بنام کشاورز، بکام دلال
بنام کشاورز، بکام دلال

همیشه همین آش است و همین کاسه، این را کشاورزانی می گویند که با هر زحمت و قرض و قوله ای زمینی را به زیر کشت می برند اما وقت برداشت که می شود محصولات آنها را نمی خرند تا از ترس خراب شدن آن را با قیمت ناچیزی به دلال ها بفروشند.  

از جلگه ای بودن و خاک حاصلخیز خوزستان زیاد گفته می شود اما پای درد دل کشاورزان که بنشینید از دست های پینه بسته و تلاش های برباد رفته ای صحبت می کنند که در پس آمارهای رکورد برداشت محصول در استان دیده نمی شوند.

کشاورزانی که به حال خود رها شده هستند و نه کسی به آنها الگوی کشت را معرفی می کند و نه می گوید که چه محصولی را کشت کنید تا در زمان برداشت به فروش برسد. همین است که فارغ از معادلات بازار و شناخت عرضه و تقاضا با هم یک محصول را می کارند و وقت برداشت زانوی غم بغل می گیرند.

حمایتی از آنها هم نمی شود، نه از خرید تضمینی خبری است و نه صنایع تبدیلی در استان وجود دارد که از هدر رفت محصولات جلوگیری کند و آن را به مواد مختلف قابل مصرف تبدیل کند و نه سردخانه ای که محصولات آنها را نگهداری کند تا در زمان نیاز بازار، به فروش برسانند.

همه چیز گویا الابختکی و به شانس طرف بستگی دارد که محصولی را بکارد و در زمان برداشت بتواند آن را با قیمت مناسب بفروش برساند. شانسی که خیلی وقت است از کشاورزان روی برگردانده و به سمت دلال ها رفته است.

دردهای محمد نوروزی کشاورز میداوودی درد همه کشاورزان این دیار است که با چشم خود می بینند حاصل دست رنجشان چگونه به جیب دیگران واریز می شود و می بینند که یک محصول را که مفت فروشی کرده اند باید با قیمت چند برابر از بازار تهیه کنند.

یکی از کشاورزان میداوود( از توابع شهرستان باغملک) می گوید: موقع برداشت که می رسد قیمت محصول پایین می آید که به دلیل قیمت پایین محصولاتم را نفروختم و در حال حاضر در زمین کشاورزی در حال خراب شدن هستند.

محمد نوروزی که هندوانه، خربزه، خیار و پیاز می کارد در گفت و گو با خبرنگار کاوش با انتقاد از وضعیت کشاورزی می افزاید: موقع برداشت و فروش محصولات که می رسد قیمت محصولات کشاورزی به شدت کاهش می یابد، در حالی که هزینه ی کارگر به شدت بالا است.

سود کشاورزی برای دلالان است

وی اظهار می کند: خربزه را کیلویی 2000 تومان به واسطه فروختم که همان لحظه مقابل چشمان من کیلویی ۳۵۰۰ تومان آن را به مشتری فروخت، سود حاصل از فروش محصولات کشاورزی را دلال ها می برند برای همین قصد دارم مستقیم محصول را به مشتری بفروشم.

این کشاورز ادامی می دهد: جهاد کشاورزی کمکی به ما نمی کند اصلا نمی آید ببینید چی کاشتیم و چی برداشت کردیم.

محصول در زمین خراب شده!

نوروزی بیان می کند: با این قیمت ها نمی توانم محصولات خود را به فروش رسانم زیرا هزینه های زیادی تا کنون کرده ام و پولی برای گرفتن کارگر ندارم تا محصول را برداشت کند برای همین خربزه در زمین خراب شده است.

وی با اشاره به هزینه های بالا برای کاشت محصول و در مقابل قیمت پایین خرید آن از کشاورز می گوید: به طور مثال واسطه های کشاورزان و مشتری از ما می خواهند خربزه را در سبد به آن ها بفروشیم که قیمت آن۴۲۰۰ تومان و بالا است و برای ما نمی صرفد با این قیمت محصولات را به فروش رسانیم.

این کشاورز میداوودی می افزاید: کشاورزان هزینه ی بذر، زمین، آب، نایلون ( برای کشت محصول)، شخم زدن زمین و هزینه ی کارگر را می پردازند.

دخل و خرج کشاورزان باهم همخوانی ندارد

نوروزی اظهار می کند: امسال یک هکتار خربزه و سه هکتار هندوانه به زیر کشت بردم اما از سه هکتار تنها ۳۰ تن هندوانه به قیمت ۱۴ میلیون تومان فروخته ام یعنی هر کیلو هندوانه حدود ۵۰۰ تومان در حالی که در بازار کیلویی ۲ تا سه هزار تومان است.

وی خاطرنشان می کند: ۱۵ میلیون تومان برای این زمین هزینه کرده ام اما تا کنون حتی هزینه ای که کرده ام هم بدست نیاوردم. ۶ میلیون تومان خربزه فروختم و حدود ۱۰، ۱۲ میلیون دیگر از محصول باقی مانده که به علت اینکه هزینه ی کارگر بالا است و توان پرداخت آن را ندارم کارگر نگرفته ام زیرا قیمتی که می فروشیم با هزینه های صرف شده تناسبی ندارد به همین دلیل خودم محصول را برداشت می کنم.

این کشاورز ادامه می دهد: خربزه تا کیلویی هفت، هشت هزار تومان در بازار پیش رفت اما الان ما باید با زور و التماس بگوییم کیلویی ۲۰۰۰ هزار تومان آن را از ما بخرید!

محمد در پایان تاکید می کند: کشاورزان این منطقه مشکلات زیادی دارند. برای اکثر محصولات هم همین مساله وجود دارد، همیشه زمان برداشت که می رسد همین آش و همین کاسه است به طور مثال فصل گوجه قیمت گوجه پایین می آید در صورتی که تا ۲۰ روز قبل از زمان برداشت قیمت ها بالا است که حتما دلال ها در این ماجرا دست دارند.