دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون در اهواز برگزار می شود/ ارتباط بین دانشگاه و صنعت شکننده است
دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون در اهواز برگزار می شود/ ارتباط بین دانشگاه و صنعت شکننده است

دبیر دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران با بیان اینکه دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون در اهواز برگزار می شود، گفت: یکی از اهداف این کنگره این است که عبارت مکانیزاسیون و توانمندی های دانشگاه به بخش صنعت شناسانده شود زیرا یکی از معضلات موجود این است که ارتباط بین صنعت و دانشگاه شکننده است.

به گزارش کاوش، حسن ذکی دیزجی روز دوشنبه ( ۱۴ بهمن ماه) در نشست خبری دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: این کنگره قدمتی ۲۰ ساله دارد و بصورت سالانه یا ۲ سال یکبار برگزار می شود که اولین کنگره سال ۷۹ در کرج بود و در سال ۱۴۰۱ نیز در دانشگاه دیگر کشور برگزار خواهد شد.

نیشکر خوزستان از مکانیزه ترین صنعت های کشور است

وی ضمن عنوان اینکه اخذ مجوز برای میزبانی این کنگره چهارسال زمان برد، افزود: خوزستان بعد از تهران دومین قطب صنعتی کشور است همچنین استان ما قطب کشاورزی نیز هست و در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه ی اول را دارد یا مانند صنعت نیشکر انحصار تولید را در دست دارد. تولید نیشکر خوزستان یکی از مکانیزه ترین کشت و صنعت های کشور است.

دبیر دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران با بیان اینکه مبدا تولید علم مکانیزاسیون کشور دانشگاه شهید چمران اهواز است، تصریح کرد: خوزستان از لحاظ تکنولوژی و پتانسیل تولید محصولات کشاورزی جایگاه مهمی در کشور دارد به همین دلیل این موضوع اهمیت برگزاری چنین کنگره ای در استان را متمایز می سازد.

ذکی دیزجی خاطرنشان کرد: در حاشیه ی این کنگره نمایشگاه ارائه توانمندی‌های تولیدکنندگان محصولات کشاورزی برگزار می‌شود و ۱۵ شرکت در نمایشگاه شرکت دارند که ۵۰ درصد در بخش ماشین آلات، ۳۰ درصد در حوزه ی تجهیزات هوشمند و نوین هستند و ۲۰ درصد مابقی در حوزه ی دام و طیور و صنایع می باشند.

وی ادامه داد: یکی از افتخارات خوزستان که از آن در این کنگره رونمایی می شود رونمایی از دستاورد ملی نیشکر و بیان توانمندی بخش صنعت کشاورزی استان است.

دبیر دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران عنوان کرد: یکی از اهداف این کنگره این است که عبارت مکانیزاسیون و توانمندی های دانشگاه به بخش صنعت شناسانده شود زیرا یکی از معضلات موجود این است که ارتباط بین صنعت و دانشگاه شکننده بوده و با هم عجین نشده است و حوزه ی رویکردها و تفکرات آن ها متفاوت است؛ یکی تولید، محصول و هزینه محور است و دیگری تنها دانش محور می باشد.

ذکی دیزجی اذعان کرد: با اشاره به اینکه از ۳۰۰ مقاله علمی پژوهشی ارسالی به این کنگره ۲۶۰ مقاله پذیرفته شده که از این تعداد ۵۵ مورد از آن ها به عنوان مقالات برگزیده برای چاپ در مجلات انتخاب شدند، اذعان کرد: تعداد افراد شرکت کننده در این کنگره حدود ۵۰۰ نفر است که ازاین تعداد ۱۰۰ نفر هیات علمی ، ۱۵۰ نفر دانشجو و مابقی افراد در بخش اجرا و بخش خصوصی شرکت خواهند کرد.

وی یکی دیگر از تمایزات این کنگره که می تواند باب الفتحی برای کنگره های بعدی شود را به کارگیری دانشجویان در بدنه ی اجرایی و تشکیل اتحادیه انجمن های دانشجویی در این بخش خواند که منجر به سهولت اجرای کنگره و آشنایی دانشجویان با این حوزه می شود.

دبیر دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران یادآور شد: این کنگره به مدت سه روز برگزار خواهد شد و افتتاحیه ی آن از ساعت ۸٫۵صبح تا ساعت ۱۸ روز چهارشنبه هفته ی جاری(۱۶ بهمن ماه) از ادامه پیدا خواهد کرد.

ذکی دیزجی در خصوص برنامه های روز اول این کنگره چنین گفت: از ساعت ۸٫۵ تا۱۰ صبح سخنان اجرایی، ۱۰ یا ۱۱ صبح افتتاحیه ی نمایشگاه و رونمایی از دستاوردهای بخش صنعت، از ساعت۱۱ تا ۱۲ ظهر مختص سخنرانان پژوهشی صنعتی و از ساعت ۱۴ تا ۱۷ افتتاحیه ی سمپوزیوم مکانیزاسیون نیشکر است همچنین ساعت ۱۸ نیز انتخابات انجمن مهندسین ماشین آلات کشاورزی و مکانیزاسیون ایران برگزار خواهد شد.

وی در رابطه با برنامه های روز دوم کنگره بیان کرد: سخنرانی های علمی توسط پژوهشگران و گردهمایی در خصوص کارگروه تخصصی ماشین آلات کشاورزی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و از ساعت ۱۸ اختتامیه ی کنگره شروع می شود. روز سوم نیز به بازدید علمی از بخش کشت و صنعت نیشکر و همچنین مرکز تحقیقات آخرین دستاوردها به لحاظ تکنولوژی و تولید محصولات کشاورزی اختصاص داده شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: از مهمانان ویژه ی این کنگره قبادیان زاده معاون آموزش، پژوهشی و فناوری وزارت صمت، عباسی رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور، ناصری مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر، بازرگان معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی و همچنین استاندار خوزستان است.

ذکی دیزجی هدف اصلی کنگره را ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه و صنعت خواند و افزود: نمود این ارتباط را می توان در دستگاه هایی دید که در روزهای آینده رونمایی می شود و از جلوه های اقتصاد مقاومتی هستند همچنین این کنگره می تواند در ارتقاء سطح مکانیزاسیون و تببین علم مکانیزاسیون در حوزه های مختلف کشاورزی و صنعت موثر باشد.

وی تاکید کرد: طرح بزرگی در خوزستان با عنوان ۵۵۰ هکتاری کلید خورده است که مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته اما لازم است تا این روند ادامه پیدا کند و نقش رشته ی مکانیزاسیون و مکانیک بیوسیستم در اجرای بهتر این طرح بزرگ تبیین شود.

دبیر دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران خاطرنشان کرد: از دانشگاه های سه کشور از جمله ترکیه و مالزی برای شرکت در این کنگره دعوت بعمل آمد اما به دلایلی امکان حضور نداشتند.

به گزارش کاوش، دوازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران به مدت سه روز از ۱۶ تا ۱۸ بهمن ماه با حضور ۵۰۰ شرکت کننده برگزار خواهد شد که حسن ذکی دیزجی به عنوان دبیر، محمد جواد شیخ داودی دبیرعلمی کنگره، محمداسماعیل خراسانی فردوانی دبیر اجرایی و شایان حاجی نجف مسئول رسانه این کنگره هستند.