حافظان سلامت از سختی کار می گویند/ می ترسیم خانواده هایمان را مبتلا کنیم
حافظان سلامت از سختی کار می گویند/ می ترسیم خانواده هایمان را مبتلا کنیم

بیش از یک ماه است که خانواده ام را از ترس اینکه ناقل باشم و آن ها را مبتلا کنم ندیده ام، دلم برای آن ها به خصوص مادرم تنگ شده است، نه تنها من بلکه بسیاری از پرسنل اینجا از فرزند یا پدر و مادر خود دور شدند تنها به این دلیل که احیانا آن ها را بیمار نکنند.

کاوش؛ زهرا رضاپور: روزهای ابتدایی شیوع کرونا ویروس کلیپ های زیادی از پزشک و پرستاران کشورمان در فضای مجازی منتشر شد، ویدئوهایی که نشان از انرژی بالا و امیدواری کادر درمان برای پایان یافتن این بیماری بود. بیماری که حدود دو ماه از شروع آن در کشور می گذرد و با گذشت هر ساعت خستگی بیشتری بر تن کادر درمانی اضافه می کند.

حالاد دیگر خبری از آن کلیپ های رقص های بیمارستانی که بازتاب جهانی هم پیدا کرده بود نیست و حتی آن توصیه های که با خواهش و التماس از مردم می خواست که مراقب باشند کمتر شده است، به نظر می رسد کادر درمان بعد از دو ماه فشار کاری خسته اند و تنها چیزی که از ذهن می گذرانند این باشد که کی این بحران تمام می شود و به خانه هایشان بر می گردند.

کادر درمانی بیمارستان رازی اهواز هم از همین حافظان سلامت هستند که خستگی از سر و روی شان می بارد اما با این وجود باز هم توصیه می کنند “ شما در خانه بمانید، ما هم مقاومت می کنیم”.

از آغوش کشیدن فرزند شیرخواره ام هراس دارم

رزیدنت عفونی بیمارستان رازی اهواز می گوید: در حال حاضر که با شما صحبت می کنم پست کشیک هستم و حدود 24 ساعت است که اصلا نخوابیده ام، در اهواز کسی را برای نگهداری فرزند 9 ماهه ام ندارم  و برای همین همسرم از محل کارش مرخصی گرفته که از فرزندمان مراقبت کند تا من بتوانم سرکارم بیایم.  واقعا شرایط سختی را می گذرانم.

دارینی اظهار می کند: از مردم می خواهم خیلی بیشتر مراعات کنند چون زندگی ما کادر درمانی خیلی سخت می گذرد و برای نگهداری فرزندم با مشکل مواجه شده ام، مرخصی همسرم نیز چند هفته ی دیگر به پایان می رسد و چون اهل خراسان هستم فامیلی را اینجا ندارم تا از کودکم مراقبت کنند، مهدکودک ها که تعطیل هستند و نمی توانیم هم در این اوضاع کرونایی برای فرزندم پرستار کودک استخدام کنیم.

وی ادامه می دهد: فرزندم در سنی است که وقتی به خانه می روم با شنیدن صدای کلید چهار دست و پا با ذوق به سمتم می آید اما با توجه به اینکه در بیمارستان هستیم از در آغوش کشیدن فرزندم هم می ترسم که مبادا بیمار شود.

جرات تست دادن نداریم

این پزشک بیان می کند: معمولا خانواده های ما یک سری علائم پیدا کرده اند و حتی سی تی اسکن ریه هم انجام داده اند اما خود ما جرات نمی کنیم تست کرونا دهیم زیرا به احتمال زیاد مثبت هستیم اما با همه ی این ها سرکار می آییم.

دارینی با اشاره به اینکه مشکلی از بابت کمبود امکانات نداریم خاطرنشان می کند: تقریبا می توان گفت از تعطیلات عید به بعد تعداد موارد مثبت بیشتر شده است به همین دلیل از مردم می خواهیم قضیه را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه کروناویروس جدید ناشناخته است و جوان و پیر ندارد و افرادی را هم که بیماری زمینه ای ندارند مبتلا و درگیر می کند، می افزاید: ممکن است بین بیمارانی که بستری هستند تست کرونای تعدادی منفی باشد اما باز هم مشکل تنفسی داشته باشند و بالعکس ممکن است حال عمومی بیمار خوب باشد اما سی تی اسکن درگیری ریه را نشان دهد و حتی تست آن ها مثبت شود.

پزشک بخش اورژانس بیمارستان نیز در توضیح واحد تریاژ می گوید: واحد تریاژ قسمتی از بخش اورژانس است که بیماران را اولویت بندی می کند. هر بیماری که به واحد تریاژ مراجعه می کند باید مشخص شود به طور مثال ابتدا به واحد سی پی آر می رود که این یعنی بدحال است یا باید به اورژانس منتقل شود و اقدمات اورژانسی برای او انجام شود و یا نیاز به اقدامات اورژانسی ندارد و باید به درمانگاه مراجعه کند.

صلاحی تصریح می کند: در این واحد مشخصات بیمار و علائم حیاتی او از جمله فشارخون، درصد اکسیژن، تب، نبض و تعداد تنفس ثبت می شود و شرح حال او گرفته می شود. اگر بیمار علائم حیاتی ناپایداری داشته باشد یا دچار کاهش سطح هوشیاری شده باشد و پزشک تشخیص دهد بدحال است باید به واحد  سی پی آر( احیاء) مراجعه کند.

