یدالله زرگر روانشناس: اعتراضات آرام برای مردم پیامد و هزینه دارد/ هیجان مثبت در جامعه ما وجود ندارد/ هیجانات به سمت خشونت و استفاده از سلاح گرم می رود/ پرداختن به اسطوره های تاریخی و ملی پر هزینه تر از پرداختن به رسوم و اسطوره های کشورهای دیگر است
یدالله زرگر روانشناس: اعتراضات آرام برای مردم پیامد و هزینه دارد/ هیجان مثبت در جامعه ما وجود ندارد/ هیجانات به سمت خشونت و استفاده از سلاح گرم می رود/ پرداختن به اسطوره های تاریخی و ملی پر هزینه تر از پرداختن به رسوم و اسطوره های کشورهای دیگر است

گاهی تببین های انتظامی، امنیتی و نظامی این است که هر اغتشاشی که می خواهد شود ما آن را سرکوب می کنیم، از داعش که بدتر نخواهد بود، اما باید گفت به چه قیمتی؟ حوادث سوریه نیز کنترل شد اما به چه قیمت.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اعتراض معمولی پیامد دارد بطور مثال ما اگر نسبت به مسئولین اعتراض آرام داشته باشیم حتی در حد گله، پیامد و هزینه دارد

به گزارش کاوش، یدالله زرگر دوشنبه ( ۲ دی ماه) در کرسی آزاد اندیشی تحلیل عوامل و دلایل اعتراضات اخیر در تالار خلیج فارس دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: برای رخداد ۲۵ آبان ماه اصطلاحات متفاوت، متنوع و بعضا عجیبی به کار برده می شود؛ اعتراض، اغتشاش، تجمعات و حتی جنگ جهانی نیز برای این حوادث نام برده شد.

وی ادامه داد: همانطور که از اسامی متفاوت و متناقض برای توصیف این رخداد استفاده شد واقعیت نیز همینگونه است، یعنی در دل این تجمعات در کنار اعتراض، اغتشاش نیز وجود داشت. بخشی از اعتراضات ملایم و قسمتی دیگر صرفاً شعاری و خواستاری بود، خشونت ملایم، شدید، بدون استفاده از سلاح و بکارگیری سلاح گرم در این تجمعات بود یعنی حالات مختلفی را در این حوادق تجربه کردیم.

این روانشناس  عنوان کرد: تبیین روان شناختی که در این باره وجود دارد عمدتا متمرکز بر یک نظریه یا یک طیف از نظریات با عنوان “دشواری در تنظیم هیجان” است.هیجان ها، احساسات و عواطف اگر مهمتر از منطق و استدلال نباشند کمتر از این ها نیستند اما متاسفانه به صورت فردی، خانوادگی و اجتماعی آن طور که باید در جامعه ما به هیجانات اهمیت داده نمی شود.

زرگر با بیان اینکه تحقیقات بسیار زیادی در چند دهه اخیر با محور دشواری در تنظیم هیجان انجام شد، خاطرنشان کرد: دشواری در تنظیم هیجان می تواند باعث اختلالات مختلف مانند افسردگی، اضطراب، انواع ترس ها، خشم و پرخاشگری و در مرحله ی شدیدتر آسیب های اجتماعی شود.

وی افزود: یک بخش مهمی از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد به مواد مخدر، مشروبات، خیانت، آشفتگی های خانوادگی و جرایمی مانند قتل، کلاه برداری و سرقت متاثر از دشواری در تنظیم هیجان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با عنوان اینکه این موضوع تاثیرات نامحدودی دارد، اذعان کرد: اینکه در فرد کدام یک از این پیامدها ایجاد شود تعامل عامل تعیین کننده می تواند باشد، جنبه های ژنتیک، زیستی، خانوادگی و سایر عوامل اجتماعی می تواند اثرگذار باشند.

زرگر ادامه داد: کارها و شیوه هایی که افراد به وسیله آن آگاهانه یا ناآگاهانه هیجانات خود را در صورت لزوم کم، زیاد و حفظ می کنند نیز مرتبط با این مبحث است.

