استقرار اولین شهرک فناوری نفت و گاز در خوزستان/ در حوزه ی تجهیزات صنعت و نفت در خوزستان اتفاقات خوبی رقم خورده است
استقرار اولین شهرک فناوری نفت و گاز در خوزستان/ در حوزه ی تجهیزات صنعت و نفت در خوزستان اتفاقات خوبی رقم خورده است

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور گفت: در سال جاری پیرو ارجاع درخواست مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان به سازمان، تفاهم نامه ای با انجمن نفت ایران داشتیم و براساس بررسی که همکاران ما در دفتر توسعه ی صنعتی و فناوری انجام می دهند به نظر می رسد که می توان نوید داد کار استقرار اولین شهرک فناوری نفت و گاز و پالایش جنوب غرب کشور در خوزستان به زودی شروع خواهد شد.

به گزارش کاوش، اصغر مصاحب امروز( ۲۳ آذرماه) با حضور در یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت در نمایشگاه بین المللی اهواز در پنل تخصصی فرصت های توسعه ساخت داخل در پروژه های صنعت نفت در راستای توجه به حوزه ی فناوری و توسعه ی صنعتی اظها ر کرد: در هفته ی گذشته یک رویداد ملی برای تبادل فناوری داشتیم که مجموعه ی شرکت نفت از طریق پژوهشگاه خود در آن حضور داشت و بخشی از نیازهای صنایع مختلف در آن مرتفع شد.

وی با اشاره به اینکه ۲۲۴ تفاهم نامه برای رفع نیازها منعقد شد و بیش از ۵۰۰ واحد در نشست ها شرکت کردن، ادامه داد: در حوزه ی توسعه ی صنعتی، خوشه های کسب و کار به عنوان یک مدل مرجع در کشور در حال پیاده سازی هستند، خوشه ی مناطق گاز خوزستان نیز یکی از ۹۹ خوشه ای است که تا امروز خاتمه یافته، بطور کلی بیش از ۴۷۰ خوشه ی کسب و کار در سطح کشور شناسایی شدند.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور با بیان اینکه مراکز خدمات فناوری و کلینیک های کسب و کار برای رفع نیازهای صنایع و ارتقاء فناوری وجود دارد، تصریح کرد: در حوزه ی توسعه ی بازار، برگزاری نمایشگاه ها و توسعه صادرات از طریق ان سی ها انجام می شود.

مصاحب با عنوان اینکه ۲ استراتژی جدید در سازمان پیگیری می کنیم، خاطرنشان کرد: راه اندازی NC ( ان سی ها)،  راه اندازی کنسرویسیون های صادراتی و پیاده سازی استانداردها از استراتژی های جدید سازمان است که یک نیاز خصوصا  برای صنایع کوچک و متوسط بود.

وی افزود: در حوزه ی بین المللی نیز کارهای بسیاری صورت گرفته و با کشورهای آلمان و کره جنوبی تبادل فناوری، تجهیزات و دانشی انجام شده همچنین سالانه حداقل ۲ نشست با کشورهای مختلف و در شهرک های مشترک مرزی برگزار می کنیم.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور در حوزه ی تامین مالی اذعان کرد: زنجیره ی تامین مالی را به عنوان پیشرو و اولین دستگاهی که در سطح کشور پیاده سازی شده از طریق یک پلت فورد جدید راه اندازی کرده ایم که این همان مدل تامین مالی مولد است که رییس بانک مرکزی اخیرا بارها به آن اشاره کرده و اکنون سازمان صنایع کوچک برای اولین بار این کار را با همکاری بانک ملی و مجموعه ای از بانک خصوصی انجام داده است.

اصغر مصاحب در خصوص سرمایه گذاری صنایع کوچک یادآور شد: توانستیم برای اولین بار صنایع کوچک و متوسط تابلو اس می ها را در فرابورس داشته باشد، توسعه ی بنگاه ها  و برگزاری استارت آپ ها یکی از رویکردهای جدید سازمان است و در این راستا هفته ی پیش برگزاری استارت آپ ملی را داشتیم که ۱۰۶ استارت آپ حضور داشتند و از برترین استارت آپ نیز تقدیر شد.

