تفاوت آبگرفتی های اهواز با دیگر مناطق ماندگاری آن است
تفاوت آبگرفتی های اهواز با دیگر مناطق ماندگاری آن است

در دیگر شهرها نیز بعد از بارش باران در چند نقطه شهر دچار آبگرفتگی می شود که بلافاصله آن را برطرف می کنند اما در اهواز این ماندگاری آب های سطحی وجود دارد تا به بازدید آنها بروند و ضرب الاجل برای پاکسازی آن تعیین کنند.

فرماندار اهواز بعد از گذشت حدود ۴۸ ساعت در بازدید از آبگرفتگی برخی از مناطق شهر اهواز گفت؛ با توجه به اینکه هنوز در برخی از مناطق آب تخلیه نشده، شهرداری اهواز ۲ روز وقت دارد تا خیابان های شهر را از آب های سطحی خالی کند در غیر این صورت باید پاسخگوی مردم و قانون باشد.

به گزارش پایگاه خبری کاوش، اگر خوشبینانه حساب کنیم و در همین مهلت مقرر آب های سطحی جمع آوری شود بعد از هر باران تا حدود ۴ روز شهر تحت تاثیر آبگرفتگی و آب های سطحی است. این در حالی است که این امکان وجود دارد در برخی از مناطق این آب های سطحی تا حدود یک هفته هم جمع آوری نشوند و با باران بعدی، آب آنها تازه شود.

این تفاوت آبگرفتگی معابر و پس زدگی فاضلاب در کلانشهر اهواز بعد از هر بارش باران با دیگر شهرها و کلانشهر هاست، وگرنه در دیگر شهرها نیز بعد از بارش باران در چند نقطه شهر دچار آبگرفتگی می شود که بلافاصله آن را برطرف می کنند اما در اهواز این ماندگاری آب های سطحی وجود دارد تا به بازدید آنها بروند و ضرب الاجل برای پاکسازی آن تعیین کنند.

در جواب معضل آب های سطحی در اهواز گفته می شود که چون بارش ها در اهواز کم است نیازی به شبکه جمع آوری آب های سطحی به صورت مجزا با توجه به هزینه سنیگن آن وجود ندارد و باید از همین سیستم فاضلاب ناکارآمد استفاده شود که جوابگو جمع آوری آب های سطحی نیست.

استدلال بارش باران در مدت زمان محدود را اگر با ماندگاری آب های سطحی بعد از هر بارش بسنجیم مشخص می شود که با همان بارش های حداقلی هم بخش هایی از اهواز برای مدت زمانی که گرفتار آب های سطحی و به تبع آن پس زدگی فاضلاب خواهد بود از پربارش ترین مناطق ایران هم بیشتر است.

شاید واقعیت های اهواز بعد از هر بارش باران را باید از زبان عضو شورای شهر شنید، آنجا که گفته است: هر چند برای حل مشکل آبگرفتگی و بالازدگی فاضلاب، تحرک‌هایی مشاهده می‌شود اما وضعیت اهواز به حدی بغرنج است که بعید است انتظارات مردم کاملا و مطابق تلاش‌ها برآورده شود.

تلاش‌های زیادی از جمله تعویض لوله‌های فرسوده در حال انجام است اما این زحمات در حد مشکلات اهواز نیست و باید به اهواز در حد ملی کمک شود. استاندار خوزستان باید در خصوص وضعیت فاضلاب اهواز اعلام بحران کند.

هرچند راه حل ملی کردن مشکل آب های سطحی و فاضلاب منطقی به نظر می رسد اما با توجه به اینکه قبلا هم گفته بودند متروی اهواز با مشکلی مواجه شده که ادامه کار آن از توان استان هم خارج شده است و برای تکمیل آن باید یک اراده ملی شکل بگیرد؛ ممکن است یک نفر پیدا شود و بپرسد پس شما آنجا چکار می کنید و چه چیزی را مدیریت می کنید؟!