بیمارستان امام خمینی پاک و سفید است/ مردم خدمات درمانی خود را از آن دریافت کنند/ تست کرونای PCR موارد منفی خطای 40 درصدی دارد/ تست های سرولوژی کرونا ارزش تشخیصی کمی دارند/ سی تی اسکن نرمال ریه نشان دهنده ی عدم ابتلا نیست/ افراد باید توجه کنند که هیچ چیزی جای تشخیص پزشک را نمی گیرد
بیمارستان امام خمینی پاک و سفید است/ مردم خدمات درمانی خود را از آن دریافت کنند/ تست کرونای PCR موارد منفی خطای 40 درصدی دارد/ تست های سرولوژی کرونا ارزش تشخیصی کمی دارند/ سی تی اسکن نرمال ریه نشان دهنده ی عدم ابتلا نیست/ افراد باید توجه کنند که هیچ چیزی جای تشخیص پزشک را نمی گیرد

رییس بیمارستان امام خمینی ( ره) اهواز گفت: تست پی سی آر ( PCR) حدود 40 درصد موارد منفی کاذب است یعنی از هر صد نفری که مراجعه می کنند و تست PCR آن ها منفی است احتمال اینکه 40 درصد جواب اشتباه باشد و مبتلا باشند، وجود دارد.

به گزارش کاوش اخبار، دکتر ساسان موگهی شامگاه پنجشنبه 22 خردادماه با حضور در صداوسیمای استانی در برنامه ” سلامت خونه” اظهار کرد: تصمیماتی در دانشگاه علوم پزشکی اتخاذ شد مبنی بر اینکه تعدادی از بیمارستان ها به عنوان بیمارستان پاک و سفید باقی بمانند که مردم بتوانند خدمات درمانی خود را از آن ها دریافت کنند، در همین راستا تمام تمهیدات لازم برای اینکه بیمارستان امام خمینی اهواز به عنوان یکی از بزرگترین مراکز درمانی در جنوب غرب کشور پاک بماند انجام شد.

وی تصریح کرد: افرادی که به بیمارستان مراجعه می کنند را از درب ورودی اورژانس مورد غربالگری قرار می دهیم و اگر علائم سرفه، تب و تنگی نفس داشته باشند به یک فضایی جدای از سایر بیماران منتقل می شوند و پزشکان متخصص و فوق تخصص کارهای تشخیصی را برای آن ها انجام می دهند، در صورتی که مشخص شد مشکوک به کرونا یا مبتلا هستند به یکی از بیمارستان های مختص بیماران کرونایی انتقال داده می شوند.

ارتقای روش های تشخیصی کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: علائم کرونا تغییر نکرده اند  بلکه روش های تشخیصی ما ارتقا پیدا کرده است،  شاید اگر سه ماه گذشته فردی با درد در ناحیه ی شکم یا اسهال مراجعه می کرد فکر نمی کردیم مشکوک به کرونا باشد و روش های تشخیصی مناسب در اختیار ما نبود اما اکنون که کیت به اندازه ی کافی داریم و افراد دارای این علائم را بررسی می کنیم متوجه می شویم که مبتلا به کرونا هستند.

دکتر موگهی ادامه داد: کرونا علائم بسیار متفاوت دارد اما بیشترین آن تنگی نفس، سرفه، تب، بدن درد، از دست دادن حس چشایی و بویایی است اما اخیر با اقدامات تشخیصی که به آن ها دست یافتیم مواردی را داشتیم که فرد دچار سکته ی حاد قلبی یا مغزی شده و بعد تست سی پی آر بیمار (تست شناسایی کرونا) مثبت شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر چون در اپیدمی این بیماری هستیم اگر علائم بیماری که مراجعه می کند برای ما غیرقابل توجیه مختص یک بیماری باشد خود را موظف می دانیم که از نظر کرونا فرد را مورد غربالگری قرار دهیم.

