مدل‌ قراردادهای صنعت نفت باید به روزرسانی شوند
مدل‌ قراردادهای صنعت نفت باید به روزرسانی شوند

مدیرکل امور حقوقی وزارت نفت با بیان اینکه مدل‌ قراردادی در صنعت نفت به به روزرسانی نیاز دارند، گفت: امیدواریم این امر را به کمک تولیدکنندگان و متخصصان این حوزه به سرانجام برسانیم.

سید محمد طباطبایی‌نژاد دوشنبه در آیین پایانی یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری که در محل نمایشگاههای بین المللی اهواز برگزار شد، به ارتقا یافتگی شرکت‌های نفتی کشور به‌ لحاظ فنی و تجهیزاتی اشاره‌کرد و بیان کرد:با این وجود نیاز است ساختار شرکت‌ها اصلاح شده، تا استانداردهایی تعریف شود که لازمه صنعت نفت است.

وی با تاکید بر اینکه این روند در وزارت اقتصاد و دارایی شروع شده، افزود:واحدهای زیرمجموعه وزارت نفت و همچنین شرکت‌های پیمانکاری که در این صنعت کار می‌کنند نیز باید ساختارهای خود را بازبینی کرده و به استانداردها توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از نکات مغفول در صنعت نفت موضوع دارایی‌های فکری است که بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان در زمینه مالکیت‌های فکری باید به آن توجه کنند.

وی با اشاره به قانون ثبت اختراعات، گفت: شرکت‌ها در این خصوص تلاش کنند تا بتوانند دارایی‌های فکری خود را به یک ثبات قانونی برسانند.

پیگیری وزارت نفت برای خرید تضمینی کالای سازندگان

مدیرکل امور حقوقی وزارت نفت همچنین از پیگیری این وزارتخانه برای اجرای روش خرید تضمینی کالای سازندگان خبر داد و گفت: این موضوع، خبر خوشی برای تولیدکنندگان است تا باعث رفع دغدغه آنها شود.

وی افزود: از تولیدگنندگان خواسته می‌شود دغدغه‌ خود را در این زمینه به وزارت نفت و واحد حقوقی این وزارتخانه اعلام کنند تا با یک سیاستگذاری صحیح در زمینه قراردادها به روش واحد و رویکرد تحلیلی مناسب دست پیدا کنیم.

ضرورت رویکرد جوان‌گرایی در شرکت‌های پیمانکاری

طباطبایی‌نژاد رویکرد وزارت نفت در به کارگیری ظرفیت نیروی انسانی را جوان‌گرایی بیان کرد و ادامه داد: دنیای آینده متعلق به دنیای فناوری اطلاعات و تکنیک‌های نو است و جوانانمی‌توانند در تحقق اهداف تعیین شده در این رویکرد تاثیرگذار باشند.

وی افزود: بخش قابل توجهی از رده‌های ارشد حوزه‌های پژوهشی، بودجه، فنی و … وزارت نفت در اختیار مدیران اجرایی جوان است که دستاوردهای خوبی را هم به دست آورده‌اند.

مدیرکل امور حقوقی وزارت نفت همچنین از شرکت های پیمانکاری صنعت نفت خواست تا به رویکرد جوان‌گرایی در مجموعه‌های خود توجه داشته باشند، در این صورت ادبیات مشترکی بین این صنعت و مجموعه پیمانکاری ایجاد خواهد شد.

مصون سازی از تحریمها در گرو توانمندی شرکت‌ها و سازندگان

طباطبایی نژاد برگزاری این نمایشگاه را یک امر مهم و اساسی در امور تجاری دانست و گفت: قانون تجارت کشور در سال ۱۳۱۰ تصویب شده و در بندهای قانون تجارت، نمایشگاه‌داری یکی از اصول تجارت دیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه از گذشته در این قانون بحت نمایشگاه به‌عنوان امری مهم دیده شده، افزود: در دیدار چندی پیش تولیدکنندگان و کارفرمایان به همراه مجموعه‌ای از صنعت نفت با رهبرمعظم انقلاب، ایشان بر مبارزه با تحریم‌ها تاکید دوباره داشتند.

وی گفت: در رابطه با تحریم‌ها ۲ بحث وجود دارد که یکی دور زدن تحریم‌ها و دیگری مصون‌سازی در برابر تحریم‌ها است.

طباطبایی افزود: موضوع مصون‌سازی که رهبر معظم انقلاب بر روی آن تاکید دارند، در رابطه با ارتقای توان شرکت های داخلی است.

وی گفت: هرچقدر که شرکت‌های داخلی توانمند شوند، بحث مصون سازی از تحریم‌ها هم را شاهد خواهیم بود که در این راستا نقش صنعت نفت اساسی و تاثیرگذار است.

یازدهمین نمایشگاه ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان از ۲۲ تا ۲۵ آذر ۱۳۹۸ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز برگزار شد.

مرجع/ ایرنا