کرونا کاری کرده که یک مادر در غربت و بی کسی دفن شود/ یک پدر و پسر را با فاصله ۲۰ روز ایجا دفن کرده اند/ غسال ها مظلوم و تنها هستند
کرونا کاری کرده که یک مادر در غربت و بی کسی دفن شود/ یک پدر و پسر را با فاصله ۲۰ روز ایجا دفن کرده اند/ غسال ها مظلوم و تنها هستند

روحانی حاضر در آرامستان باغ فردوس اهواز که نماز میت کرونایی ها و مراسم دفن آنها را انجام می دهد با اشاره به ساعت های تلخی که پشت سر گذاشته؛ گفت: یک روز جسد مادری را آورده بودند اما کسی همراه او نیامده بود و با کارگران و پرسنل آرامستان او را غسل دادیم، نماز میت را خواندیم و دفنش کردیم و هوز هم سر قبر او می رویم. ببینید کرونا چه کرده که باید یک مادر را در غربت و بی کسی کفن و دفن کنند.

حجت‌الاسلام حسین نیک صفت در گفتگو با خبرنگار کاوش با بیان اینکه از روزهای اول شیوع کرونا اینجا هستم، افزود: در روزهای اول در همان بیمارستان هایی (رازی و گلستان) که مبتلایان کرونا فوت می شدند غسال ها می رفتند و کار تیمم میت ها را انجام می دادند و یا همان جا نماز میت را می خواندیم یا در این مکان هنگام خاکسپاری نماز را می خواندیم ولی بعد از آنکه تصمیم گرفته شد که اموات کرونایی غسل داده شوند آرامستان باغ فرودس را تجهیز کردند و محل این کار شد.

وی افزود: از سراسر استان اموات کرونایی را برای غسل به این آرامستان می آورند و برخی از فوت شده های اهوازی را در قطعه ای که اینجا به کرونایی ها اختصاص داده اند دفن می کنند.

این روحانی گفت: معمولا از ساعت 7 صبح به آرامستان باغ فردوس می آیم و تا هر وقت که کرونایی باشد در اینجا می مانم. بعضی روزها تا ساعت 5 بعد از ظهر مانده ایم زیرا از شهرستان ها برای غسل جسد آورده بودند.

حجت‌الاسلام نیک صفت با شاره به مظلومیت غسال ها، تصریح کرد: غسال ها علاوه بر بار روانی و ترس از مبتلا شدن به کرونا، فشار کار سنگینی را تحمل می کنند و باید دو نفری ( دو نفر خانم یا دو نفر مرد) جنازه را از مقابل غسالخانه تحویل بگیرند، در وان مواد ضدعفونی کننده بگذارند، بعد آن را بلند کنند در حوض غسل بگذارند و بشورند، آن را کفن پوش کنند و دوباره در تابوت بگذارند.

وی ادامه داد: آن اول ها از یک طرح جهادی صحبت شد که نیروهای داوطلب برای غسل به آرامستان بیایند اما استانداری به آن ایراد گرفت و گفت کسانی که برای غسل می آیند باید اینجا قرنطینه شوند که امکان اسکان اینجا نبود و کنسل شد. در حال حاضر هم با حداقل نیرو مراسم کفن و دفن انجام می شود و غسال ها بعد از اتمام کار به خانه خود می روند تا جنازه های دیگری را بیاورند.

روحانی حاضر در آرامستان باغ فردوس که نماز میت کرونایی ها و مراسم دفن آنها را انجام می دهد علی رغم خاطره های تلخ به همدلی مردم هم اشاره می کند و می گوید: روزهایی هم بوده که خانواده یک میت آمدند و نماز یک میت دیگر را خواندند و در مراسم تدفین شرکت کردند و با خانواده فوت شده تسلیت گفتند.

حجت‌الاسلام نیک صفت بیان کرد: در این آرامستان یک قطعه ویژه برای کرونایی ها در نظر گرفته شده و در این قطعه یک پدر و پسر با فاصله 20 روز به علت مبتلا شدن به کرونا فوت و اینجا دفن شدند.

وی با بیان اینکه خدا نکند کسی کرونا بگیرد، گفت: پروتکل های بهداشتی اجازه حضور محدود به خانواده قربانیان در مراسم تدفین را می دهد اما مردم ترسیده اند و اینجا نمی آیند. فراموش نکنیم کسانی که فوت می کنند انسان هستند و مسلمان بوده اند و تنها بیماری گرفتند که فوت شدند. آنها را فراموش نکنیم و با رعایت مسائل بهداشتی نماز قبر آنها را بخوانیم و آداب دینی آنها را بجا بیاوریم.