ویروس کرونا از طریق هوا منتقل نمی شود

رییس بیمارستان امام خمینی اهواز خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی و متخصصان کماکان براین موضوع تاکید دارند که ویروس کرونا از طریق هوا منتقل نمی شود و از طرق قطرات ریز تنفسی منتقل می شود بنابراین تاکید ما برای استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری از این جهت است که ممکن است حین صحبت کردن هم قطرات پرتاب شود.

موگهی افزود: ماسک های N 95 مانع انتقال ویروس حتی از راه هوا می شوند اما ماسک های جراحی و پارچه ای ساده مانع انتقال قطرات تنفسی می شوند و همین کفایت می کند.

دستکش و ماسک رها شده در معابر عامل انتشار کرونا هستند

وی در خصوص نحوه ی دور ریختن دستکش و ماسک استفاده شده تاکید کرد: توصیه می شود در صورت امکان ماسک و دستکش استفاده شده در نایلون در بسته قرار داده شوند و در سطل زباله ی درب دار نیز دور ریخته شوند اما ما نمی خواهیم سخت گیری کنیم بنابراین الزاما باید در سطل زباله ی درب دار دور ریخته شوند زیرا قطعا باعث انتقال بیماری می شوند.

تست کرونای پی سی آر 40 درصد موارد منفی کاذب است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص تست های PCR برای تشخیص کرونا اذعان کرد: ارزش تست  PCR مثبت (تستی که از بینی و دهان گرفته می شود) بسیار بالا است اما این تست حدود 40 درصد موارد منفی کاذب است یعنی از هر صد نفری که مراجعه می کنند و تست پی سی آر آن ها منفی است احتمال اینکه 40 درصد جواب اشتباه باشد و مبتلا باشند وجود دارد که این بسیار خطرناک است و افراد باید توجه کنند که هیچ چیزی جای تشخیص پزشک را نمی گیرد.

موگهی اضافه کرد: مواردی داشته ایم که  فرد با علائم تب، بدن درد، سرفه و تنگی نفس مراجعه کرده و مسر بوده که دچار سرماخوردگی شده زیرا تست کرونای او منفی شده اما مبتلا به ویروس بوده است که باید گفت انکار کردن این موضوع جز اینکه به خود فرد، خانواده ی وی و جامعه آسیب وارد می کند سودی ندارد.

تست های سرولوژی کرونا ارزش تشخیصی کمی دارند

وی در خصوص تست های سرولوژی کرونا گفت: تست های سرولوژی یا آنتی بادی برای تشخیص کرونا ارزش محدودی دارند زیرا این تست ها آنتی بادی های بدن را مشخص می کنند که در 2 هفته ی اول بیماری احتمال اینکه آنتی بادی ساخته شود کم است اما مثبت شدن این تست اهمیت دارد و قطعا کسی که تست سرولوژی آن مثبت شده نشانه دهنده ی ابتلا وی به کرونا است.

سی تی اسکن نرمال ریه نشان دهنده ی عدم ابتلا نیست

رییس بیمارستان امام خمینی اهواز اظهار کرد: سی تی اسکن نرمال ریه به هیچ وجه رد کننده ی کرونا نیست زیرا تقریبا 80 درصد مبتلایان یا فاقد علامت هستند یا علائم خفیف دارند و ریه ی آن ها درگیر ویروس نیست.

موگهی با اشاره به اینکه در اپیدمی این بیماری هستیم، ادامه داد: در وضعیتی قرار داریم که شیوع این بیماری در استان ما بالا است و می بایست آستانه ی تحمل پزشکان برای تشخیص کرونا پایین بیاید، یعنی کرونا هست مگر آن که خلافش ثابت شود به طور مثال اگر من در این شرایط به فردی بگویم کرونا داری و 2 هفته در خانه استراحت کن چیزی از دست نمی دهم حتی اگر کرونا نباشد.