شهر همچنان اسیر آب های سرگردان است/ شهرستان کارون وضعیت بحرانی تری دارد
شهر همچنان اسیر آب های سرگردان است/ شهرستان کارون وضعیت بحرانی تری دارد

اکنون بعد از 24 ساعت هنوز نیز همان شرایط ساعت های اولیه بارش در شهر حاکم است و شهر در محاصره و اسیر آب های سرگردان قرار دارد. البته بعضی از شهروندان حال و روز بدتری دارند چرا که آب وارد خانه های آن شده و ارتفاع آب بعضا به یک متر هم می رسد.

۲۴ ساعت از بارش باران در اهواز می گذرد اما هنوز آرامش به شهر برنگشته است. غروب روز دوشنبه سه ساعت در اهواز باران بارید و همین هم باعث شد تا زیرساخت های شهر توان هدایت آب های سطحی و فاضلاب را نداشته باشند و شهر به زیر آب برود. حجم آب گرفتگی معابر به حدی است که دیگر خیابان های شهر گنجایش آن را ندارد و آب وارد خانه های مردم، ادارات و سازمان ها شده است.

به گزارش پایگاه خبری کاوش، با همان قطره های اولیه باران، گرفتاری شهروندان اهوازی نیز شروع شد و بعضی از خودروها یا در زیرگذرها، کنده کاری های سطح شهر و منهول های رو باز سقوط کردند و یا ماشن آنها خاموش شد و در خیابان ماندند، عابرین پیاده هم به سختی می توانستند راهی برای خلاصی از آّب گرفتگی ها پیدا کنند.

اکنون بعد از ۲۴ ساعت هنوز نیز همان شرایط ساعت های اولیه بارش در شهر حاکم است و شهر در محاصره و اسیر آب های سرگردان قرار دارد. البته بعضی از شهروندان حال و روز بدتری دارند چرا که آب وارد خانه های آن شده و ارتفاع آب بعضا به یک متر هم می رسد.

در شبکه های مجازی فراخوان های برای درخواست کمک های مردمی منتشر شده و از تشکل های مردم نهاد و نیروهای جهادی خوسته است به کمک مردم بروند و آب را از منازل خارج کنند. در این درخواست ها حتی گفته شده مردمی که زندگی شان گرفتار آب شده به مواد غذایی، پتو، بخاری و .. نیاز دارند. یکی از این مناطق کوت عبدالله در شهرستان کارون است که وضعیت وخیمی را تجربه می کند، در مرکز شهر اهواز نیز ساکنان توسط قایق های آتشنشانی جابجا می شوند.

هر چند که از شب گذشته ادارات و مدارس را در اهواز تعطیل اعلام کردند اما اگر هم تعطیل نمی کردند عملا امکان تردد در شهر وجود نداشت و در حاضر نیز به همین دلیل، مدارس اهواز و کارون در کلیه مقاطع تحصیلی برای روز چهارشنبه تعطیل اعلام شده است.

اهواز در روزی که گذشت به طور کامل فلج شده بود و حتی اتوبوس های شهری فعالیت خود را متوقف کرده  و به مردم خدمات رسانی نکردند، آژانس ها و تاکسی های اینترنتی نیز به دلیل آبگرفتگی معابر از خدمات رسانی به مردم سر باز می زنند و بعضا کرایه های بیشتری درخواست می کنند.

مرگ همزمان چهار بیمار زن در بخش ویژ بیمارستان امام به دلیل قطعی برق یکی دیگر از اتفاق های تلخ بارش باران در اهواز بوده که خود نشان داد دستگاه های خدمات رسان از آمادگی لازم برای شرایط پیش آمده برخوردار نبودند.

البته مشکل پس زدگی فاضلاب و آب های سطحی در اهواز به امروز بر نمی گردد و از گذشته وجود داشته اما سیل سال گذشته در تخریب بخش هایی از سیستم فاضلاب و کم کاری های صورت گرفته، باعث شده تا در باران های اخیر کشش لازم را برای هدایت آب نداشته باشد.

البته امسال یک اختلاف خسته کننده بین شهرداری و آبفای اهواز نیز به وجود آمده است، آبفا می گوید درست است که سیستم دفع فاضلاب اهواز فرسوده است اما مشکل از جایی شروع می شود که آب های سطحی به شبکه فاضلاب وارد می شود و شبکه قدرت این حجم از آب را ندارد، شهردار هم می گوید در اهواز تنها ۲۰ روز باران می بارد و مقرون به صرفه نیست سیستم دفع آب های سطحی به صورت مجزا طراحی شود و باید با نوسازی فاضلاب مشکل دفع آب های سطحی هم برطرف شود.

استاندار خوزستان در توضیح آخرین وضعیت اهواز گفته است: بارش‌های سیل‌آسای در شهرهای مختلف از جمله آبادان، خرمشهر، اهواز، کارون، حمیدیه، رامهرمز، ماهشهر، هندیجان داشتیم. خوشبختانه وضعیت اکثر نقاط استان بهتر شده است. در آبادان، اهواز و کارون دچار آب‌گرفتگی بیشتری بودیم که در برخی نقاط در شرایط حاد بودند و آب وارد منازل مردم نیز شد که تا ۱۲ ساعت آینده باید وضعیت عادی شود.

وی گفت: اکنون نقاط بحرانی ما کارون است و این شهرستان به طور جدی در منگنه قرار گرفته است، فرماندار کارون نیز گفته است: سطح سفره های زیرزمینی آب در مناطق شهر کوت عبدالله بالا آمده و آب از دل خانه ها بیرون زده است، تمام خاک شسته شده و هرچه آب را تخلیه می کنیم مجددا بالا می آید.

تا زمان مخابره این گزارش، اهواز در شرایط بحرانی قرار دارد و مسئولان مربوطه در حال تلاش برای برگرداندن شهر به حالت عادی هستند.