رامشیر همچنان در صدر موارد مبتلا به کرونا/ هویزه و هفتکل در رتبه های دوم و سوم قرار دارند/ اهوازی ها در رعایت خودمراقبتی ها بی مبالات شده اند/ فوت ناشی از کرونا در جوانان افزایش یافته است
رامشیر همچنان در صدر موارد مبتلا به کرونا/ هویزه و هفتکل در رتبه های دوم و سوم قرار دارند/ اهوازی ها در رعایت خودمراقبتی ها بی مبالات شده اند/ فوت ناشی از کرونا در جوانان افزایش یافته است

استاندار خوزستان در ششمین گفتگو زنده در شبکه ی استانی پیرامون بررسی آخرین وضعیت کرونا در استان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش کاوش، غلامرضا شریعتی شامگاه دوشنبه ( 15 اردیبهشت ماه) در ششمین گفتگو زنده در شبکه ی استانی پیرامون بررسی آخرین وضعیت کرونا در استان توضیحاتی ارائه کرد.

تلاش شده تا افراد آلوده هر چه سریع تر شناسایی و از جامعه جدا شوند تا افراد کمتری را آلوده کنند. هرچه موارد به نسبت تعداد افراد بستری شده در بیمارستان ها بیشتر باشد نشان‌دهنده قدرت بیماریابی ما است.

به سراغ کسانی که ممکن است آلوده شده باشند و اطرافیان مبتلایان می‌رویم و آن ها را از جامعه جداسازی می‌کنیم که این جزو نکات مثبت است البته کنترل موارد بهداشتی و خودمراقبتی بهتر است.

فردی که سریعتر شناسایی می شود افراد کمتری را آلوده میکند و در کنترل میزان مرگ و میر نیز تاثیر گذار است. مهمترین نکته در اپیدمی کاهش موارد مرگ و میر است.

در هفته‌های اول موارد سرپایی نداشتیم یا کمتر بود اما به تدریجبا افزایش  قدرت بیماریابی و افراد آلوده  به ویروس کرونا موارد سرپایی نیز بیشتر شده و موارد بستری کاهش پیدا کرده وافرادی که در خانه تحت مراقبت هستند افزایش یافته است.

مجموع مبتلایان کرونا در خوزستان ۳۳۷۶ مورد است که از 2068 نفر از اطرافیان آن ها نمونه گیری شد که تست 638 نفر از آن ها مثبت شد.

همچنان شهرستان رامشیر در تعداد موارد بیماران در یکصد هزار نفر اول است که به علت طغیان در دو روستای آن بود البته در حال حاضر نسبتاً کنترل شده، شهرستان هویزه در رتبه دوم قرار دارد که به علت عدم توجه و خود مراقبتی بود، شهرستان های هفتکل، باوی و اهواز نیز به ترتیب در رتبه های بعد قرار دارند.

شهرستان های خرمشهر، شوشتر، اندیمشک، آبادان و ماهشهر که در گذشته روند نگران کننده ای داشتند در حال حاضر کنترل بیماری خوب عمل کرده اند.

مردم اهواز کمتر مراقبت می کنند و بی مبالات شدند، خودمراقبتی ها را به نسبت هفته های اول شیوع بیماری کمتر کرده‌اند و در ۱۰ روز اخیر خودمراقبتی تا حدود زیادی نداشتتد به خصوص قشر جوان که مطمئن هستند به بیماری فائق می آیند.

در اهواز تعداد موارد روزانه از ۱۰ مورد به ۸۵ مورد رسیده که این روند افزایشی به علت بیماری یابی قوی تر ما نیز هست زیرا تعداد زیادی از بیماران زمانی تشخیص داده شدند که علائمی نداشتند به طور مثال از ۱۷۰ مورد مثبت در ۲۴ ساعت گذشته استان ۱۰۱ مورد آن سرپایی و از اطرافیان افراد آلوده بودند که در منزل قرنطینه شدند.

