حداکثر زمان پیش بینی هوا دو ماه است/ بارش های کمتری نسبت به سال قبل خواهیم داشت
حداکثر زمان پیش بینی هوا دو ماه است/ بارش های کمتری نسبت به سال قبل خواهیم داشت

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: پیش بینی فصلی هوا در تمام دنیا برحسب قوانین و امکانات آن سازمان ارائه می شود، حداکثر پیش بینی را باید دوماه در نظر بگیریم و بررسی کنیم که زمان خوبی نیز هست.

به گزارش کاوش، محمد سبزه زاری در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران که امروز( ۱۴مهرماه) با تاکید بر سیلاب در حوزه کرخه در محل سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استان برگزار شد، اظهار کرد: پیش بینی فصلی هواشناسی هشت ماهه نیز انجام می شود اما درصد خطای آن بسیار بالاست و حدود ۴۰ به ۶۰ درصد است که قابل اطمینان نیست.

وی ادامه داد: سامانه ی بارشی در روزهای ۲۶ و ۲۷ مهر تا ۵ و ۶ آبان ماه به سمت استان می آید که در کل  این مدت در شمال استان ۱۰تا ۱۵ میلیمتر بارندگی و از ۱۷ آبان تا ۲۷ آبان حدود ۶۰ میلیمتر بارش داریم.

مدیرکل هواشناسی  استان در خصوص سدها بیان کرد: مساله سدها یک بخش مربوط به پیش بینی های هواشناسی است و بخش دیگر مربوط به میزان ورودی و خروجی آب سدها و میزان تبخیر آب است.

سبزه زاری تصریح کرد: پیش بینی ها نشان می دهد بارش در مهرماه نرمال، در آبان فراتر از نرمال،  از نیمه ی آذر و دی ماه کمتر از نرمال است که اگر بارش ها در آبان طبق پیش بینی باشد کم بارشی این ماه ها جبران می شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی استان خوزستان در مهرماه تا اوایل آبان ۹٫۸ میلیمتراست، عنوان کرد: سال گذشته سال ترسالی بود اما در آذرماه مقدار بارش کمتر از نرمال  و ۴۶ میلیمتر، آبان ۱۷۵ میلیمتر بود و در بهمن ماه که سیل اتفاق افتاد میزان میانگین بارندگی کمتر از نرمال بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص پیش بینی هوا خاطرنشان کرد: این موضوع بستگی به ماه های گذشته نیز دارد، نمی شود گفت امسال خشکسالی است بلکه بارش ها کمتر از سال گذشته خواهد بود اما درمجموع بارندگی در پاییز نرمال و در زمستان کمتر از نرمال خواهد بود که اگر بارش ها در پاییز بر همین اساس باشد و ذخیره ی آب سدها میزان مطلوبی داشته باشد مشکل چندانی نخواهیم داشت.

محمد سبزه زاری با بیان اینکه تا ۲۷ آبان ماه  میانگین بارش ها در شمال استان حدود ۸۰ـ ۷۰ میلیمتر است، افزود: میزان بارش دراستان های بالا دستی از جمله کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری در آذرماه برخلاف خوزستان نرمال است اما شمال استان در حوزه ی کرخه و دز در همین ماه کمتر از نرمال است.