وی  با بیان اینکه پرخاشگری در جامعه ما افزایش پیدا کرده یکی از تبیین های مهم آن در تنظیم هیجان است، اظهار کرد: دلایل دشواری در تنظیم هیجان را به ۲ دسته کلی  فردی و اجتماعی می‌توان تقسیم کرد. بعبارت دیگر فرد نتواند هیجانات خود را تنظیم و کنترل کند یعنی کسب مثبت و تخلیه مناسب منفی هیجان، که ترکیبی از اینها در طولانی مدت می تواند باعث تنظیم هیجان و در نتیجه سلامت فرد شود و دلیل دوم شرایط نامناسب و ناکافی محیط برای تنظیم هیجان است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: فرد یا خودش نمی تواند  هیجان خود را بروز دهد یا محیط آن را برای بیان کردن تنبیه می کند، می توان گفت، در تنظیم هیجان عوامل فردی یا محیطی فرد را در بروز ندادن هیجان محدود می‌کنند که  از این مساله تحت عنوان دشواری در تنظیم هیجان نام برده می شود.

هیجان مثبت در جامعه ما وجود ندارد

زرگر اضافه کرد: فرد تحت عوامل منفی مستمر و شدید در جامعه در طی چندین سال قرار دارد و شرایط برای کسب هیجانات مثبت به طور کافی وجود ندارد به طور مثال دانشجویان ما حتی برای برگزاری جشن فارغ التحصیلی دچار مشکل می شوند در نتیجه در کسب هیجانات مثبت محدودیت داریم و این مساله برای تخلیه عواطف منفی نیز صادق است.

در کشور ما تضعیف هویت ملی رخ می دهد

وی ضمن تاکید براینکه اعتراض معمولی پیامد دارد بطور مثال ما اگر نسبت به مسئولین اعتراض آرام داشته باشیم حتی در حد گله، پیامد و هزینه دارد، در خصوص تضعیف هویت ملی یادآور شد: پرداختن به اسطوره های تاریخی و ملی پر هزینه تر از پرداختن به رسوم و اسطوره های کشورهای دیگر است. بالن آرزو ها، ولنتاین و بعضی از رسم و رسومات خارجی کم هزینه تر از پرداختن به کوروش و بعضی از اسطوره ها و شخصیت های تاریخی و ملی است.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تضعیف هویت ملی به علاوه ی بی اعتماد به مسئولان، ضعف در تنظیم هیجان، تغییر سنت ها، و تضعیف اعتقادات مذهبی و ارزش های اخلاقی در جامعه وجود دارد.

زرگر خاطرنشان کرد: دشواری در تنظیم هیجان فردی با دشواری در تنظیم هیجان جامعه مرتبط است یعنی وقتی جامعه هیجان خود را نمی تواند تنظیم کند در شوک های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هیجانات کنترل نمی شوند و به زور نامناسب تخلیه می شود همانطور که در صورت وجود این دشواری در فرد خشونت، پرخاشگری و جرایم صورت می گیرد در بعد اجتماعی نیز این مساله خود را بصورت اغتشاش، شورش و اعتراض خشن نشان می دهد.

وی توضیح داد: سال ۸۱ تحقیقی در ارتباط با مقایسه ی شیوه های اعتراض  داشتم که همان تحقیق سه ماه پیش از حوادث سال ۹۶ نهایی شد، مقایسه ی بین شیوه های اعتراض از سال ۸۱ تا سال ۹۶  نشان داد به طور معنا داری  اعتراضات خشن تر شده بودند و تقریبا یکی از نقاط مشترک همه ی افرادی که حوادث سال ۹۶ را پیش بینی کردند( از جمله بنده) این بود که اعتراضات بعدی خشن تر می شود و احتمال استفاده از سلاح گرم بیشتر خواهد شد.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: اکنون نیز یکی از نقاط مشترک اغلب پیش بینی ها این است که در آینده بدون شک دشواری در تنظیم هیجان جامعه اتفاق خواهد افتاد و شکل آن از نرم، خواستاری و شعاری تبدیل به خشونت و استفاده ی بیشتر از سلاح گرم خواهد شد.

وی افزود: گاهی تببین های انتظامی، امنیتی و نظامی این است که هر اغتشاشی که می خواهد شود ما آن را سرکوب می کنیم، از داعش که بدتر نخواهد بود، اما باید گفت به چه قیمتی؟ حوادث سوریه نیز کنترل شد اما به چه قیمت.