در روستاها از کمبود معلم رنج می بریم/ کار عمرانی در روستاها متوقف شده است
در روستاها از کمبود معلم رنج می بریم/ کار عمرانی در روستاها متوقف شده است

بخشدار مرکزی شهرستان اهواز با اشاره به اینکه در روستاها از کمبود معلم رنج می بریم، گفت: در روستاها  نیروهای حق التدریسی جدید، غیر کارشناسی شده و بدون گزینش شده به کودکان آموزش می دهند، خواستار این هستیم که سهمیه ای برای روستاها در نظر گرفته شود تا از معلم های برجسته نیز بهره مند باشند.

به گزارش کاوش، علی بلم چی در جلسه ی شورای اداری شهرستان اهواز که دوشنبه ( ۲۹ مردادماه ) برگزار شد، اظهار کرد:  باتوجه به آمار سازمان برنامه و بودجه جمعیت روستاها کاهش داشته که این موضوع باعث کاهش ارزش افزوده  شده، همچنین تورم نیز در مشکل تکمیل پروژه ها در روستاها دخیل بوده است.

وی افزود: از طرفی درآمد دهیاران کاهش و هزینه های آنان افزایش داشته و عملا کار عمرانی در روستاها متوقف شده و صرفا محدود به نظافت، آهک پاشی و لایروبی جوی ها شده است.

بخشدار مرکزی شهرستان اهواز با بیان اینکه خوزستان دومین استان از نظر تامین درآمدهای مالیاتی است، عنوان کرد: جمعیت روستاهای ما به سمت شهر مهاجرت کرده اند که این می طلبد توجه ویژه ای به روستاها و به خصوص روستاهای مناطق سیل زده شود.

بلم چی اذعان کرد: سرویس مدارس دانش آموزان در روستاهای استان با کمبود مواجه است همچنین احداث و تجهیز مدارس در روستاها نیز دچار مشکلاتی است که این موضوع زیبنده ی مرکز استان نیست.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین معضل روستاهای ما تامین آب شرب بهداشتی و سالم است، خاطرنشان کرد: درحال حاضر در بعضی روستاها آب رسانی هر سه روز یکبار با تانکر انجام می شود  حتی پیش آمده به ۱۰ روز هم رسیده است، که آن هم برای مصارف نظافتی و غیر شرب قابل استفاده است.

بخشدار مرکزی شهرستان اهواز تاکید کرد:  با این حال آب مصرفی که با این شرایط برای روستاییان منتقل می شود حاوی انواع و اقسام بیماری های پوستی و زنان است.

بلم چی با اشاره به اینکه مشکلات بودجه وجود دارد اما حداقل ها باید رعایت شود، تصریح کرد: پروژه هایی که ۲ سال برای تکمیل آنها در نظر گرفته می شود ۵ ـ ۶ سال به طول می انجامند و بعضا به سرانجام نمی رسند.

بازدیدهای عوام فریبانه ی مسئولان

وی در خصوص بحث ورزش در روستاها یادآور شد: در این زمینه اقدامی صوزت نگرفته و دریغ از یک متر فضای ورزشی که برای ورزش جوانان روستایی در نظر گرفته شده باشد و اگر وجود دارد متعلق به سپاه پاسداران و بسیج است و مسئولان مربوطه در این زمینه تنها وعده های پوچ و بازدیدهای عوام فریبانه دارند.

بخشدار مرکزی شهرستان اهواز در رابطه با بحث راه ها گفت: تمام راه های شهرستان و روستایی استان دچار مشکل هستند به طور مثال جاده دهستان لامی با ۲۵ روستا و ۲۵ هزار جمعیت قابل تردد نیست و این قبیل مشکلات به دلیل این است که پیمانکاران چند پروژه را همزمان به عهده می گیرند که از پس تکمیل آن ها بر نمی آیند.

وی با بیان اینکه زمانبندی پروژه ها در بحث راهداری بسیار طولانی است، ادامه داد: حداقل روشنایی مسیرها به خصوص مسیر دهستان لامی انجام شود چراکه آمار کشته های ما در مدت چهارماه ۴۰ نفر در الهایی بوده است( از پلیس راه اهوازـ اندیمشک تا شهر الهایی) است که ۹۰ آنها جوانان بین سنین ۲۵ تا ۳۰ بودند که باید مشکلات جاده ها ازجمله تاریکی، نبود گاردریل و علائم رانندگی حل شود چراکه این  قبیل نارضایتی ها منجر به نارضایتی از نظام می شود.

گفتنی است که این جلسه اولین جلسه ی شورای اداری شهرستان اهواز سال ۹۸ است که با حضور مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی، نهادها، ارگان ها،  نیروی انتظامی، سپاه، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دهیاران روستاهای بخش های مرکزی، اسماعیلیه و غیزانیه برگزار شد.