کرونا علائم جدیدی نشان داده است/ هشدار به شهرستان های خرمشهر، باوی، رامشیر و اهواز/ خود مراقبتی ها در اهواز کمتر شده است/ موارد ابتلا در روستاها افزایش یافته است/ مسافرت از شهر به روستا و شرکت در مراسمات باعث بیماری شده است
کرونا علائم جدیدی نشان داده است/ هشدار به شهرستان های خرمشهر، باوی، رامشیر و اهواز/ خود مراقبتی ها در اهواز کمتر شده است/ موارد ابتلا در روستاها افزایش یافته است/ مسافرت از شهر به روستا و شرکت در مراسمات باعث بیماری شده است

غلامرضا شریعتی شامگاه جمعه 22 فروردین در چهارمین گفتگو با مردم و مسئولان که از شبکه استانی پخش شد پیرامون آخرین وضعیت ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش کاوش اخبار؛ استاندار و رییس شورای سلامت خوزستان در این گفتگو گفت:

از فردا طرح فاصله گذاری هوشمند اجرا خواهد شد.

روزانه 85 هزار نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا می شوند که این روند صعودی نگران کننده و هشدار دهنده است.

تا کنون 210 کشور گزارش ابتلا به کرونا ویروس داده اند.

آمریکا 29.19 رتبه ی اول و ایران با 4.12 درصد رتبه ی هفتم را در دنیا دارد.

علائم شایع قبلا تب، لرز و سرفه گزارش بود اما اکنون علائم جدید گوارشی مانند اسهال و مدفوع خونی گزارش شده که بعضا منجر به فوت نیز شده است.

چرخه ی اول ابتلا در استان از طریق مسافرت به مناطق آلوده بود. چرخه ی دوم کسانی بودند که در تماس با افراد آلوده بودند و فاز سوم سرایت بیماری از طریق دید و بازدید در تعطیلات و شرکت در مراسمات عروسی و تدفین است که در حال حاضر نقش محوری را ایفا می کند.

در طول یک هفته ی اخیر تعداد مبتلایان روند ثابتی داشته و 126 فوتی و 1078 مبتلا در استان داشته ایم.

هیچ مورد مشکوکی را مجوز دفن نداده ایم تا علت فوت به طور دقیق مشخص شود.

در هفته ی 24 اسفند تا یک فروردین 218 نفر مبتلا شدند که از این تعداد 178 مورد بهبود پیدا کردند، 2 نفر در حال حاضر بستری هستند و 29 نفر فوت شدند.

چهار هزار 186 تست کرونا در استان انجام شده است که یکهزار و 78 مورد آن مثبت بوده است و 772 نفر بهبود یافتند.

سهم زنان در تعداد مبتلایان 52 درصد و مردان 48 درصد است که نشان می دهد خود مراقبتی زنان کمتر شده است.

میانگین سنی مبتلایان 51.2 درصد است که 45- 59 و بعد 30- 44 سال بیشترین گروه سنی را از مبتلایان شامل می شود.

55 درصد مبتلایان بیماری زمینه ای ندارند.

39 درصد مبتلایان زنان خانه دار، 14 درصد شغل آزاد، 10 درصد بازنشسته، هشت درصد کادر بهداشت و درمان، هفت درصد بیکار و پنج درصد کارمند و کارگر هستند.

80 نفر از مبتلایان از پرسنل بهداشت و درمان هستند که 18 مورد پرستار (24 درصد)، 16پزشک ( 22 درصد)، 36 درصد سایر کادر درمانی، و 15 درصد پرسنل مرکز بهداشت را شامل می شوند.

34 درصد مبتلایان بیماری قلبی عروقی، 30 درصد دیابت و 15 درصد فشار خون و 11 درصد مشکلات ریوی داشته اند.

58 درصد فوت شدگان را مردان و 42 درصد را زنان تشکیل داده اند.

۸۲ درصد از فوت شدگان دارای بیماری زمینه ای هستند. ۱۸درصد از فوت شدگان بیماری زمینه ای نداشتند.

شهرستان خرمشهر رتبه ی اول میزان مبتلا در یکصد هزار نفر و باوی رتبه ی دوم را دارد. به شهرستان های خرمشهر، رامشیر، باوی و اهواز هشدار می دهم.

مسئولان رامشیر آن طور که باید برای مهار کرونا کار نکرده اند. به مسئولان رامشیر تذکر می دهم زیرا این شهرستان پیش از این در انتهای جدول بود که اکنون به دلیل کم مراقبتی به صدر جدول آمده است.

فرد آلوده به ویروس از اهواز به رامشیر سفر و سیزده نفر را در روستایی در رامشیر به این ویروس آلوده می کند.

خود مراقبتی مردم اهواز کمتر شده است و موارد ابتلا افزایش یافته که نشان از دید و بازدید های انجام شده است.

اهواز غرب آمار نگران کننده ای دارد. دزفول و ماهشهر هم باید مراقبت کنند. اهواز غرب؛ باوی و رامشیر و ماهشهر در وضعیت هشدار دهنده ای دارد.

شیب مبتلایان به این ویروس در اهواز تند شده است، مناطق کیانپارس و گلستان موارد بالای ابتلا در اهواز را دارند.

قبلا 95 درصد مبتلایان از شهر و پنج درصد را اهالی روستا تشکیل می دادند که اکنون این نسبت به 92 درصد شهری و هشت درصد روستایی تغییر کرده است.

در تعطیلات روند تزایدی در روستا ها را شاهد بوده ایم‌ . فصل برداشت محصول در روستاها فرارسیده است و اگر رعایت نکنند از این امر مهم باز خواهند ماند.

10 فروردین یک نفر از اهواز به یکی از مناطق روستایی سفر کرده که 11 نفر را در همان روستا آلوده کرده است.

شرکت در یک مراسم تشیع جنازه باعث شده هشت نفر به این ویروس آلوده شوند.

شرکت در مراسم تشیع جنازه و عروسی سلامت دیگران را به خطر می اندازد، به هیچ عنوان مردم در مراسمات ترحیم و عروسی و تشیع جنازه شرکت نکنند.

46 روز از شیوع ویروس کرونا در خوزستان می گذرد.

امروز از شوک اولیه ی بیماری گذر کرده ایم و به مرحله ی سازگاری رسیده ایم.

از اینجا به بعد مرحله دیگری ( فاصله گذاری هوشمند) آغاز خواهد شد و آن مرحله پذیرش ویروس در جامعه و ضرورت تغییر رفتار ما است‌.

در این مرحله با قبول حضور ویروس در جامعه در کنار مراقبت های بهداشتی تا زمان یافتن واکسن یا داروی موثر همچنان با این ویروس خواهیم جنگید.

در این مرحله با کمک شهروند مسئولیت پذیر آگاه و دانا به رعایت بهداشت بخشی از چرخ های اقتصادی و اجتماعی را با رعایت پروتکل وزارت بهداشت و با همراهی آحاد مردم آگاه به شرایط آغاز می کنیم.

بر خلاف دولت های مبتنی بر اندیشه های مادی گرایانه و سرمایه داری نوین، در کشور اسلامی و انقلابی عزیز ما اولویت اول و آخر حفظ جان انسان و کرامت انسانی در همه شرایط است.

در این مسیر با اتحاد و همدلی و با رعایت مقررات بهداشتی کمک‌ کنید تا چرخه اقتصاد و جهش تولید و همچنین بهبود وضعیت اجتماعی مجدد احیا شود.

از عنایت و توجه مقام معظم رهبری و اشارات ایشان در مورد مردم خوزستان در سخنرانی نیمه شعبان کمال تقدیر و تشکر را دارم.