نتیجه تحقیقات دانشگاه چمران اهواز برای یافتن داروی ویروس کرونا
نتیجه تحقیقات دانشگاه چمران اهواز برای یافتن داروی ویروس کرونا

مقاله بررسی بیوانفورماتیکی داروهای موجود به منظوریافتن کاندیدای مناسب برای مهار آنزیم پروتئاز ویروس کرونا توسط یکی از محققان این دانشگاه تهیه شد.

محقق و تهیه کننده این مقاله، و عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در سرسرای اداری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: هدف از نگارش این مقاله استفاده از روش‌های بیوانفورماتیک برای یافتن داروی موثر در درمان ویروس کووید – ۱۹ از میان داروهای موجود است که این مطالعات در دانشگاه شهید چمران اهواز در حال انجام است و نتایج آن در حال چاپ است.
محمد رضا دایر افزود: پیش از این در یک مقاله روی بیماری سارس کار شد و یکی از داروهای پیشنهادی مربوط به بیماری ایدز بود.
وی ادامه داد: برای اینکه ویروس (سارس، مرس و یا کرونا) به شکل بالغ درآیند نیاز به آنزیم پروتئاز دارند که در بیوانفورماتیک باید تمرکز بر روی ساختار آنزیم پروتئاز باشد یعنی دارویی طراحی شود تا این آنزیم را غیرفعال کند.
دایر بیان کرد: برای طراحی دارو و شروع از یک ترکیبات شیمیایی، بهتر است در بین داروهای موجود به دنبال دارویی باشیم که قدرت مهار کافی داشته باشد چرا که کاربرد درمانی دارو قابل قبول تر بوده و عوارض جانبی آن قبلا مطالعه شده است از این رو در مطالعه قبلی و مطالعه حاضر مهار کننده های پروتئاز اچ آی وی در ضمن داروها مورد استفاده قرار گرفتند.

عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: تصور بر این است که داروهای سارس و مرس می‌توانند در درمان کووید – ۱۹ موثر باشد ولی گزارشات تطابق نسبی را نشان می‌دهد.
وی اضافه کرد: ما ساختار پروتئاز ویروس جدید کووید – ۱۹ را با ساختار سارس مقایسه کردیم و متوجه شدیم که ساختار آنها قدری متفاوت است لذا داروهای موثر نیز قدری متفاوت خواهند بود.
دایر ادامه داد: از بین داروهای آنتی اچ ای وی که ۱۰ تا ۱۲ هستند فقط ۶ تا می‌توانند به ویروس کرونا متصل شوند و تعداد زیادی از داروهایی که استفاده درمانی در بیماری‌های مختلف دارند را نیز انتخاب کردیم که هشت مورد از آنها به نظر می رسد در مهار آنزیم پروتئاز می توانند مفید باشند.
این محقق بیان کرد: در مجموع تعداد قابل ملاحظه ای دارو مشخص شده که می توانند در مطالعات بالینی به بوته آزمایش گذاشته شوند امید بر این است که چون داروها بر اساس محاسبات علمی، منطقی و مطلوبی با کمک نرم افزارهای تخصصی انجام شده نتایج خوبی در درمان کرونا نشان دهند.
وی گفت: نتایج محاسبات بیوانفورماتیک باید در عمل تجربه شوند تا میزان موثر بودن آنها ارزشیابی شود.
عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: نتایج این کار پس از تائید برای ثبت و چاپ در اختیار سایر محققان قرار خواهد گرفت.

منبع: ایرنا