گزارش کدام اقدامات را به مردم بدهیم که اضطراب آنها کمتر شود؟
گزارش کدام اقدامات را به مردم بدهیم که اضطراب آنها کمتر شود؟

هر چند که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از اصحاب رسانه خواسته است از انتشار مطالبی که منجر به ایجاد اضطراب در مردم می شود جلوگیری کنند و اخبار موثق را مخابره و در زمینه ی پیشگیری و رعایت بهداشت فردی به مردم آموزش دهند اما نگفت رسانه ها کدام اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری از ورود کرونا به استان را به مردم گزارش کنند تا آنها دچار اضطراب نشوند.

نشست خبری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اصحاب رسانه با موضوع کرونا ویروس برگزار و به نکاتی در خصوص تجهیز و آمادگی مراکز درمانی برای مقابله با کرونا پرداخته شد اما از موارد اساسی و مهم و اینکه چه برنامه و راهکارهایی برای جلوگیری از ویروس کرونا به استان در حال انجام است پرداخته نشد.

به گزارش پایگاه خبری کاوش، انتظار می رفت در این نشست خبری به موضوعاتی همچون اقدامات انجام شده و در دست انجام برای جلوگیری از ورود کرونا ویروس به استان هم اشاره و گفته شود که در مبادی ورودی استان، فرودگاه و … چه فعالیت هایی در دست انجام است تا کرونا به استان نیاید و اینکه آیا اساسا پایش و رصدی برای شناخت افراد مبتلا به کرونا صورت می گیرد تا قبل از ورود این افراد به استان، آنها شناسایی و به قرنطینه بروند.

همین کنترل نکردن افرادی که به استان وارد می شوند باعث نگرانی است چرا که هیچ مشخص نیست افراد کرونایی تا این لحظه به استان وارد نشده باشند یا چه تضمینی هست که در ادامه وارد نشوند.

در این زمینه صحبتی نشد چرا که گویا اقداماتی در این خصوص انجام نداده اند و بنا را بر این گذاشته اند که کرونا به خوزستان نمی آید و اگر آمد و افرادی به آن مبتلا شده اند خود آن افراد به بیمارستان هایی که تجهیز شده اند مراجعه می کنند تا از آنها آزمایش و مراقبت های لازم صورت گیرد. حال اینکه یک فرد از لحظه ای که کرونا می گیرد تا لحظه ای که علائم بالینی آن مشخص می شود و چاره ای جز مراجعه به بیمارستان ندارد چند نفر دیگر را به این ویروس مبتلا می کند قابل تامل است.

ظاهرا بنا را بر درمان گذاشته اند و برای اقدامات پیشگیرانه برنامه ای به جز ارسال چند آگهی و پیام در شبکه های مجازی ندارند و کل مساله آموزش را در همین ارسال چند پیام خلاصه کردند، اینکه آیا این پیام های آموزشی به شهرها و روستاهای استان رفته است نه اطلاعات چندانی ارائه شد و نه تا قبل از اینکه کرونا بیاید مشخص می شود این آموزش ها چقدر کارساز بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از نبود ماسک و مواد ضد عفونی کننده در استان هم صحبتی نکرد و حتی زدن ماسک را چندان ضروری ندانسته اند، موضوعی که باعث بار روانی برای مردم شده و از اینکه همین حداقل ها را هم برای پیشگیری در اختیار ندارند دچار دلهره شده اند. از معرفی نقاط پرخطر و ضد عفونی کردن مکان های عمومی در شهر و هر آنچه پیشگیرانه باشد و در دست انجام نیز صحبتی در این نشست نشد و اطلاعاتی برای ارائه به مردم به رسانه ها داده نشد.

هر چند که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از اصحاب رسانه خواسته است از انتشار مطالبی که منجر به ایجاد اضطراب در مردم می شود جلوگیری کنند و اخبار موثق را مخابره و در زمینه ی پیشگیری و رعایت بهداشت فردی به مردم آموزش دهند اما نگفت رسانه ها کدام اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری از ورود کرونا را به مردم گزارش کنند تا آنها دچار اضطراب نشوند یا کدام برنامه های آموزشی مدون و تهیه شده، را به مردم ارائه کنند.

اینکه کارآیی تجهیز مراکز درمانی در مقابله با کرونا که از آن صحبت شد چقدر است نیز بعد از آنکه افرادی به این ویروس مبتلا شده اند قابل ارائه و ارزیابی است.