شمار مبتلایان به کرونا در خوزستان روند رو به تزاید دارد/ کاهش خود مراقبتی ها نگران کننده است/ زیر 60 ساله ها و افرادی که بیماری زمینه ای ندارند کمتر مراقبت کرده اند/ رامشیر در صدر تعداد مبتلایان است/ به مردم اهواز هشدار می دهم
شمار مبتلایان به کرونا در خوزستان روند رو به تزاید دارد/ کاهش خود مراقبتی ها نگران کننده است/ زیر 60 ساله ها و افرادی که بیماری زمینه ای ندارند کمتر مراقبت کرده اند/ رامشیر در صدر تعداد مبتلایان است/ به مردم اهواز هشدار می دهم

استاندار خوزستان در پنجمین گفتگو زنده در شبکه ی استانی پیرامون بررسی آخرین وضعیت کرونا در استان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش کاوش، غلامرضا شریعتی شامگاه چهارشنبه ( سوم اردیبهشت) در پنجمین گفتگو زنده در شبکه ی استانی پیرامون بررسی آخرین وضعیت کرونا در استان توضیحاتی ارائه کرد.

ایران در جهان از لحاظ تعداد بیماران مبتلا به کرونا رتبه هشتم را دارد.

از ابتدای شیوع کرونا در استان تاکنون ۱۸۳۵ بیمار تحت درمان قرار گرفته اند.

شمار مبتلایان در استان تزایدی است؛ در۲۴ ساعت گذشته ۵۲ بیمار در استان شناسایی شده که ازاین تعداد ۳۴ نفر بستری شدند و ۱۸ مورد علائم اولیه بیماری را داشتند یا با افراد مبتلا در تماس بوده اند.

تا کنون ۱۳۷۹ کرونایی بستری و ۴۵۶ نفر سرپایی تشخیص داده شدند و به مراکز جامع سلامت ۱۶ ساعته مراجعه کرده اند.

از روز ۲۶ فروردین ۹۸ دستورالعمل جدیدی را اجرا کردیم و بیماریابی را تقویت کرده ایم.

افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا زودتر به مراکز درمانی مراجعه کنند تا افراد کمتری را آلوده کنند.

تا امروز ۱۷۵ فوتی در ۶۵ روز داشته ایم. علی رغم گرم شدن هوا شمار مبتلایان روند رو به تزاید دارد.

در حال حاضر 243  نفر در بیمارستان های استان بستری هستند در صورتی که تا ۲، سه هفته ی گذشته زیر ۲۰۰ نفر بستری شده داشتیم ‌که نشان دهنده ی این است محافظه کاری ها و خودمراقبتی ها را کنار گذاشته ایم و این هشدار دهنده و نگران کننده است.

ما در کنترل بیماری مجرب تر شده ایم و درصد موارد فوت ما کمتر شده است. هر چه موارد مرگ و میر را کنترل کنیم بر اپیدمی فائق شده ایم.

در بین دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان موارد فوتی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دانشکده علوم پزشکی آبادان کمتر بوده است.

۵۲ درصد مبتلایان مردان هستند و میانگین سنی فوت شدگان ۶۴.۱ سال است که تا حدودی بالاتر رفته است.

۴۵ درصد مبتلایان و ۷۹ درصد فوتی ها بیماری زمینه ای داشته اند. تعداد فوتی هایی که بیماری زمینه ای داشته اند کمتر شده که نشان دهنده ی این است مراقبت بیشتری کرده اند و افراد سالم که بیماری زمینه ای ندارند خودمراقبتی ها را کمتر کرده اند (۲۱ درصد فوتی ها بیماری زمینه نداشتند).

تعداد بیماران زیر ۶۰ سال نسبت به هفته‌های قبل بالاتر رفته است یعنی زیر ۶۰ ساله ها احساس کرده اند بیماری بر آن ها قالب نمی‌شود و مراقبت ها را کمتر کردند که توصیه و تاکید می‌شود مراقبت بیشتری کنند.

۹۱ درصد کسانی که با بیماری زمینه ای براثر کرونا فوت شده اند این چهار بیماری را داشته اند؛ ۳۲ درصد، بیماری قلبی عروقی، ۳۰ درصد دیابت، ۱۸ درصد فشارخون و ۱۱ درصد بیماری ریوی داشتند.

