شناخته شدن سینما قدس اهواز به عنوان یک بنای دارای ارزش تاریخی
شناخته شدن سینما قدس اهواز به عنوان یک بنای دارای ارزش تاریخی

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان سینما قدس اهواز را یک بنای دارای ارزش تاریخی و فرهنگی دانست و هرگونه دخل و تصرف در آن را بدون مجوز میراث فرهنگی ممنوع اعلام کرد.

این اداره کل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در نامه ای از سوی حکمت اله موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان به موسی شاعری، شهردار اهواز مراتب ارزش تاریخی و فرهنگی سینما قدس اهواز برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران ابلاغ شد.

در این اطلاعیه آمده است: با عنایت به مطالعات کارشناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، ساختمان سینما قدس اهواز واقع در خیابان امام خمینی جنوبی از نظر ویژگی تاریخی و فرهنگی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی ایران است بدین وسیله دراجرای ماده پنج آیین نامه اجرایی قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب ۱۳۰۹ شمسی موضوع به آن شهرداری برای اطلاع ابلاغ می‌شود.
در این اطلاعیه افزوده شده است:هرگونه دخل و تصرف در این بنا ممنوع بوده و در صورت لزوم، مرمت و بازپیرایی آن با اخذ مجوز و نظارت این اداره کل، امکانپذیر خواهد بود.

از چندی پیش در فضای مجازی و همچنین فعالان فرهنگی استان خبرهایی از فروش و تخریب سینما قدس اهواز به گوش رسید؛ این سینما در سال ۱۳۳۰ با نام سینما “ایران” در خیابان امام خمینی (ره) تاسیس شد، سال ۱۳۴۷ با نام سینما “آریا” فعالیت می کرد و زمانی یکی از پرفروش ترین سینماهای اهواز بود. این سینما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این سینما، “قدس” نام گرفت.

منبع: ایرنا