مهلت سه روزه برای قرنطینه هم بی نتیجه به پایان رسید؛ تصمیم بعدی چیست؟
مهلت سه روزه برای قرنطینه هم بی نتیجه به پایان رسید؛ تصمیم بعدی چیست؟

آمارهای مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان نشان می دهد که ابراز نگرانی ها و توصیه به در خانه ماندن موجب کنترل شیوع ویروس نشده و برعکس تعلل در اتخاذ تصمیم گیری قاطعانه منجر شده تا ظهر هر روز به مراتب شاهد اخبار تاسف آورتر و هشدار دهنده تری از خوزستان باشیم.

کاوش؛ زهرا رضاپور: کرونا در خوزستان خشن تر شده و از روزی ۳۰، ۴۰ نفر روزهای اولیه به مرز ۲۰۰ نفر رسیده و اگر برای مهار آن تنها به همین رویه کنونی بسنده کنیم شاید چند وقت دیگر به عدد و رقمی که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز حدود ۴۰ روز پیش در شبکه استانی گفت برسیم. وی گفته بود: “با احتساب جمعیت پنج میلیون نفری خوزستان اگر ۷۰ درصد مردم به آن مبتلا شوند و از این تعداد سه و نیم درصد فوت کنند تعداد مرگ و میرها به ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر خواهد رسید”.

در زمان اعلام این گفته سرپرست دانشکاه علوم پزشکی، خوزستان ۳۸۱ مبتلا و ۵۱ فوتی ناشی از کرونا داشت اما در حال حاضر این آمار به ۳۷۳۲ ابتلا و ۲۵۳ فوتی رسیده است، بعبارت دیگر تعداد مبتلایان به نسبت آن زمان حدود ۱۰ برابر افزایش داشته و اگر همین سیر ادامه پیدا کند و ظرف ۴۰ روز آینده آمار مبتلایان باز هم ۱۰ برابر شود بالغ بر ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر به کرونا آلوده می شوند.

شامگاه یکشنبه چهاردهم اردیبهشت سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در استان اعلام کرد ‌که با توجه به آمار بالای مبتلایان به ویروس کرونا در چند شهر خوزستان از جمله اهواز سه روز به مردم و صنوف مهلت داده می شود برای رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام کنند در غیر این صورت محدودیت های قبلی برخواهند گشت.

اگر چه از همان ابتدا مشخص بود که مهلت سه روزه برای رعایت پروتکل های بهداشتی نتیجه ای ندارد اما حالا با تمام شدن این زمان انتظارات برای اتخاذ تصمیمات جدی تر برای برون رفت از بحران کرونا در خوزستان بیشتر شده است. هرچند در این سه روزی که می شد نسبت به اعمال محدودیت های صنوف و ترددها اقدام کرد ۵۲۶ نفر به آمار کرونایی های خوزستان اضافه شد و ۲۷ تن دیگر جان خود را از دست دادند.

مسئولان در حالی برای مهار این ویروس توپ را در زمین مردم انداخته اند که شرایط و محدودیت خاصی برای روزهای پیک کرونا در نظر نمی گیرند و تنها مردم را بی توجه و مقصر می دانند، آیا غیر از این است که با بازگشایی اصناف، شروع فعالیت در بازارها و رفع محدودیت ها مردم را تشویق به عادی سازی شرایط کرده اید و آیا اگر اوضاع بحرانی و نگران کننده است منطقی تر نبود که بیشتر از زمانی که روزانه ۲۰ نفر مبتلا می شدند محدودیت ها سختگیرانه تر و با جدیت بیشتری اعمال شود؟

به گفته ی استاندار، خوزستان در پیک فعالیت های اقتصادی و تولیدی قرار دارد و نمی توان به خاطر کرونا آن ها را به حالت تعلیق درآورد اما آیا هزینه های اقتصادی که کرونا بر استان متحمل می کند برابر و یا حتی بیشتر از خسارات عدم فعالیت اقتصادی نیست؟

هزینه هایی مانند رکود اقتصادی به دلیل عدم استقبال مردم، عدم فعالیت اقتصادی نیروی کار به جهت ابتلا به کرونا که به مرور میانگین سنی آن ها هم پایین تر آمده و قشر جوان بیشتری را درگیر خود کرده، هزینه های درمان مبتلایات و بعضا از دست دادن این نیرو بدیهی ترین خسارت مالی و اقتصادی کرونا در کنار تبعات روحی و روانی وارده بر جامعه است.

صبح امروز به دلیل گرد و خاکی که استان را گرفت زمان تعطیلی تمام ادارات و بانک های خوزستان کاهش پیدا کرد، اگر با این سرعت العمل برای کرونا هم تصمیم گیری می شد شاید امروز خانواده های کمتری سیاه پوش شده بودند و کرونا هم کنترل شده بود.

خوزستان اکنون رتبه اول در سیر صعودی کرونا در کشور است و از مسئولین کشوری و استانی بر افزایشی بودن آمار خوزستان هشدار می دهند؛ هرچند که کار از خواهش، توصیه، درخواست و تهدید گذشته است و باید گفت لطفا گزینه ی بعدی خود را هرچه سریع تر روی میز بگذارید.