آبگرفتگی معابر و پس زدگی فاضلاب رفتنی نیستند
آبگرفتگی معابر و پس زدگی فاضلاب رفتنی نیستند

برنامه ی تلویزیونی ” برآیند” با حضور شهردار و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با موضوع چالش های آب و فاضلاب اهواز و راه های برون رفت از آن برگرار شد و همان صحبت های همیشگی از اینکه کدام سازمان مسئول این وضع نابسامان است، شبکه دفع فاضلاب فرسوده و قدیمی است و دفع آب های سطحی به صورت مجزا توجیه اقتصادی نداشته و معقول نیست مطرح شد. در نهایت نیز مشخص شد که علی رغم نارضایتی های مردمی، مشکل آب و فضلاب و دفع آب های سطحی برطرف شدنی نیست و باید مردم با آنها کنار بیایند.

به گزارش کاوش؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در این برنامه که شامگاه شنبه در سیمای استانی پخش شد با اشاره به اینکه حدود ۳۱۰ دستگاه پمپ وجود دارد که ۲۰۰ دستگاه پمپاژ فاضلاب و ۱۱۰ دستگاه وظیفه ی دفع آب های سطحی را دارد، گفت: در قوانین کشور دفع آب های سطحی برعهده ی شهرداری ها و دفع فاضلاب وظیفه ی شرکت آب و فاضلاب است.
بهنام مریدی اظهار کرد: در کلانشهر اهواز ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب وجود دارد که اکثرا قدیمی و ۵۰ درصد از این خطوط بتنی بوده که به دلیل گازهای متصاعد از فاضلاب دچار خوردگی شده اند و سیل اخیر باعث شد این خطوط پرآب شوند و دفع آنها به خوبی انجام نشود.

وی با بیان اینکه ۲۲ پیمانکار درنقاط ریزش خطوط درحال کار هستند، ادامه داد:  ۲۲۰ نقطه ریزشی در شبکه فاضلاب ایجاد شد که در ۳۰ نقطه از آن ریزش اساسی داشته وخطوط اصلی را دچار بحران کرده است.( مجری برنامه مدعی شد که ۲۲۰ نقطه نبوده و این تعداد برای تخصیص اعتبار بیشتر اعلام می شود هرچند که  ممکن است این رقم گفته شده و به تناسب آن اعتباربیشتر، برای حل بهتر مشکلات در این زمینه باشد).

مدیرعامل شرکت آبفا با تاکید بر اینکه ۷۰ کیلومتراز شبکه  فاضلاب دچار مشکل است، عنوان کرد: در مناطقی که ریزش وجود داشته خطوط متعلق به ۳۰ـ ۴۰ سال گذشته بوده که این خطوط ظرفیت این حجم از بارندگی درسیل اخیر را نداشت و باید آنها را تغییردهیم.

مریدی افزود: در خطوط فرعی که کلکتور وجود نداشت شرکت آب و فاضلاب اهواز مشکل نقاط ریزشی را مرتفع ساخت.

وی ضمن عنوان اینکه کلانشهرا هواز نقشه ی طرح جامع فاضلاب دارد که توسط مشاور طراحی شده است و خطوط قدیمی  بازنگری شده است، یادآور شد: امسال باید کار کلکتورهای فاضلاب اصلی انجام می شد اما ابتدا پروژه ی تصفیه خانه ها را اجرا کرده اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز اذعان کرد: بالای ۹۵ درصد از کار تصفیه خانه ی فاضلاب شرق اهواز تکمیل شده است، پیمانکار در این زمینه مشخص و در حال تجهیز کارگاه هستند و تامین اعتبار صورت گرفته که ظرف مدت سه ماه این پروژه تکمیل خواهد شد.

مریدی تصریح کرد: ازپروژه ی تصفیه خانه ی فاضلاب شرق در حال حاضر ۲۰ هزار مترمکعب تکمیل شده همچنین یکصد هزار متر مکعب در سه ماه آینده تکمیل خواهد شد و یکصد و ۳۰ هزار متر مکعب ظرفیت کلی تصفیه خانه است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شیب طبیعی زمین در اهواز کم است در حال حاضر ۱۷۰ ایستگاه پمپاژ در حال فعالیت است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در خصوص سرقت درب منهول های فاضلاب گفت: در مدت یک هفته یکهزار و ۴۰۰ درب منهول در نقاط مختلف اهواز سرقت شد، یک تیم با دستور دادستان تشکیل و چهار تیم از این سارقان دستگیر شدند.

