تصمیم گیری در خصوص پروژه ی قطار شهری اهواز در هفته آینده/ 500 میلیارد تومانی که نوبخت وعده داد اوراق مشارکت و آورده ی شهرداری اهواز است/ حقوق معوقه سال 97 کارگران از سهم کارهای عمرانی پرداخت شد/ کیسون تا کنون کارگاه ها را فعال نکرده/کارگران به دلیل عدم رسیدگی به مطالبات از فعال شدن پروژه ممانعت می کنند
تصمیم گیری در خصوص پروژه ی قطار شهری اهواز در هفته آینده/ 500 میلیارد تومانی که نوبخت وعده داد اوراق مشارکت و آورده ی شهرداری اهواز است/ حقوق معوقه سال 97 کارگران از سهم کارهای عمرانی پرداخت شد/ کیسون تا کنون کارگاه ها را فعال نکرده/کارگران به دلیل عدم رسیدگی به مطالبات از فعال شدن پروژه ممانعت می کنند

مديرعامل سازمان قطار شهری شهرداري اهواز گفت: هفته آینده مشخص می شود که پروژه متروی اهواز به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.

شهرام شاهین زاده روز شنبه ( 10 خرداد) در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص آخرین وضعیت متروی اهواز اظهار کرد: مکاتبات در این زمینه به شورای عالی فنی ارجاع داده شده و اینگونه که به ما اطلاع داده اند بیشتر کارهای آن بررسی شده است.

وی تصریح کرد: شنبه ی هفته ی آینده یک جلسه ای با حضور دکترعدل معاون فنی سازمان برنامه و بودجه، استاندار خوزستان، شهردار و سازمان قطار شهری اهواز برگزار خواهد شد و قرار است مسائل مالی و آینده ی پروژه مورد بررسی قرار گیرند که بعد از این جلسه اینکه روند پروژه به چه صورت خواهد بود بهتر مشخص می شود.

مديرعامل سازمان قطار شهري شهرداری اهواز در رابطه با حقوق معوقه ی کارگران عنوان کرد: حقوق معوقه ی کارگران حدود 8 میلیارد تومان بود که ما درخواست اختصاص 10 میلیارد تومان به وزارت کشور دادیم و از آن جایی که اسناد خزانه افت دارند حدود 6 میلیارد تومان این درخواست از محل اسناد خزانه تامین شد.

در سفر آخر معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور به اهواز سازمان قطار شهری شهرداری اهواز نامه ای با امضای شهردار تنظیم و به ایشان( بابک دین پرست) ارجاع داد که در این نامه درخواست شد مبلغ ۱۰ میلیارد تومان بابت حقوق معوقه ی کارگران پروژه ی قطار شهری اهواز اختصاص یابد.

شاهین زاده ادامه داد: با این وجود چیزی که به کارگران وعده داده بودیم که تا شب عید امسال انجام می دهیم عینا محقق شد و کارگران از کارفرما رضایت داشتند اما کارگران همچنان با شرکت کیسون اختلافات و مشکلاتی دارند.

وی افزود: حقوق معوقه ی سال 97 به طور کامل پرداخت شد که تمام این اعتبار را شهرداری اهواز و دولت متقبل شد و آن چه سهم کارهای عمرانی بود به عنوان حقوق به کارگران پرداخت شد.

مديرعامل سازمان قطار شهري شهرداری اهواز در خصوص اختصاص 500 میلیارد تومانی که رییس سازمان برنامه و بودجه در آخرین سفر خود به خوزستان برای متروی اهواز وعده دادند خاطرنشان کرد: این 500 میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکت بود که دکتر نوبخت نامه ی آن را در 29 اسفند 98 به بانک مرکزی تحویل دادند و در حال حاضر پیگیر کارهای اداری آن هستیم.

شاهین زاده با بیان اینکه امسال تمام شهرداری ها از جمله شهرداری اهواز به دلیل اینکه نامه های تضمین بودجه دیر به بانک مرکزی ارجاع شد با مشکل مواجه شدند، اذعان کرد: وقتی اوراق مشارکت صادر می شود دولت باید سهم 50 درصدی خود را تضمین کند و این کار را سازمان برنامه و بودجه برای بانک مرکزی انجام می دهد یعنی با نامه ی دکتر نوبخت این تاییدیه انجام می شود.

