گرانی ها به دلیل عدم نظارت نیست/ تمام شدن فصل برداشت محصولات یکی از دلایل گرانی ها/ نوسانات نرخ ارز و مشکلات واردات دلیل دیگر گرانی/تولید کنندگان مرغ به حمایت نیاز دارند/ در ماه های آینده قیمت مرغ به شدت افزایش پیدا می کند
گرانی ها به دلیل عدم نظارت نیست/ تمام شدن فصل برداشت محصولات یکی از دلایل گرانی ها/ نوسانات نرخ ارز و مشکلات واردات دلیل دیگر گرانی/تولید کنندگان مرغ به حمایت نیاز دارند/ در ماه های آینده قیمت مرغ به شدت افزایش پیدا می کند

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: پیش بینی ما این است که در پایان ماه رمضان یا در ماه های آینده قیمت مرغ به شدت افزایش پیدا می کند و نگرانی خود از این بابت نیز اعلام کرده ایم.

بهرام جباری در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص دلایل افزایش قیمت اغلب کالاها و گرانی های اخیر موجود در بازار به افزایش نظارت ها اشاره کرد و افزود: این گرانی به دلیل عدم نظارت نیست بلکه ما نظارت ها را افزایش نیز داده ایم و دوشنبه هر هفته در جلسات ستاد تنظیم بازار قیمت کالاها بررسی می شود.

دلایل افزایش قیمت حبوبات؛ برنج و میوه

وی در رابطه با افزایش قیمت حبوبات و برنج اظهار کرد: افزایش قیمت کالاهایی مانند حبوبات و برنج کشوری است و از دلایل آن این است که فصل تولید حبوبات گذشته است و با ارز 4200 هزار تومان به کشور وارد شدند، به طور کلی دلیل دیگر گران شدن کالاها افزایش هزینه های تولید بوده که در مقایسه با کالاهای وارداتی با ارز دولتی، بیشتر است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در خصوص افزایش قیمت میوه عنوان کرد: تمام شدن فصل برداشت پرتقال، سیب و موز و صادرات آن ها منجر به گران شدن این محصولات شده همچنین از آن جایی که در حال تغییر فصل هستیم و هنوز میوه های نوبرانه ی فصل جدید مانند زردآلو، شلیل و هلو به بازار نیامده اند تا جایگزین شوند برای همین شاهد افزایش قیمت میوه در بازار هستیم و پرتقالی که حداکثر کیلویی پنج هزار تومان بود در حال حاضر حدود 13 هزار تومان به فروش می رسد.

جباری با بیان اینکه باتوجه به افزایش نرخ ارز قیمت برنج هندی و پاکستانی به شدت افزایش یافته، ادامه داد: نوسانات نرخ ارز و همچنین مشکل در واردات در قیمت کالاهایی مانند برنج، حبوبات و میوه ( موز) تاثیرگذار است.

وی همچنین در خصوص افزایش قیمت لبنیات تصریح کرد: افزایش قیمت لبنیات نسبت به کالاهای مذکور کمتر بوده که این هم به دلیل افزایش هزینه های تولید و خوراک دام است.

کرونا موجب کاهش قیمت مرغ شده است

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اذعان کرد: ماه رمضان در گرانی ها تاثیری نداشته همان طور که قیمت مرغ کاهش یافته و علی رغم اینکه قیمت مصوب آن تا 12900 هزار تومان اعلام شده اما در حال حاضر ارزان تر از این قیمت به فروش می رسد.

جباری با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ در روز گذشته ( دوشنبه) 10700 هزار تومان بود، اضافه کرد: دیروز در جلسه ی ستاد تنظیم بازار مقرر شد مرغ از مرغداری ها به قیمت 8500 خریداری شود اما از آن جایی که فروشندگان مرغ را از مرغداری ها با قیمت پایین تری خریداری می کنند و در این مدت واردات مرغ زیاد بود برای همین به ناچار با قیمت پایین تر از نرخ مصوب عرضه می کردند.