وی در رابطه با ساخت داخل بیان داشت: ۲ موضوع اصلی را در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری هستیم از جمله ایجاد میزهای تامین ساخت داخل براساس هفت پروژه ی ای که در وزارت صنعت به عنوان هفت پروژ ه ی کلیدی در ابتدای سال معرفی شد که در حوزه ی خودرو و پتروشیمی مذاکرات انجام شده و در بحث خودرو میزها راه انداری شد و در حوزه های مختلف در حال رایزنی هستیم.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور اضافه کرد:  یک میز در حوزه ی مخابرات و ۲ میز در قطعات خودرو  راه اندازی شده و صنایع شیمیایی ،نفت و گاز، نساجی، صنایع معدنی و لوازم خانگی از رشته صنعت های دیگری هستند که بزودی میزهای طرح ساخت داخل آن ها راه اندازی خواهد شد.

مصاحب در خصوص پروژه ی توسعه ی نظام مبادلات پیمانکاری فردی گفت: این پروژه یکی از مدل هایی است که در کشورهای مختلف پیاده سازی شده و سازمان صنایع کوچک در ایران این کار را پیگیری  و طی ۲ سال اخیر فرآیند پیاده سازی را شروع کرده تا به عنوان یک مدل توسعه ای اجرا شود.

وی تاکید کرد: از طریق این الگوی توسعه ی و شبکه ای که راه انداری می شود روابط پیمانکاری بین پیمانکاران اصلی صنایع بزرگ از جمله حوزه ی نفت با پیمانکاران فرعی برقرار می شود که در سه حوزه نیز متمرکز شده و انتخاب پیمانکاران اقتصادی براساس تخصص و ظرفیت است که هرکدام در حوزه های مختلف بتوانند نیاز صنایع بزرگ را مرتفع کنند.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور با بیان اینکه ماموریت اصلی ISPX ها پیرامون سه موضوع می چرخد، اظهار کرد: در این حوزه با همکاری اتاق بازرگانی و صاحبان بزرگ سعی می کنیم که این را پیاده سازی کنیم و شناسایی توسعه ی بازارهای جدید، تسهیل ارتباطات کارفرمایان و پیمانکاران و ارتقاء توانمندی پتانسیل اعضاء صورت گیرد.

مصاحب خاطرنشان کرد: در جلسه ای که با انجمن نفت داشتیم یکی از تفاهم نامه ها در ارتباط با این بود که پیمانکاران فرعی و صاحبان صنایع کوچک و متوسط را به سطح بین المللی برسانیم که این کار را از طریق پایشی که بوسیله ی وزارت نفت صورت می گیرد و  همچنین توانمندسازی که با کمک سازمان های صنایع کوچک انجام می شود محقق می کنیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های اصلی ISPX ها  در سه حوزه است که پنج موضوع مختلف را پوشش می دهد، توضیح داد: برای اینکه این فرآیند شکل بگیرد اقداماتی مانند بررسی مطالعات شناختی، بررسی بانک ارتباطاتی، ارتباط دادن با کدهای آی سیک( ASIC) و مطالعه ی حوزه های کسب و کار صورت گرفت. ۱۰ دبیرخانه را در سطح کشور براساس این فرآیند و پتانسیل هایی که در مناطق مختلف وجود داشت در نظر گرفتیم که بطور مثال برای خوزستان دبیرخانه ی ISPX ها در حوزه ی نفت و گاز مشخص شد.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور با تاکید بر اینکه در حوزه ی تجهیزات صنعت و نفت در خوزستان اتفاقات خوبی رقم خورده، افزود: مدل توسعه ی خوشه ای یکی از مدل های اصلی است که در سطح دنیا در حوزه ی کسب و کار شناخته شده و شاید  بتوان گفت جزو موفق ترین خوشه های پیاده سازی شده در سطح کشور خوشه ی نفت و گاز خوزستان است که اجرا  آن از سال ۸۶ شروع شد و در آن زمان حدود ۱۸۰ عضو حضور داشتند اما در حال حاضر بیش از ۴۰۰ عضو در سطح استان دارد.

اصغر مصاحب یادآور شد: باتوجه به تفاهم نامه ای که داشتیم همکاری در ایجاد و توسعه بانک اطلاعاتی و ارزیابی تولید کنندگان، براساس استانداردها و استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان صورت گرفت که این موضوع توجه به ساخت داخل و صنایع کوچک و متوسط داخلی را نشان می دهد.

به گزارش کاوش، این پنل با مشارکت معاونت پژوهش وزارت نفت، شرکت شهرک های صنعتی خوزستان، شرکت ملی نفت ایران و کارشناسان و سازندگان برگزار شد.