بیمارستان‌های خوزستان آمادگی لازم برای مقابله با کرونا را دارند
بیمارستان‌های خوزستان آمادگی لازم برای مقابله با کرونا را دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه اتباع چینی کاملا رصد شده‌اند، گفت: ما نگرانی درخصوص ویروس کرونا نداریم و همه بیمارستان‌های استان آمادگی لازم را در این زمینه دارند.

دکتر فرهاد ابول‌ نژادیان در نشست خبری هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی اهواز به مناسبت دهه فجر که امروز (۱۳ بهمن) در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد، اظهار کرد: سال ۵۷ شرایط بهداشت و درمان کشور به نحوی بود که در تامین پزشک با مشکلات بسیار زیادی مواجه بودیم اما به یمن پیروزی انقلاب و تلاش‌های اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، نه تنها در حوزه پزشکی عمومی غنی شدیم بلکه در شهرها و روستاهای کشور، پزشکان مستقر هستند.

وی با بیان اینکه وضعیت بهداشت و درمان ما در شرایط با ثبات قرار دارد، افزود: در مساله ویروس کرونا، نظام سلامت چین با مشکلات زیادی مواجه شده است ولی ما در مقابله با پدیده آنفلوآنزای اخیر و سارس موفق عمل کردیم. در سال ۲۰۱۲ حدود ۸۵ هزار حاجی به مکه اعزام شدند که با وجود شیوع بیماری سارس، هیچ اتفاقی در کشور رخ نداد. همچنین در سیل فروردین هیچ بیماری شیوع پیدا نکرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: اتباع چینی را به دقت رصد کرده‌ایم؛ چه کسانی که از طریق بنادر وارد شدند و چه کسانی که در هتل‌ها اقامت داشتند، همه رصد شده‌اند. ما نگرانی از این بابت نداریم و همه بیمارستان‌های استان آمادگی لازم را در این زمینه دارند.

وی بیان کرد: کروناویروس عامل بسیاری از سرماخوردگی‌ها است اما کروناویروس جدید، متفاوت است. در سال ۲۰۰۲ کروناویروسی شیوع پیدا کرد که بیماری سارس را به وجود آورد. در سال ۲۰۱۲ نیز فرم جدید دیگری شیوع پیدا کرد چرا که این ویروس امکان جهش دارد. در اواخر سال ۲۰۱۹ نیز نوع جدیدی از این ویروس در چین شیوع پیدا کرد که از حیوان به انسان منتقل شد که قدرت انتقال آن از انسان به انسان بیشتر است اما کُشندگی بالایی ندارد و تنها ۲.۱ کُشندگی دارد و از حدود ۱۱ هزار بیماری که در چین مبتلا شدند، تنها حدود ۲۷۰ نفر جان باختند.

ابول‌نژادیان تاکید کرد: اتباع چینی در مرزهای هوایی، زمینی و دریایی کاملا رصد شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند. هم اکنون هم آمادگی کامل برای مقابله با این ویروس را داریم. امکان وارد شدن ویروس کرونا به همه کشورها وجود دارد چرا که شایع‌ترین راه انتقال ویروس از تنفس و دهان است. همچنین مهم‌ترین راه پیشگیری از این ویروس، شستن دست‌ها به طور منظم و جلوگیری از تماس و روبوسی است. خوشبختانه ویروس کرونا به کشور وارد نشده است و اگر وارد شود شفافانه به مردم اطلاع رسانی می‌شود. مهم‌ترین مساله برای ما حفظ سلامت مردم است.

وی ادامه داد: بیماری‌های عفونی که ۲۵ درصد مرگ و میر را تشکیل می‌دهند تا حدودی مهار شده‌اند اما کنترل بیماری‌های غیرواگیر که ۵۰ درصد مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌اند که شامل بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، بیماری‌های تنفسی و دیابت هستند، اولویت اول نظام سلامت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان گفت: حدود ۸ هزار و ۸۰۰ دانشجو و ۷۰۰ عضو هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز وجود دارند. در حوزه غذا و دارو، استان خوزستان یکی از مبادی مهم ورود کالاهای اساسی است. با توجه به وجود نظام سلامت پایدار، امید به زندگی پس از انقلاب حدود ۲۰ سال افزایش یافته است اما باز هم در این زمینه باید کار انجام شود. ما جزو چهار کشور برتر در درمان ناباروری و پیوند و جزو ۱۰ کشور اول جهان در تولید محصولات دارویی هستیم. یعنی حدود ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز در کشور تامین می‌شود.

منبع/ ایسنا