آمار فوتی های زیر ۶۰ سال بیشترشده، البته تعداد موارد مرگ و میر در استان کنترل شده است.

در یکصد هزار نفر تعداد موارد فوت در سنین پایین افزایش پیدا کرده که نگران کننده است زیرا قشر فعال هستند که جامعه به آن ها نیاز دارد.

از ابتدای شیوع بیماری در استان تاکنون ۲۳۵ فوتی ناشی از کرونا داشتیم. میزان کشندگی در استان به نسبت تعداد مبتلایان روندی کاهشی داشته است البته باید روز به روز میزان کشندگی را کمتر کنیم.

موارد فوت در هفته های اول بالا بود اما در هفته اخیر یعنی از ۶ تا ۱۲ اردیبهشت موارد فوت به ۲.۸درصد رسید که بیش از ۱۰ درصد به نسبت هفته ی گذشته کاهش داشته و در مجموع موارد فوت ناشی از کرونا در خوزستان ۷.۸۵ است.

52 درصد مبتلایان مرد و ۴۸ درصد زن هستند که نشان دهنده ی کاهش حساسیت زنان ما به رعایت موارد بهداشتی است زیرا آمار مبتلایان زن بیشتر شده است.

در گذشته زنان میزان فوت کمتری را به خود اختصاص می دادند اما الان افزایش پیدا کرده و ۴۳ درصد فوت شدگان کرونا زنان و 57 درصد مردان هستند که هشداری برای زنان است.

میانگین سنی مبتلایان کاهش داشته و از ۵۳ سال به ۴۶.۷ سال رسیده است. میانگین سنی فوت شدگان تقریبا ثابت بوده است و 64 سال است اما تعداد جوانان فوت شده به نسبت گذشته افزایش یافته است.

59 درصد مبتلایان بیماری زمینه ای نداشتند ( ۴۱ درصد دارند) تعداد ابتلای افرادی که بیماری زمینه ای دارند بیشتر شده لذا از آن جایی که مرگ و میر در بیماران زمینه‌ای بیشتر است توصیه می کنم از منزل خارج نشوند و بیشتر رعایت کنند.

75 درصد موارد فوت بیماری زمینه‌ای داشتند که این رقم در گذشته ۸۱ درصد بود و به این معنی نیست که موارد فوت در افرادی که بیماری زمینه ای دارند کمتر شده بلکه به منزله این است تعداد افرادی که بیماری زمینه ای ندارند و آلوده شده‌اند بیشتر شده و فوتی‌های آن‌ها نیز به تبع بیشتر شده است.

آمار فوتی هایی که بیماری زمینه ای نداشتند وزیر ۶۰ سال هستند بیشتر شده است. ۳۸ درصد مبتلایان که بیماری زمینه ای نداشتند فوت شدند.

33 درصد فوتی ها بیماری قلبی عروقی، ۳۰ درصد دیابت، ۱۹ درصد فشارخون و ۹ درصد بیماری ریوی داشتند ( نسبت بیماران زمینه ای در موارد فوت).

خوزستان در پیک فعالیت های اقتصادی و اجتماعی است و امکان تعلیق این فعالیت ها وجود ندارد زیرا ما نمی توانیم اقتصاد استان و کشور را به دلیل کرونا متوقف کنیم و شاهد تبعات سنگین آن بر کل جامعه باشیم.

گرچه مایل به اعمال محدودیت های سختگیرانه نیستیم اما اگر خود مراقبتی ها رعایت نشود و مجبور به بازگشت به دوران قبل از فاصله گذاری هوشمند باشیم این کار را می کنیم و مجدد اعمال محدودیت ها را از سر می گیریم. برای ما سلامت جامعه از فعالیت های تجاری و اقتصادی اهمیت بیشتری دارد، سلامت جامعه خط قرمز ما است و همه چیز را فدای آن می کنیم.

قصد داریم اکیپ های نظارتی را در اهواز و سایر شهرها افزایش دهیم.