانشگاه علوم پزشکی اهواز آمدند افزود:اگر بخواهیم تا پنج هزار نمونه تست کرونا را نیز می‌توان تشخیص و پاسخ دهیمدر حالی که تا پیش از این رکورد روزانه در خوزستان تا ۲ هزار و ۳۵۰ نمونه بود.

احسان پور گفت: هم اکنون در اهواز پنج آزمایشگاه تشخیص کرونا و در آبادان و دزفول هر کدام یک آزمایشگاه فعال است و آزمایشگاه‌های بهبهان و شوشتر نیز در حال راه‌اندازی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توضیح داد: درخوزستان برنامهریزی بدین گونه است که مراکز نمونه‌گیری را افزایش دهیم؛ خدمات به بیماران کرونایی به صورت رایگان ارایه می‌شود چون هدف، حداکثر شناسایی است ، به عنوان مثال در بیمارستان رازی اهواز در یک روز سه فوق تخصص بیماران را پذیرش می‌کنند.

وی بیان کرد: اعتقاد براین است هر چه شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا، به ویژه افراد بدون علامت بیشتر شود آمار بستری کمتر خواهد شد و اینگونه کیفیت خدمات دهی بیشتر و مرگ و میر کمتر می‌شود.

احسان پور ادامه داد: مرگ و میر ناشی از کرونا در دنیا ۱۰، کشور پنج و خوزستان سه درصد است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در خصوص تاخیر در جواب برخی تست‌ها گفت: به صورت کلی جواب تست ها با تاخیر اعلام نمی‌شود اما گاهی اوقات زمانی که نمونه گیری‌ها زیاد می شود به دلیل طولانی بودن پروسه ثبت و انتقال از طریق سامانه از شهرستان‌های مختلف تاخیر ایجاد می‌شود.

اعلام پاسخ ۸۰ تا ۹۰ درصد تست‌ها تا ۴۸ ساعت

وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم که بازه زمانی نمونه‌گیری تست کرونا در خوزستان تا پاسخگویی به ۴۸ ساعت برسد اضافه کرد: پاسخ ۸۰ تا ۹۰ درصد تست ها حداکثر پس از ۴۸ ساعت به صورت پیامک یا ارتباط کارشناس بهداشت با بیمار اعلام می‌شود ولی ۱۰ تا ۱۵ درصد به دلیل اختلال در نمونه‌گیری و ثبت در سامانه یا کندی در ارسال ممکن است با تاخیر باشد.

احسان پور اهواز در خصوص بیمارانی که قرنطینه را می‌شکنند گفت: تعداد این بیماران اندک است ولی در تلاش برای فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ قرنطینه خانگی هستیم البته مراکز بهداشت با این افراد در تماس هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد:دانشگاه علوم پزشکی اهواز بازوی اجرایی برای برخورد یا اقدام اجرایی ندارد ولی موارد لازم را به ستاد مبارزه با کرونای خوزستان اعلام می‌کنیم تا اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: همه امکانات را برای کنترل و شکست بیماری بسیج کردیم چون نمی‌خواهیم موارد فوتی زیاد شود یا کیفیت خدمت کاهش یابد و بیمارستان ها لبریز شود و این به معنی جنگیدن و شکست دادن است.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز چندی پیش اعلام کرد: ۱۰ درصد از تمام مبتلایان و هفت درصد از آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور متعلق به خوزستان است.

احمد مشکورنیا بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان را ناشی از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف، مردم و ادارات بیان کرد.
وی تجمع خانوادگی در منازل را نقطه آسیب به لحاظ شیوع ویروس کرونا دانست و افزود: افراد برای حضور در ادارات و سایر اماکن از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند اما این پروتکل‌های بهداشتی را در تجمعات خانوادگی رعایت نمی‌کنند.

خوزستان از یک‌ ماه پیش به لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد.