بسیاری از مصیبت های خوزستان مدیریتی هستند نه خدادادی
بسیاری از مصیبت های خوزستان مدیریتی هستند نه خدادادی

مدیرکل سابق آموزش و پرورش خوزستان گفت: خوزستان تنها یک استان نیست بلکه خاورمیانه ی  کوچک است که هم از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است و هم مصیبت های بزرگی دارد که بسیاری از مشکلات را بعضی از مدیران در استان ایجاد کرده اند و این مصیبت ها خدا دادی نیستند.

به گزارش کاوش، محمد تقی زاده در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان که امروز( ۸ آبان ماه) در تالار طلاییه آموزش و پرورش ناحیه چهار اهواز با حضور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان و مدیران استانی برگزار شد، بیان کرد: بخشی از فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص آموزش و پرورش این است که دو چیز را در تعلیم و تربیت هرگز شمارش نکنید؛ پول و دیگری نیروی انسانی، یعنی اینکه در هر زمینه ای بتوانیم باید به آموزش و پرورش کمک کنیم و در این راه دریغ نکنیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت هرگز در بطن دولتها مشاهده نشده و به حاشیه رانده شده  است و بزرگترین مصیبتی که در طول تاریخ معاصر ما وجود داشته این بوده که آموزش و پرورش هرگز اولویت هیچکدام از دولت های کشور نبوده است. افزود: آموزش و پرورش باید اولویت اول کشور باشد اما در تاریخ معاصر جامعه ما همواره بیشترین مشکلات را دراین حوزه داشته ایم، اگر اولویت نخست و بنیادین یک سرزمین آموزش و پرورش نباشد تحولی در تاریخ و تمدن انجام نمی شود، آیا شاخص های علمی، تکنولوژی و رفتارهای اجتماعی تغییر می کنند؟

مدیرکل سابق آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: وقتی ساختارهای آموزش و پرورش تغییر نکند معلم معجزه ای نمی کند اما اگر قرار است کسی متهم شود شخصی است که در دولت است و همیشه سعی می کند آموزش و پرورش  را در حاشیه قرار دهد.

بعضی مدیران باعث مصیبت دراستان شده اند

تقی زاده  با اشاره به اینکه خوزستان رتبه دوم را به لحاظ اقتصادی و صنعتی و رتبه ی دوم کشور دربیکاری را دارد، خاطرنشان کرد: هنگامی که برای رفع کمبود نیروی انسانی اقدام می‌کنیم بسیاری به جای کمک چوب لای چرخ می کنند.

مدیرکل سابق آموزش و پرورش خوزستان تاکید کرد: دست غیبی برای کمک به حل مشکلات وجود ندارد و باید برای رفع آنها مشکلات را بررسی ودر این زمینه تلاش کنیم.

تقی زاده با اشاره به اینکه یک میلیون و ۲۰۰ نفر دانش آموز در خوزستان وجود دارد، اظهار کرد: خوزستان را نباید با یزد و اصفهان مقایسه کنیم چرا که شرایط آنها یکی نیست، این استان در طول تاریخ کانون بزرگترین اتفاقات ملی و بین المللی مانند جنگ های جهانی و جنگ تحمیلی بوده که این جنگ برای خوزستان جنگ جهانی سوم محسوب می شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته بیش از پنج هزار نفراز نیروهای آموزش و پرورش متقاضی خروج از استان بودند که جزو  معلم های با سابقه و تجربه ی ما محسوب می شدند، جلوگیری از این امر کار سختی است چرا که باوجود مشکلات تلاش کرده اند اما امکانات برای این نیروها و خانواده هایشان فراهم نشده است.

مدیرکل سابق آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه بارانداز نهایی آموزش و پرورش در خانه کنکور نیست، اذعان داشت: خوزستان بیشترین تعداد رتبه های تک رقمی را در کنکور اخیر داشته است گرچه کنکور تنها شاخص علمی نیست اما از شاخص های بنیادین است.

محمد تقی زاده ضمن عنوان اینکه آموزش ساده ترین مهارت های اجتماعی زندگی وظیفه و رسالت اول آموزش و پرورش است، یادآور شد: در مقاطع دوره های اول و دوم متوسطه در تمام شاخص ها خوزستان رشد داشته است و نباید حق خوزستان را نادیده بگیریم.

وی افزود: همه در مقابل آینده فرزندانمان مسئول هستیم که به این منظور باید در آرامش مطلق کار کنیم وبه شکلی این امر صورت ‌گیرد که در کتاب های کودکان ابتدایی آینده قضاوت خوبی درباره ی ما شود.