زنان خانه دار ۳۹ درصد، مشاغل آزاد ۱۴ درصد، کادر بهداشت و درمان ۱۱ درصد، بازنشستگان ۹ درصد وکارمند و کارگر پنج درصد مبتلایان را شامل می شوند.

از کادر بهداشت و درمان ۲۲ درصد پرستاران، ۲۰ درصد پزشکان و ۱۴ درصد پرسنل مرکز بهداشت هستند.

۱۰۹ بیمار از پرسنل بهداشت و درمان ما هستند که تعداد قابل ملاحظه ای است.

اهواز شرق ۳۹۶ مورد، اهواز غرب ۳۶۲مورد،خرمشهر ۱۱۷ و دزفول ۱۰۷ بیمار دارد.

اینکه مردم خود مراقبتی ها را کمتر انجام می دهند زنگ خطر است و شهرستان رامشیر گواه این مساله است که ۲ روستای این شهرستان رفتار پرخطر داشتند و باعث شدند تعداد مبتلایان به یکباره طغیان کند و به ۹۵ موردبرسد در حالیکه رامشیر در طول حدود ۵۰ روز چهار بیمار مبتلا به کرونا داشت‌.

در رامشیر و هفتکل پیش از این آمار مبتلایان صفر بود اما به یکباره شمار مبتلایان افزایش پیدا کرد. همچنین مبتلایان هویزه هم یک مرتبه رشد پیدا کرد که زنگ خطری برای این شهرستان ها است، البته در حال حاضر کنترل شده و از طغیان جلوگیری کرد.

تعداد موارد مبتلا در شهرستان های رامشیر، هفتکل، خرمشهر، باوی به نسبت جمعیت و در هر صد هزار نفر و بعد از این ها اهواز شرق و غرب بالا است.

وضعیت در اهواز به علت گستردگی و تراکم نگران کننده است و به مردم اهواز هشدار می دهم و تاکید می کنم رعایت کنند.

منطقه های گلستان، عین ۲،باهنر و کیانپارس اهواز تعداد بیشتری مبتلا به کرونا دارد که نگران کننده است و باید بیشتر مراقبت کنند گرچه در کیانپارس رشد مبتلایان کمتر شده است.

۶۵ روز است که ما این بیماری را مدیریت می کنیم و توانسته ایم ویروس را مهار و کنترل کنیم و با آن مقابله کنیم.خوزستان در کشور پنج برابر کم خطر تر بوده است.

از دلایل رشد موارد مبتلا در استان افزایش تعداد آزمایشگاه ها است البته این موضوع هشداری برای ما نیز است. باید هر فردی را که می بینیم فکر کنیم آلوده است و مراقبت کنیم.

با افزایش تعداد آزمایشگاه ها سرعت رصد و شناسایی بیماران را بالا برده ایم و به محض مشاهده آمار بالا در منطقه ای مقابله کرده ایم.

بدون همیاری و همکاری مردم نمی توانیم کاری کنیم اگر مردم رفتار پرخطر داشته باشند زحمات ما هدر می رود. کسانی که رفتار پرخطر دارند به افرادی که خودمراقبتی می کنند ظلم کرده اند.

با بازگشایی اصناف به نوعی وارد سازگاری با ویروس شدیم.امروز کمیته ای از فرمانداری، نیروی انتظامی، بسیج وسازمان صمت تشکیل شد و مقرر شد اکیپ هایی تشکیل شود که میزان رعایت پروتکل های بهداشتی فروشگاه ها را رصد کنند و در ابتدا تذکر کنند اگر رعایت نکردند با آن هابرخورد قضایی و قانونی شود.

ما علاقه مند هستیم فعالیت اقتصادی و معیشت مردم به خطر نیفتد اما اگر مغازه ای رعایت نکرد مجبور می شویم آن را پلمب کنیم.

به تمام مدیران و حراست های ادارات دستور داده ام که از ارباب رجوع بخواهند حداقل های پروتکل های بهداشتی را که داشتن ماسک است رعایت کنند.

سه واحد آزمایشگاه در استان راه اندازی شده و فردا یک آزمایشگاه دیگر در آبادان به بهره برداری می رسد.

از فرمانداران می خواهم درصورتی که آمار مبتلایان در شهرستانی افزایش پیدا کرد منطقه را گندزدایی کنند، پک های بهداشتی توزیع کنند و حتی اگر لازم بود قرنطینه کنند.