تکمیل برخی پروژه ها آمادگی در برابر سیلاب را افزایش می دهد/ انتظار داشتیم مسئولین ازهمایش مقابله با سیلاب استقبال بیشتری کنند
تکمیل برخی پروژه ها آمادگی در برابر سیلاب را افزایش می دهد/ انتظار داشتیم مسئولین ازهمایش مقابله با سیلاب استقبال بیشتری کنند

استاندار خوزستان گفت: تکمیل برخی پروژه های ناتمام در زمینه کنترل سیلاب، مدیریت و آمادگی در برابرسیل آینده در خوزستان را افزایش می دهد.

به گزارش کاوش، غلامرضا شریعتی در همایش ملی “سیلاب ۹۸_۹۷ اگر تکرار شود” که امروز (۲۰ آبان ماه)  با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در سالن اجتماعات گیت بوستان اهواز برگزار شد، با تاکید بر لزوم تکمیل پروژه ها برای کنترل سیلاب احتمالی در خوزستان بیان کرد: احیای نهر مالح در حوضه کارون و مسیر قدیمی سد دز و احداث سد بختیاری مدیریت و آمادگی جهت مقابله سیل احتمالی آینده در استان را بالا می برند..

وی اذعان کرد: علی رغم مکاتبه وزیر نیرو به رئیس جمهور برای تخصیص آب مورد نیاز جهت اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اما این کار صورت نگرفته است که امیدواریم ظرف یک هفته آینده این امر انجام شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه انتظار داشتیم مسئولین دستگاه های مختلف از این همایش استقبال بیشتری می‌کردند، عنوان کرد: در سیلاب بی‌سابقه ۹۸ – ۹۷ خوزستان، استانداری سه رویکرد را در دستور کار خود قرار داد، اولویت اول تلاش برای کاهش تلفات جانی بود که در این راستا دستوراتی از رییس جمهور، معاون اول ایشان و وزیر نیرو داده شد.

شریعتی افزود: اولویت دوم ما پایداری سدها و پیشگیری از آسیب دیدن سدها و مدیریت رهاسازی آب بود که این امر باید به نحوی صورت می گرفت که ایمن سازی و پایداری سدها و تاسیسات به خوبی حفظ می شد زیرا اگر کمترین خدشه ای در این امور به وجود می آمد اتفاقات ناگواری رخ می داد.

وی با اشاره به اینکه اولویت سوم مدیریت ریسک بود، بیان کرد: باید توجه می شد که پایین دست مدنظر قرار داده شود تا کمترین آسیب وارد شود و در پی رهاسازی آب سدها خسارات مالی و زیربنایی به حداقل برسد..

استاندار خوزستان اظهار کرد: علی رغم اینکه در محاصره ی آب بودیم اما تلاش شد تا شهرهای استان به زیر آب نروند و در این رابطه سدها نقش بسیار مهمی داشتند، درحالیکه در سیل های گذشته  برخوزستان خسارات زیادی وارد می شد مانند سیلاب سال۱۳۰۲ که سه چهارم دشت خوزستان را آب فرا گرفت..

شریعتی تصریح کرد: در سیل اخیر آورد رودخانه کرخه ۳ میلیارد متر مکعب و دبی روزانه ی آن حدود ۵۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه که دبی کرخه در زمان پیک  ۸۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه بود..

وی با بیان اینکه حجم سیلابی که وارد رودهای خوزستان شد، نشان‌دهنده بزرگی واقعه دارد، خاطرنشان کرد: آورد رودخانه‌های خوزستان در یک سال آبی نرمال ۲۸ میلیارد متر مکعب است در حالی که در پایان سال آبی گذشته این رقم حدود ۵۲ میلیارد متر مکعب بود..

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل‌ها باید بسیاری ازمناطق تخلیه می‌شدند، اذعان کرد: تلاش شد تا کمترین جابه‌جایی انجام شود و در این زمینه با همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و نیروهای سپاه، ارتش، بسیج و نیروهای انتظامی یک کار جهادی صورت گرفت..

غلامرضا شریعتی با عنوان اینکه حجم زیادی از آب‌ ناشی از سیلاب به کانون‌های ریزگرد در استان منتقل شد، اضافه کرد: سیل اخیر باعث تجدید منابع آب‌های سطحی، زیرزمینی و تثبیت خاک شد..