نگاهی به گفتگوهای کرونایی استاندار خوزستان از تلویزیون
نگاهی به گفتگوهای کرونایی استاندار خوزستان از تلویزیون

هرچند که این گزارش ها بازخورد مثبتی در کنترل این بیماری و همکاری مردم دارد اما با ضعف هایی نیز همراه است که در صورت برطرف شدن می تواند موثر تر باشند؛ اولین مورد آن ساعت پخش این گفتگوی های تلویزیونی است که بعد از اخبار شبانگاهی ساعت ۲۳ شبکه خوزستان پخش می شود و عملا در این ساعت که دیر وقت است بخشی از مردم خصوصا گروه های مسن و میانسال که از گروه های خطر پذیر این بیماری هستند نمی توانند این برنامه را ببینند.

چهارمین گفتگوی تلویزیونی استاندار خوزستان در مورد کرونا ویروس برگزار شد و همانند گزارش های قبلی اطلاعاتی از نحوه شیوع آن، اقدامات انجام شده، نقاط بحرانی همراه با دستورها و توصیه های برای جلوگیری از گسترش این ویروس همراه بود.

به گزارش کاوش اخبار؛ بر خلاف گزارش هایی که از شیوع ویروس کرونا به صورت کلی در کشور و استان منتشر و در آن تنها گفته می شود که چه تعداد مبتلا و فوتی داشته ایم در این گزارش های تلویزیونی استاندار در کنار ارائه آخرین آمار و ارقام و تحلیل آنها جزئیات نحوه شیوع ویروس، گروه های خطر پذیر و مناطق پرخطر را تشریح می کند و به ریز هم می گوید که چه عواملی باعث گسترش کرونا در یک منطقه شده و برای کنترل آن چه باید کرد.

هرچند که این گزارش ها بازخورد مثبتی در کنترل این بیماری و همکاری مردم دارد اما با ضعف هایی نیز همراه است که در صورت برطرف شدن می تواند موثر تر باشند؛ اولین مورد آن ساعت پخش این گفتگوی های تلویزیونی است که بعد از اخبار شبانگاهی ساعت ۲۳ شبکه خوزستانی پخش می شود و عملا در این ساعت که دیر وقت است بخشی از مردم خصوصا گروه های مسن و میانسال که از گروه های خطر پذیر  این بیماری هستند نمی توانند این برنامه را ببینند.

مدت زمان برنامه طولانی است و بیشتر از یک ساعت طول می کشد که بعضا در آن ساعت شب خسته کننده می شود، در حالی که می توان تعداد برنامه های بیشتری با مدت زمان کمتری پخش کرد تا کارایی آن بیشتر باشد. این گفتگو ها اگر در فواصل زمانی کوتاه تر با مدت زمان محدود تر برگزار شود باعث می شود مردم اطلاعات دقیق و به روزی داشته باشند و هوشیار تر شوند.

کیفیت تصویربرداری و صدا در پایین ترین شکل ممکن است و با وجود اینکه در این گفتگوها سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم حضور دارد و آمار تکمیلی را ارائه می دهد اما از یک میکروفون استفاده می شود و باید آن را جابجا کنند تا دیگری بتواند صحبت کند. نبود یک استودیو پخش مناسب برای بالابردن کیفیت ضبط و پخش برنامه کاملا نمایان است.

پاورپوینت هایی که در این برنامه ارائه می شود چندان گویا نیستند و مخاطب به دلیل شلوغی نمودارها و گراف ها نمی تواند از آنها استفاده کند، البته کیفیت پایین تصویربرداری که نمی داند استاندار را به تصویر بکشد یا پاور پوینت را، مزید بر علت شده است. در حالی که می توان برای حل این مشکل همزمان دو تصویر را با هم نشان داد تا راحت تر بتوان با آن ارتباط گرفت.

کرونا فعلا ماندگار است و روزانه بر تعداد مبتلایان و فوتی های آن افزوده خواهد شد و تنها اقدامی که در شرایط فعلی می توان انجام داد جلوگیری از گسترش آن است تا راه درمان آن پیدا شود. در این بین ارائه گزارش های شفاف از وضعیت این بیماری در ارتباط مستقیم با مردم کمک می کند کنترل کرونا راحت تر باشد و مردم خود مراقبتی ها را جدی بگیرند. اقدامی که استاندار خوزستان به خوبی آن را درک کرده است و تنها باید ضعف های اجرای این برنامه ها را برطرف کند.