بهنام مریدی در پاسخ به سوال ” سال ۸۲ دستورالعملی در رابطه با شستشو و گند زدایی در رابطه با شبکه های فاضلاب از پروتکل وزارت نیرو ارائه شد اما همچنان به وسیله ی تراکتور و بکسل شستشو داده می شوند، آیا برنامه ای برای تغییر این شیوه وجود دارد؟ بیان کرد: یک دستگاه با سوخت یورو ۶ وجود دارد که جزو پیشرفته ترین دستگاه ها در این زمینه است اما به دلیل فرسایش خطوط امکان استفاده از آن را در حال حاضر نداریم چرا که منجر به ریزش در شبکه می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شبکه ی فاضلاب اهواز به دلیل رشد نامتوازن ساخت و ساز در نقاط مختلف است، گفت: در منطقه ی کیانشهر ۶ قرارداد بسته شده که به امضاء رسیده و ابلاغ شده اند و پیمانکار تجهیز کارگاه را انجام داده است.

مدیرعامل شرکت آبفا اهواز با بیان اینکه در حال حاضر ما با اوراق  بودجه ی پروژه ها را تامین می کنیم، تصریح کرد: ۴۶۰ میلیارد تومان برآورد خسارت سیل در ۳۰ نقطه ریزشی بوده و ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه در این زمینه تعریف شده است.

مریدی با تاکید بر اینکه شرکت آب و فاضلاب اهواز در بخش جاری ۲۰۰ میلیارد و در بخش عمرانی ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد، افزود: استاندار خوزستان در خسارات سیل ۹۵ میلیارد تومان بودجه از محل اعتبارات درآمدهای استان مصوب کرده که ۵۷ میلیارد تومان ازاین رقم ( مبلغی حدود ۳۰ میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۰) به صورت اوراق بین پیمانکاران توزیع می شود.

ایجاد شبکه ی دفع آب های سطحی مجزا ضرورتی ندارد

شهردار کلانشهر اهواز نیز در برنامه برآیند با اشاره به اینکه در حال حاضر که  بارشی صورت نگرفته در بعضی نقاط اهواز پس زدگی های فاضلاب وجود دارد، گفت: در سال آبی پیش رو شاهد آبگرفتگی معابر سطح شهر خواهیم بود.

موسی شاعری بیان کرد: در سال ۶۹ قانونی تصویب شد که به موجب آن تمام امور آب و فاضلاب شهرها به شرکت آب و فاضلاب تحویل داده شد، بنابراین این موضوع ارتباطی به مدیریت شهری ندارد.

وی تصریح کرد: دفع آب های سطحی به دو شیوه ی مرکب و مجزا انجام می شود که در اهواز به دلیل اینکه شهری کم بارش است از شیوه ی مرکب استفاده می شود.

شهردار اهواز با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمان حل مشکل فاضلاب اهواز را داده، ادامه داد: در حال حاضر چند خط اصلی و کلکتور برای دفع آب های سطحی ایجاد کرده ایم.

شاعری اظهار کرد: ایجاد شبکه ی دفع آب های سطحی مجزا ضرورتی ندارد چرا که اگر طرح بازنگری جامع شبکه فاضلاب اهواز تکمیل و اجرا شود مشکل دفع آب های سطحی نیز به مراتب حل می شود.

وی افزود: امسال ۴۴ میلیارد برای دفع آب های سطحی هزینه شد و به طور کلی ۱۰ هزار میلیارد ریال این امر هزینه دارد، نه تنها این اعتبار درحال حاضر وجود ندارد بلکه مقرون به صرفه و معقول نیز نیست زیرا تنها دوماه در سال بارندگی داریم.

شهردار کلانشهر اهواز خاطرنشان کرد: برای دفع آب های سطحی اقداماتی مانند ایجاد ایستگاه پمپاژ و لایروبی خطوط شبکه انجام شده اما نمی توانیم شبکه ی جدا برای این کار احداث کنیم.

موسی شاعری در خصوص سرقت درب منهول های فاضلاب اذعان کرد: درب های بتنی با وزن بیشتر از درب های فعلی طراحی کرده ایم که حمل آنها سخت تر شده و تاکنون از آن ها در منطقه سه استفاده کرده ایم.

در حین این برنامه تلویزیونی مجری چنین مرتبه سوال کرد اگر امسال بارشی صورت بگیرد و خیابان های شهر را آب بگیرد کدام یک از این دو دستگاه( شهرداری و شرکت آبفا) مسئولیت آن را برعهده می گیرد؟ که به این سوال پاسخ شفافی توسط دو مدیر داده نشد.

در این برنامه گزارشات زیادی از نارضایتی مردم در این خصوص در نقاط مختلف به نمایش گذاشته شد:

یکی از شهروندان منطقه ای که دچار پس زدگی فاضلاب بود درگزارش میدانی این برنامه ی تلویزیونی اظهار کرد: آیا تنها یک روز مسئولان حاضرند با خانواده ی خود در این مناطق زندگی کنند؟.

شهروند دیگری در این خصوص گفت: از پاسکاری شرکت آبفا و شهرداری برای حل این معضل خسته شده ایم چراکه هیچکدام مسئولیت این مشکل را برعهده نمی گیرند.

یکی دیگر از شهروندان اصطلاح ” دریاچه ی فاضلاب کوی سیاحی” را برای نشان دادن میزان بحران فاضلاب در یکی از چند مناطق دچاراین معضل به کار برد.