می ترسیم خانواده هایمان را مبتلا کنیم

مسئول بخش آی سی یو حاد تنفسی با بیان اینکه تقریبا 2 ماه است که درگیر بحران کرونا هستیم عنوان می کند: بیمارانی که در این بخش بستری شده اند بسیار بدحال هستند، با دستگاه تنفس می کنند و نیاز به تهویه ی مکانیکی دارند و به عبارت دیگر اینتوبه هستند.

بهادری می گوید: از لحاظ  امکانات و وسایل حفاطت فردی کمبودی نداریم اما شیفت های بسیار سنگینی داریم و هر 6 ساعت به اندازه ی چندین ساعت بر ما می گذرد، مراقبت ازهر بیمار در هر شیفت ممکن است 2 تا سه ساعت زمان ببرد.

وی با اشاره به سختی کار ادامه می دهد: وقتی همکارانم با این لباس های مخصوص به اتاق بیماران می روند کاملا خیس عرق برمی گردند و واقعا کار کردن با این لباس و ماسک ها سخت است.

این پرسنل درمان اظهار می کند: در حال حاضر اصلی ترین نگرانی که داریم این است که ناقل ویروس باشیم و خانواده های خود را مبتلا کنیم.

وی در پایان اضافه می کند: بسیاری از همکاران من چندین روز است که فرزندان خود را ندیده اند اما با همه ی این مسائل مقاومت می کنیم تا ببینیم تا کی این ویروس پیش می رود.

مادرم را می خواهم

پرستار بخش آی سیو حاد تنفسی نیز می گوید: از ابتدای بحران کرونا در این بخش خدمت می کنم که مخصوص بیمارانی است که تست کرونای آن ها مثبت است.

بهرامی اذعان می کند: از اوایل اسفندماه درگیر هستیم و در این مدت هم بیمارانی داشته ایم که با بدحالی بسیار مراجعه کردند و با حال خوب ترخیص شدند و هم بیمارانی بودند که علی رغم تلاش های پزشکان و همکارانم با توجه به مشکلات و بیماری های زمینه ای که داشتند متاسفانه فوت شدند.

وی با دلتنگی بسیار برای خانواده و به خصوص مادرش بیان می کند: بیش از یک ماه است که خانواده ام را از ترس اینکه ناقل باشم و آن ها را مبتلا کنم ندیده ام، دلم برای آن ها به خصوص مادرم تنگ شده است، نه تنها من بلکه بسیاری از پرسنل اینجا از فرزند یا پدر ومادر خود دور شدند تنها به این دلیل که احیانا آن ها را بیمار نکنند.

بهرامی می گوید: امیدوارم مردم رعایت کنند تا هرچه زودتر این بحران تمام شود و بتوانیم به آغوش خانواده هایمان برگردیم.

کادر درمان عاجزانه از مردم می خواهند همچنان در خانه بمانند و هشدارها را جدی بگیرند تا زنجیره انتقال کرونا قطع و در نهایت ویروس ریشه کن شود.

آنها خسته هستند و دلتنگ خانواده هایشان.

نحوه پذیرش کرونایی ها در بیمارستان رازی

تمام بخش های بیمارستان رازی اهواز از آی سی یو و اورژانس گرفته تا بخش زنان و زایمان و عفونی به بیماران کرونایی اختصاص داده شده و از پذیرش بیماران دیگر خودداری می شود و ورود همراهان بیماران هم ممنوع است.

از آن جایی که اکثر بیمارانی که دچار مشکلات تنفسی هستند به بیمارستان رازی مراجعه می کنند بدون استثناء برای همه ی آن ها تست کرونا انجام و در مرحله بعد مشخص می شود در چه بخشی بستری و تحت معالجه ی کدام پزشک قرار گیرند.

اگر هم بیمار نیاز به بستری شدن در بیمارستان نداشته باشد دارو می گیرد و به منزل می رود که در صورت مثبت شدن تست کرونا به مدت 14 روز قرنطینه می شود و تحت مراقبت قرار می گیرد.

در بخش آی سیو حاد تنفسی بیماران اینتوبه هستند و از طریق دستگاه تنفس می کنند که به دلیل آرامبخش هایی که برای آن ها تجویز می شود تقریبا در حالت هوشیاری قرار ندارند.

علی رغم بخش های دیگر بیمارستان که پرسنل به طور کامل از وسایل حفاظت فیزیکی استفاده می کنند در بخش آی سیو حاد تنفسی این موضوع کمتر نمایان است که پرستاران علت آن را وجود فیلتر هپا که موجب جذب آلودگی ها و پاکسازی هوا می شود عنوان می کنند. این بخش به دلیل اینکه تا پیش از کرونا  مختص بیماران مبتلا به سل بوده چنین سیستمی را دارا است.

گفتنی است استاندار و رییس شورای سلامت خوزستان شامگاه جمعه ( 22 فروردین) اظهار کرد: 80 نفر از مبتلایان به کرونا در استان از پرسنل بهداشت و درمان هستند که 18 مورد از این تعداد پرستار و 16 مورد پزشک است.