وی یادآور شد: این تضامین باتوجه به شرایط خاص کشور، عدم برگزاری جلسات و سایر مسائل دیرتر از موعود به بانک مرکزی ارجاع داده شدند و به آخرین روز سال کشید برای همین بانک مرکزی فرصت کافی برای اینکه کارهای اداری آن ها را انجام دهد نداشت و اعلام کردند وارد سال مالی جدید شدیم و باید از دیوان محاسبات استعلام کنیم.

مديرعامل سازمان قطار شهري شهرداری اهواز اضافه کرد: البته وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه استعلام کرده بودند اما بانک مرکزی عنوان می کند ما هم باید استعلام کنیم برای همین در حال حاضر منتظر پاسخ بانک مرکزی هستیم و بعد از آن بقیه ی کارها را دنبال می کنیم.

شاهین زاده تاکید کرد: مطلبی که قابل توجه است این است که 500 میلیاردی که در قالب اوراق مشارکت طبق وعده ی رییس سازمان برنامه و بودجه به متروی اهواز اختصاص داده شده عملا آورده ی شهرداری اهواز است و اعتباری نیست که از طرف خود دولت تخصیص شده باشد.

وی ضمن عنوان اینکه بازپرداخت اصل و سود این اوراق برعهده ی شهرداری اهواز است و در بودجه ی سنواتی شهرداری اهواز هم دیده می شود همچنین در شورای شهر اهواز مصوب می شود، اظهار کرد: با این حال شهرداری اهواز پذیرفته که 500 میلیارد دیگر نیز به متروی اهواز اختصاص دهد اما نباید فراموش کنیم که این 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت هم عملا آورده ی شهرداری است.

مديرعامل سازمان قطار شهري شهرداری اهواز تصریح کرد: شهرداری اراضی و املاکی دارد که به قطار شهری اهواز تخصیص داده شده است اما ما آن ها را به دلیل تغییرات مکرر قیمت بازار و فعال نشدن پروژه زودتر از موعد به وجه نقد تبدیل نمی کنیم که اعتبار راکد در بانک بماند یا صرف شود، از طرف دیگر زمانی پروژه پیشرفتی نداشته باشد این کار عاقلانه نیست.

شاهین زاده در خصوص دلایل فعال نشدن پروژه علی رغم قرارهای قبلی مبنی بر فعال کردن کارگاه ها توسط شرکت کیسون گفت: قرار است در جلسه ی هفته ی آینده این موضوع مطرح شود زیرا شرکت کیسون قرار بود پروژه را فعال کند که این کار را به دلیل مسائلی که همیشه مطرح می کند انجام نداده است.

وی بیان کرد: در آخرین جلسه ای که داشتیم یعنی چهارشنبه ی هفته ی گذشته، به آقای عبیات رییس هیات مدیره ی سازمان قطار شهری اهواز و معاون عمرانی استاندار گزارش کاملی از آخرین وضعیت پروژه، مسائل مالی و اداری آن و روند اجرایی پروژه و همچنین موضوعاتی در رابطه با حل اختلاف با شرکت کیسون ارائه دادیم.

مديرعامل سازمان قطار شهري شهرداری اهواز افزود: ایشان یکسری تکالیف برعهده ی ما گذاشتند که مربوط به مکاتبات و محاسبات اداری پروژه است که طی این هفته آن ها را انجام می دهیم و متعاقبا جلسه ی شورای سازمان را هفته ی آینده برگزار خواهیم کرد تا بعد از تکمیل شدن موارد مذکور گزارش کامل تر و با جزییات بیشتری را به شورای سازمان ارائه دهیم.

شاهین زاده خاطرنشان کرد: شرکت کیسون تا کنون نتوانسته کارگاه ها را فعال کند زیرا کارگران مطالبات و حقوق معوقه ای دارند که به همین دلیل از فعال کردن پروژه ممانعت می کنند و عنوان کرده اند تا حقوق ها پرداخت نشود اجازه ی کار نمی دهیم.

وی ادامه داد: شرکت کیسون ادعا می کند در حال پیگیری این موضوع است اما ما خیلی به پیگیری های کیسون امیدوار نیستیم و روال اجرایی کار خود را پیش می بریم تا هرچه سریعتر مسائل مالی روشن شوند و بتوانیم در رابطه با پروژه تعیین تکلیف کنیم.

بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور 8 مهرماه 98 در سفر خود به اهواز گفته بود شرکت کیسون به عنوان پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز باید ظرف مدت ۷۲ ساعت آینده موضع خود برای همکاری یا قطع همکاری در این پروژه را به صورت شفاف اعلام کند و ظرف مدت ۱۰ روز پس از اعلام ادامه ی همکاری باید کارگاه ها را راه اندازی کند.