وی عرضه ی زیاد، تعطیل شدن تالارها و رستوران و لغو مراسمات عروسی و فاتحه خوانی را که منجر به موجود بودن حجم زیادی از مرغ در بازار شد از دلایل کاهش قیمت مرغ دانست و بیان کرد: سال گذشته قیمت مرغ تا 18 هزار تومان افزایش یافت اما امسال به دلیل کرونا اغلب فعالیت های اقتصادی مختل شد تا جایی که برخی تولیدکنندگان مرغ به دلیل هزینه ی بالا و از طرفی کاهش قیمت مرغ توان ادامه ی کار را ندارند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که در پایان ماه رمضان یا در ماه های آینده قیمت مرغ به شدت افزایش پیدا می کند و نگرانی خود از این بابت نیز اعلام کرده ایم.

ایجاد تبعات جبران ناپذیر در صورت عدم حمایت از تولیدکنندگان مرغ

جباری با اشاره به ورشکست شدن برخی تولیدکننده های مرغ تاکید کرد: اگر از نهادها و تولیدکنندگان مرغ حمایت نشود صنعت مرغداری آسیب جدی می بیند که تبعات آن جبران ناپذیر است.

وی یادآور شد: در حال حاضر پشتیبانی امور دام مرغ را از تولیدکنندگان با قیمت مناسب و مصوب خریداری می کند اما مشکلی که وجود دارد این است که همه کشتارگاه های ما توان خرید تونل انجماد ندارند و علی رغم اینکه استانداری و سازمان جهادکشاورزی برای حل این مشکل تلاش کرده است اما متاسفانه تشکل های صنفی مرغداری که باید مرغ را خریداری کنند و برای انجماد و ذخیره سازی به کشتارگاه ها تحویل دهند سرعت کمی دارند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار کرد: همان طور که در فضای مجازی منتشر شد به دلیل ضرر مالی تولیدکنندگان جوجه های نطفه دار معدوم سازی شدند که این باعث کاهش تولید می شود. از طرفی از آن جا که قدرت خرید مردم برای خرید گوشت قرمز کاهش یافته و مرغ کالای جایگزین است تقاضا برای خرید مرغ افزایش پیدا می کند که باتوجه به اینکه نهادهای تولیدی روبه افزایش هستند و نگرانی برای ضرر مالی تولیدکنندگان وجود دارد در ماه های آینده قیمت مرغ افزایش پیدا می کند.

مواجه با گرانی نان را اطلاع دهید

جباری در رابطه با قیمت نان توضیح داد: قرار بود نان نیز مانند مرغ افزایش قیمت پیدا کند اما باتوجه به شرایط پیش آمده فعلا منتفی شد بنابراین هر واحدی که نان را به قیمت 350 تومان عرضه کند تخلف است و مردم در سامانه 124 اطلاع دهند تا با آن ها برخورد شود، در ابتدا به تعزیرات ارجاع داده می شوند و سهمیه ی آرد آن ها کاهش پیدا می کند و در صورت تکرار نانوایی متخلف پلمب می شود.

وی با بیان اینکه بازرسی های سازمان صمت با اولویت کالاهای پرمصرف مانند نان، میوه و اقلام بهداشتی انجام می شود، افزود: در فروردین ماه ۱۵ هزار و ۱۱۷ واحد صنفی در استان بازرسی شد و ۵۶۴ پرونده تخلف صنفی به ارزش ۲۰۴ میلیارد و ۷۲۵ میلیون و ۸۶۹ هزار ریال تشکیل شد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان خاطرنشان کرد: بیشترین میزان تخلف صنفی و شکایت مردمی از اصناف در رابطه با اقلام بهداشتی ( موادضدعفونی کننده، ماسک، دستکش و الکل)، واحدهای نانوایی و در خصوص قیمت حبوبات و میوه بوده است.

جباری عنوان کرد: پنج‌هزار و ۶۷۰ واحد صنفی در استان به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و فعالیت غیرضروری در ایام شیوع ویروس کرونا پلمب شد که باتوجه به مصوبه ی اخیر تعدادی از آن ها بازگشایی شدند و تنها واحدهایی مانند رستوران ها، تالارها و باشگاه های ورزشی همچنان پلمب هستند.

وی افزود: در یک ماه اخیر ۶۰۱ گشت مشترک از واحدهای صنفی متخلف با همراهی ادارات تعزیرات حکومتی استان، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، فرمانداری، شهرداری و دستگاه های اجرایی از جمله اداره کل استاندارد و جهادکشاورزی همچنین نیروی انتظامی انجام شده است.