الان زمانی نبود که یک فشار مضاعف مجدد بر اقتصاد و طبقات محروم جامعه وارد شود/ مشکلاتی که بعد از اجرایی شدن این طرح به وجود آمد ناشی از آن است که طرح می توانست کارشناسی شده تر، دقیقتر و با مطالعه ی بیشتری صورت بگیرد
الان زمانی نبود که یک فشار مضاعف مجدد بر اقتصاد و طبقات محروم جامعه وارد شود/ مشکلاتی که بعد از اجرایی شدن این طرح به وجود آمد ناشی از آن است که طرح می توانست کارشناسی شده تر، دقیقتر و با مطالعه ی بیشتری صورت بگیرد

سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین باید در زمانی که اقتصاد حال و هوای بهتری داشت، در رکود عمیق و تحریم شدید نبودیم، در شرایطی که اقتصاد کشور از درآمد کافی نفت برخوردار بود، زمینه ی اشتغال به نسبت مناسبی وجود داشت و در نتیجه بیکاری کمتری برجامعه حکفرما بود همچنین جامعه تولید فعال تری داشت، اجرایی می شد و در آن شرایط است که چنین جراحی های اقتصادی لازم بوده و می توانست به نحو مناسبتر و با تنش کمتر عملیاتی شود.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به عدم بررسی کافی طرح افزایش قیمت بنزین گفت: الان زمانی نبود که یک فشار مضاعف مجدد بر اقتصاد و طبقات محروم جامعه از طریق افزایش قیمت ها و تورم تحمیل شود.

سید عزیز آرمن در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین با بیان اینکه اقتصاد کشور چندماه اخیر تحت فشار بوده، اظهار کرد: چندماه گذشته نرخ ارز بشدت افزایش پیدا کرد و به دنبال آن قیمت ها بیش از دوبرابر روند صعودی داشتند که این موضوع بسیار بر اقتصاد مردم به خصوص حقوق بگیران ثابت فشار وارد کرد.

وی ادامه داد: این طرح و هر طرح مشابهی اگر در شرایط و زمان مناسب و بدرستی اجرا شود می تواند از اتلاف منابع جلوگیری کند که در اینصورت به نفع همه ی اقشار جامعه از جمله طبقات کم درآمد خواهد بود.

اجرای این طرح باید کارشناسی شده تر انجام می گرفت

این اقتصاددان با بیان اینکه بحثی که در اینجا قابل طرح بوده این است که این سیاست در چه زمانی و چگونه اجرا شده، افزود: به نظر می رسد مشکلاتی که بعد از اجرایی شدن این طرح به وجود آمد ناشی از آن است که طرح می توانست کارشناسی شده تر، دقیقتر و با مطالعه ی بیشتری صورت بگیرد، همچنین می بایست در زمان مناسبی اجرا می شد.

آرمن خاطر نشان کرد: اصل طرح و اینکه باید سیاست هایی در جهت کنترل مصرف بنزین و قیمت این کالای استراتژیک اجرا می شد جای بحثی ندارد و به نظرم تمام کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که باید فکری برای این مساله می شد.

وی تاکید کرد: بنزین یک کالای اساسی و ضروری است همچنین یک بعد سیاسی نیز دارد لذا باید میزان مصرف آن کنترل شود و افزایش قیمت بنزین تاحدودی می تواند در این راستا عمل کند.

این کارشناس اقتصاد در رابطه با زمان مناسب اجرای این طرح تصریح کرد: سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین باید در زمانی که اقتصاد حال و هوای بهتری داشت، در رکود عمیق و تحریم شدید نبودیم، در شرایطی که اقتصاد کشور از درآمد کافی نفت برخوردار بود، زمینه ی اشتغال به نسبت مناسبی وجود داشت و در نتیجه بیکاری کمتری برجامعه حکفرما بود همچنین جامعه تولید فعال تری داشت، اجرایی می شد و در آن شرایط است که چنین جراحی های اقتصادی لازم بوده و می توانست به نحو مناسبتر و با تنش کمتر عملیاتی شود.

دکتر آرمن در پاسخ به اینکه آیا این طرح به اهدافی که برای آن عنوان شده مانند مبارزه با قاچاق و کاهش مصرف بنزین خواهد رسید یا خیر، گفت: تا حدودی بله. وقتی بنزین سهمیه بندی می شود کنترل مصرف بهتر صورت می گیرد زیرا از نظر فیزیکی مشخص است کالا را چه کسی و کجا مصرف می کند.

وی اضافه کرد: قیمت بنزین یک مقدار نسبت به قیمت هایی که در خارج از مرزها وجود دارد تعدیل شده است و این باعث کم شدن مابه تفاوت قیمت بنزین در سایر کشورها می شود که می تواند سود کمتری برای قاچاقچیان داشته باشد، لذا موثر خواهد بود اما تا چه اندازه اثرگذار است را باید دید در عمل چگونه خواهد شد.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در رابطه با دلایل افزایش قیمت بنزین اذعان کرد: نرخ بنزین منطقی نبود و حتی از قیمت یک آب معدنی نیز کمتر بود و می بایست این افزایش صورت می گرفت زیرا قیمت کالاها باید یک رابطه ی منطقی بایکدیگر داشته باشند، گرچه باید میزان درآمد افراد به خصوص حقوق بگیران ثابت نیز سنجید و آنها نیز افزایش پیدا کند.